onsdag 12. juni 2013

Lese en bok eller to i sommer? Her er mine leseplaner for ferien....

Det er på Anitas blogg vi blir utfordret til å dele med verden hva vi har planer om å lese i sommer. Jeg hiver meg på og deler villig vekk leseplaner for sommerferien. Klarte jeg ikke friste deg, kan du jo ta en titt på alle de andre bloggene som er med på blogghoppet.
Min ferie i år varer i 2 uker, og er todelt.
Første del skal vi reise med fly og ryggsekk til Østerrike for å gå i fjellet.
Andre del går i bil fra Bergen og nordover, forbi Snåsa og opp i Nordland, hvor vi skal ( ja, gjett da...) gå i fjellet! Derfor er bøkene nøye valgt ut på vekt og affeksjonsverdi.
Bøkene som er med på flytur er paperbacks som jeg stort sett har kjøpt selv, og gjerne på engelsk. Det fordi, etterhvert som jeg leser, donerer jeg boken på et dertil egnet sted, og kan returnere med mer plass i kofferten.
Når vi skal kjøre bil, trenger jeg ikke ta sånne hensyn, så da har jeg valgt ut tre tunge bøker som har stått en stund i hyllen, og som skriker på rettferdighet.
Forhåpentligvis får jeg rensket litt opp i haugen av uleste bøker, uten for mye påfyll i noen uker. I ferien har jeg lite tilgang til internett, så da blir ferieblogging prioritert fremfor å lese bokblogger, så da blir også fristelsen til å kjøpe/låne flere bøker mindre.

Gert Nygårdshaug - Rødsonen - premie fra Artemisias Verden
Anne Enright - The forgotten waltz - tips fra bloggen Jeg leser
Vanessa Greene  - The Vintage Teacup Club - også på anbefaling :)
Susan Hill - The Woman in Black
Jon Hallur Stefansson - Korsets tre - Notabenesalg
Marianne Fredriksson - Ondskapens smil - Tips fra Med bok og palett
Val McDermid - Gravmerket - mammutsalg
Judith Schalansky - Sjiraffens hals - leseeksemplar
Adrienne McDonnell - La meg ikke måtte vente - leseeksemplar
Hilary Mantel - Falkejakt - julegave

Sånn ser det i alle fall ut nå. Kjenner jeg megselv rett, har jeg gjerne lest noen av dem allerede før vi reiser, og sjansen er stor for at jeg har lagt til et par fra de gode tipsene jeg har fått på dette blogghoppet.


11 kommentarer:

  1. En fin liten samling dette Tine. La meg ikke måtte velge, ser jeg også frem til, men har ikke den på sommerlista mi--men den ligger nå i bunken. Kanskje den blir fristet frem av din omtale?

    SvarSlett
  2. Åh, "Falkejakt" er bra! Men så elsker jeg bøker fra Tudortiden også da :-)

    SvarSlett
  3. En fin samling bøker dette,Tine:) Gert Nyhaugsgård blir jeg mer og mer nysgjerrig på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde ham som "prosjekt" for noen år siden, og slet meg gjennom en haug av bøkene hans. Er derfor glad jeg vant den 10ende boken, for ellers hadde jeg aldri lest den. Hadde vært artig å høre hva du synes om bøkene hans :)

      Slett
  4. Dette bokhoppet var supert, for man får utrolig mange fine tips og blir kjent med enda flere hyggelige bloggere! Jeg har også hatt en Nygårdshaug/Fredrik-Drum periode. Fin ferielitteratur:) Mantels bøker er på vent hos meg, men en vakker dag.... Ønsker deg en riktig fin ferie!

    SvarSlett
  5. Super liste med masse bra tips. Er helt med på å donere leste bøker underveis på ferie, noen hotell har jo til og med sånne bytte/låne-bibliotek av donerte bøker som man kan benytte seg av om man ikke har med nok lesestoff. God sommerlesing!

    SvarSlett
  6. For en flott bokstabel!! Og reisemålene dine høres superspennende ut! Velkommen til vakre Nordland, skal du forbi Brønnøysund kanskje? ;)

    SvarSlett
  7. Bra liste! The women in black har jeg sett på teater i London. Sykt skremmende! Kan tenke meg at den er bra lesning. Selv har jeg ingen slik liste. Blir nok en del tegneserier, aviser og sånn...

    ps: har du fått meg deg at det er bokklubb på DNS i morgen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tipset, det har jeg ikke fått med meg. Har kvidd meg litt til The women in black, for jeg har hørt at den er skummel :)

      Slett
  8. Hmm, det strøymer på med tips takka vere blogghoppinga. Kun Rødsonen eg har lest av desse.

    SvarSlett
  9. En fin sommerliste dette, Tine! Marianne Fredriksson liker jeg godt, men "Ondskapens smil" har jeg ikke lest. God sommer i fjellet og god lesing :)

    SvarSlett