onsdag 21. november 2012

Nattmannens datter - lokalhistorie fra Bergen

Gøy med overraskelser i posten
Bergenshistorie er gøy, og i bokserien "Nattmannens datter" får vi, i tillegg til en spennende fortelling, masse lokalhistorie på kjøpet. Forfatteren May Lis Ruus er selv fra Bergen og har bodd i huset som i serien omtales som forstanderboligen. Hun er utdannet innen sosialantropologi, psykologi og arkeologi, og når hun i tillegg har masse god fantasi, så blir det knallbra.
Gleden var stor da forfatteren trakk meg ut som en av vinnerne til en liten souvenir fra 1700 tallet. Tusen takk May Lis, dette var kjekt!
Skatten jeg har fått, er et fragment av en krittpipestilk fra Bergen ca. år 1700.
Den ble funnet i 2004 da forfatteren og hennes familie renoverte "forstanderboligen". Antakelig var sakene husholdningsavfall da de ble plassert der. Krittpiper som ble brukt til de knakk, potter og kar som ble ødelagt og kunne ikke repareres, skår av glass som de drakk av, og dyrebein etter måltidene de spiste.
Den gang en del av en illeluktende masse som Nattmannen tok seg av på sine nattlige runder for å holde skitten unna byens allmenninger og smug.
Tre hundre år senere er dette blitt til gjenstander som forteller noe om dagliglivet til menneskene som brukte dem, de som en gang holdt denne lille biten i sine hender.
Nå er det Nattmannens skatter.
Før første bok inviterte May Lis Ruus og Norske Serier på byvandring. Denne var veldig spennende, og selv om dette er klassifisert som kiosklitteratur, var jeg ikke i tvil om at jeg ville gi det en sjanse. Første boken fikk vi med oss hjem, og jeg bestilte sporenstreks serien. Nå gleder jeg meg vilt til hver bok som kommer i posten. Det har kommet 5 bøker til nå, og de har bare blitt bedre og bedre.

6 kommentarer:

  1. Så hyggelig! Jeg har kost meg mens jeg har laget til disse Nattmannens skatter-glassene selv om det gikk med flere dager uten skriving. Men nå er jeg i gang igjen, og hjernen plotter selv over middagsfat og småprat med familien. Rart hva man kan få ut av lekse- og skolesnakk. :)

    Det er så gøy å nå opprinnelig skeptiske lesere, og spesielt med så mange godord. Så tusen takk for det! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gode ord faller helt naturlig. Er selvfølgelig litt overrasket selv over at jeg digger serien din, men det gjør jeg. Det er 76 stykker som har vært inne på dette blogginnlegget pr. i dag, så det er en del som får øynene opp for bøkene.

      Slett
  2. Jeg er klar for å kaste meg ut i kiosklitteraturen for å lese denne serien. Har hørt så mye bra om den!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Fem bøker tas med ved neste korsvei :)

      Slett
    2. Håper du vil like dem. :)

      Slett