onsdag 7. november 2012

Lesehestens høyeste juleønske er hurtigkø på biblioteket

I huset vårt har vi fulle bokhyller. Selv om det er mange år siden jeg ga meg selv forbud mot å kjøpe bøker, så fylles hyllene. For et godt tilbud kan jo ikke en svak sjel si nei til, også er det jo kjekt å få bøker i gave da.
Et av mange nyttårsforsetter for 2012 var å lese mindre. 52 bøker, altså en bok i uken var målet. Leselisten min kan røpe at jeg har lest 84 bøker hittil i år, så det forsettet gikk ut med høye kneløft.
På historikken på "Min side" på biblioteket kunne jeg telle at jeg har lånt 60 bøker i år, så hurra og takk og pris for at vi fremdeles har bibliotek i dette landet.
Jeg er en ivrig leser, og vet ofte i god tid hva jeg vil lese. Jeg leser bokomtaler og setter meg på venteliste på biblioteket, etter hvert som de får inn bøkene der. Tidligere i høst hadde jeg notert meg 7 titler, som var kommet ut i bokhandelen, men ennå ikke var kommet på biblioteket, så de er ikke av de kjappeste til å ta inn nyhetene.
Som oftest har jeg 7-8 bøker på ventelisten. Hvorfor går det ikke an å ha mer enn 10 bøker på denne ventelisten? Køen på hver bok blir jo ikke kortere om en har 2 eller 20 bøker på ventelisten...
Ventelistene blir ofte lange på biblioteket. Det har hendt at jeg har ventet over 6 måneder på en tittel, før det ble min tur å låne den. Tenk om det kunne vært en sånn "hurtigkø" for oss som lover å levere tilbake boken innen 7 dager?
Dagens bestilling av "Tråden" på nett, plasserte meg på 122 plass, så det blir en stund til jeg får lest den.
Det er uansett veldig greit å bruke bibliotekets side på nettet. Selv om en må smøre seg med litt tålmodighet, får en en mail når boken er klar for henting, og det er bare å tusle bort å hente den.
Det store biblioteket i sentrum har nå begynt med søndagsåpent, og forrige søndag hedret jeg dette tiltaket med mitt nærvær.

Bruker du biblioteket?

1 kommentar:

  1. Jeg ELSKER biblioteket! Har blogget om det tidliger og holder faktisk på med en nytt innlegg:) Besøker aviskjelleren daglig. Tihi.

    SvarSlett