mandag 24. juni 2013

Nyskrevet autorisert Sherlock Holmes mysterium av Anthony Horowitz

I forrige uke mottok jeg den beste gave en lesehest kan få, bøker. Juritzen forlag var så grei å sende ut en bokpakke på 10 bøker til sine ivrigste lesere, og jeg var en av heldiggrisene. Andre bøker ble lagt til side, og av de 10, var det det helt ferske Sherlock Holmes mysteriet, som lokket mest.

Det er Anthony Horowitz som har imponert The Arthur Conan Doyle Estate tilstrekkelig, til å få lov til å utgi et nyskrevet Sherlock Holmes mysterium. Denne kriminalromanen heter Silkehuset, og er virkelig tro mot ånden i de opprinnelige historiene.
Skaperen av den fiktive romanfiguren Sherlock Holmes, Arthur Conan Doyle var født i 1859 og var, som sin romanfigur Watson, lege og forfatter. Den første historien om Hr. Holmes er tidfestet til 1887, og siden Holmes skal være født i 1854, var han på det tidspunkt 33 år gammel. Det ble med årene 60 mysterier, hvorav 4 av dem ble utgitt som romaner.

Jeg har lest noen av disse historiene før, og det var med stor glede jeg nå satt med et helt ferskt mysterium mellom hendene. Jeg har også sett spillefilmen som kom for noen år siden, som tar personligheten til Sherlock Holmes helt på kornet.
I forordet til Silkehuset får vi vite omstendighetene rundt hvordan Holmes og Dr. John Watson i sin tid møttes. Vi møter igjen Sherlock Holmes i sin leilighet i Baker Street nr. 221b sammen med gode gamle Mrs. Hudson, som varter opp og passer på. Watson er på besøk fra Holborn Viaduct, hvor han bor med sin kone som akkurat nå er bortreist. I løpet av de første sidene dukker også etterforsker Lestrade opp, og når vi senere møter den innflytelsesrike storebroren Mycroft, er hele det gamle persongalleriet intakt.
I de første sidene av historien får vi et eksempel på Sherlock Holmes` ufattelige øye for detaljer, og for hans deduktive måte å tenke på.

Sånn oppsummerer Juritzen handlingen:
Året er 1890 og vi befinner oss i London i 221b Baker Street.
En fornem kunsthandler ved navn Edmund Carstairs besøker Sherlock Holmes og Dr. John Watson for å be om deres hjelp. 
Han har i de siste dagene blitt truet av en underlig mann i en flat cap – en ettersøkt kriminell som har fulgt etter ham hele veien fra Amerika.
I dagene som følger blir hjemmet hans ranet og familien truet. Og så finner det første drapet sted.
Motvillig blir Holmes og Watson trukket dypere og dypere inn i en internasjonal konspirasjon de ikke ser rekkevidden av.


Som hjelp i jakten på en mulig gjerningsmann bruker Holmes unge gutter, som lever alene i Londons mørke, skitne smug. Når en av disse blir funnet banket opp, med et silkebånd knyttet rundt armen, blir Holmes` nysgjerrighet pirret nok, til at han vil ta opp jakten på de som har stått for denne udåden.
Spenningen akselererer, og mot det som viser seg å bli en uventet slutt, er boken umulig å legge fra seg.
Anthony Horowitz har greid å ta spranget fra barne/ungdomslitteratur elegant over i krim, uten at Sir. Arthur Conan Doyle leer på et øyelokk i sin grav.

2 kommentarer:

  1. Spennende! Jeg har ikke lest noen av disse bøkene, men jeg har sett begge filmene med Robert Downing Jr. og BBC serien med Freeman, så jeg vet jo at jeg liker det hvis de ligner på bøkene :)

    SvarSlett
  2. Denne skal jeg notere meg. Har kun sett Sherlock Holmes på film

    SvarSlett