fredag 23. august 2013

Det er en gris i barnehagen av Johanna Thydell

Det er ikke bare i hjemmets lune rede jeg leser, nei jeg er så heldig å få anledning til å lese når jeg er på jobb også. Da er det høytlesning det gjelder, og jeg må ofte lese boken 2-3 ganger på rappen. I "min" barnehage er jeg sammen med barn fra 1-6 år. Jeg tar ofte initiativ til å lese, og siden jeg leser med fakter og innlevelse, går det ikke lang tid før jeg merker at de "kommer på" bøkene når de ser meg.
Sånt er gøy!
Gyldendal var så grei å sende meg en artig bok, som jeg nå har lest ca. 10 ganger. Disse barna har vært mellom 2 og 5 år gamle, og et godt tegn på at boken fenger, er at det ikke har forekommet at barn har gått før boken var slutt. De som har kommet til midt i lesingen, har bedt om å få høre hele fra begynnelsen.


For meg som leser, ser jeg at "øvelse gjør mester". Nå når jeg nesten kan den utenat, går det selvfølgelig greit, men de første gangene jeg leste den bommet jeg på tonefall, og holdt ikke helt flyten, på grunn av litt "stolpete" språk. Er det noe med den svenske oversettelsen?
Ellers likte jeg boken veldig godt, og fryder meg hver gang jeg blir bedt om å lese den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar