fredag 2. november 2012

Melkefri - i første omgang ut året...

Yoghurt av soya, fløte og vaniljesaus av havre, melk av ris og to smøreoster av solsikkekjerner
Etter å ha delvis blitt gjort narr av hos fastlegen min, siden jeg trodde mage problemene mine skyldes reaksjon på hvete, bestemte jeg meg for å teste ut om det kanskje skyldes melk.
Det er ikke bare bare å kutte melkeprodukter fra kostholdet, selv om jeg ikke har drukket melk siden jeg ble voksen. Lavkarbokostholdet jeg har holdt meg til de siste 3-4 årene har gjort meg til en skikkelig fløtepus. Familien vår tilsammen bruker ca 1 liter melk i uken i matlagingen, mens vi konsumerer nesten like mye fløte. Er det tomt for smør i butikken? Da har sikkert jeg vært der.
Fra i går av er det ny tenkning på kjøkkenet, og smør og fløte må vente på bedre tider. Den største utfordringen blir nok osten.
Min gode følgesvenn til frokost gjennom flere år, Tyrkisk yoghurt med diverse frø, nøtter og bær vil bli justert til å inneholde en dæsj soyayoghurt, på toppen av en grøt av bær, nøtter, frø og hjemmelaget glutenfri kornblanding.
Jeg tråler blogger som legger ut oppskrifter på deilig melkefritt pålegg, bakst og middager, og jeg setter stor pris på gode råd på veien.
Cathrine Schuck, er kostrådgiver og psykoterapeut med fokus på kost og helse. Hun lover en roligere og flatere mage ved å kutte ut inntaket av meieriprodukter. Å være overfølsom eller laktoseintolerant er normalt for en stor del av verdens befolkning. Som barn har vi enzymet laktase i tynntarmen. Når vi drikker melk, bryter laktasen ned det doble sukkermolekylet til to enkle, som kroppen kan nyttiggjøre seg.  Etter hvert som vi blir eldre, synker vanligvis nivået av laktase i tarmene, og kroppen klarer ikke like godt å bryte ned melkesukkeret. Dette begynner å gjære i tarmen og man får en rumlende mage full av gass.
For den som er allergisk mot melk er det selve melkeproteinene som er skurken. Da hjelper det ikke å velge laktosefrie produkter, for melkeproteinene, kaseinet er der fremdeles.
Jeg leste et sted at det er en slags genfeil å tåle melkeprodukter. I størstedelen av verden, er det få som beholder laktasen i tarmen.

5 kommentarer:

  1. Om melken er upasteurisert inneholder den enzymer som bryter ned laktosen, slik at selv dem med laktoseintoleranse kan drikke fersk, upasteurisert melk. Er melkeproduktet i tillegg fermentert, vil det tåles også av dem med melkeallergi. Er ikke det fantastisk? Jeg reagerer på vanlige melkeprodukter med mageproblemer og forverret akne, men spiser massevis av supergod, upasteurisert og naturfermentert (og økologisk) ost uten noen som helst reaksjoner :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Ida, jeg vet ennå alt for lite om disse tingene. Skal notere meg upasteurisert og fermetert, og se hva jeg finner i morgen.

      Slett
  2. Jeg lager yoghurt selv av kokosmelk, siden jeg ikke klarer smaken av soya. Litt uvant i begynnelsen, men nå synes jeg den er kjempegod. Jeg kjøper de blå boksene på Rema, for de inneholder 80% kokos. Lunker kokosmelken opp til rundt 40 grader i en panne, rører inn en kapsel probiotika og bittelitt yakonsirup eller agavesirup, heller blandingen over på en termos og lar den stå på et lunt sted i 24 timer. Så har jeg den over i en boks og lar den stå i kjøleskapet en stund. Det blir en tykk, syrlig yoghurt med overraskende lite kokossmak. Den blanke væsken i bunnen av termosen sparer jeg og har i en smoothie.

    SvarSlett
  3. Strålende.

    Det er mye negativt med melk, ja, både etisk og helsemessig. Dessverre er det så sterke økonomiske interesser i melkeprodukter og også identitetsmessig, så man kan ikke stole på at alt man hører om det er like sant. Kasein kan se ut til å være kreftfremkallende. Protein-argumentet er vel gjerne det som har stått seg av argumentene for melk, men det er da altså kanskje ikke holdbart.

    Det er så mange gode soya-produkter, altså. Sojade sine yoghurter er kjempegode. Jeg finner dem ikke på så mange butikker, så det blir som regel Alpro sine produkter, men de er også kjempegode, da, så det gjør intet. Men det er så mye bra. :-)

    Noen av soya-ostene har dessverre en del transfett, så det er lurt å være obs på.

    Denne videoen presenterer noen argumenter for veganisme (ikke hundre prosent veganer selv ennå, er vegetarianer da) på en morsom måte: http://www.youtube.com/watch?v=RK-_xmM4Hbs&list=UUmiSghTB8gd4epkfngFDW8Q&index=1&feature=plcp

    SvarSlett
  4. Hei.

    Jeg tåler ikke melkeprotein (kasein) og lever melk og glutenfritt. Holder meg stort sett unna soyaprodukter også, litt glutenfri soyasaus innimellom og litt soyais om sommeren.

    I supper, sauser og risgrøt bruker jeg kokosmelk og det fungerer bra. Til tykning bruker jeg evt. hvitt rismel.

    Om du vil vite mer om proteinintoleranse se:
    www.npif.no

    mvh
    Stein Julius

    SvarSlett