torsdag 1. november 2012

I dag er det Verdens Vegan Dag - jeg foretar en prøvekonvertering

I flere år har jeg gått rundt å trodd at oppblåsthet, hodepine, utslett i ansiktet og lav energi skyldes at jeg reagerer på hvete. Jeg har holdt meg unna, så godt det lot seg gjøre, og syntes å merke forverring når jeg har syndet og tatt meg et rundstykke eller noe.
Da jeg var til legen for en uke siden fnøs hun av mine antagelser, og sa at det umulig kan være hvete jeg reagerer på. Hmm..... hva da? Hun kom ikke med noen løsning eller forslag til hvordan jeg skulle forholde meg. Jeg var ikke syk nok til at hun gadd bry seg om mitt ve og vel, så jeg får forske videre på min egen kropp, og prøve meg frem.
Fra og med i morgen kutter jeg ut melkeprodukter, og venter i spenning på reaksjoner fra kroppen min.
At det faktisk er Verdens Vegan Dag i dag, når jeg sitter å bestemmer meg for å kutte melkeprodukter er ganske tilfeldig, men jeg tar det som et godt tegn.

5 kommentarer:

  1. Så tullete ting å si av legen din! Hvis du har gått på en eliminasjonsdiett for så å reagere på hvete når du har innført det igjen, så kan hun ikke benekte at du ikke tåler hvete. MEN, hvis det ikke har fjernet problemene dine, så ville jeg tro at det er noe annet i tillegg. Melk er er bra sted å starte. Andre ting som er vanlige å reagere på, er gjær (lett å forveksle med hvete/gluten) og soya. Sukker også (jeg får i alle fall hodepine og blir slapp av det), men etter oppskriftene på bloggen din å dømme, bruker du vel ikke så mye av det :-)

    Lykke til, i hvert fall.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for støtte og gode tips. Lenge siden jeg hadde vært hos en lege, og jeg hadde glemt at de ikke sitter inne med noe fasit. Skal bli spennende å kutte ut melk, men jeg vil tillate meg litt sukker og hvete for å være sikker på at det er melken, hvis plagene skulle gi seg. Soya spiser jeg heldigvis aldri, selv om jeg er veggis :)

      Slett
  2. Høres ut som en lite konstruktiv lege...
    Har slitt med liknende problemer selv, og fant ut at eneste måten å finne ut av matintoleranser på er the hard way. Utelukke visse matvarer over lang tid, og så gradvis teste og se hva som skjer. Krever tålmodighet og vilje, men er verdt det!

    At melkekuttet skjer på vegandagen, det må være et tegn! ;D

    Lykke til!

    SvarSlett
  3. I følge alle blodprøver jeg har tatt hos legen så er jeg ikke allergisk mot hverken melk eller gluten, men da jeg var hos en naturterapeut og testet meg fikk jeg utslag på blant annet hvete/gluten og melkeproteinet kasein. Legen lo oppgitt da jeg nevnte det, men jeg merker bedring etter å ha kuttet begge deler fra kosten. Min "gode" venn forstoppelse er vekk og jeg er kvitt mye slim i luftveiene. Kjenner også at energien kommer tilbake sakte men sikkert. Tror man må lytte til kroppen og ikke legene, for de vet så absolutt ikke alt.

    SvarSlett
  4. Det ante meg at andre har det på samme måte når det gjelder å få en lege til å teste intoleranse. Jeg var selv til naturterapi for 10 år siden og fikk utslag på hvete, amalgam og appelsin. En kronisk vond nakke/skulder ble fin på to-tre uker uten hvete den gangen.
    Jeg kjører på dag 1 uten ost er snart over, og jeg har handlet melkefritt på helsekosten, så dette skal gå bra.

    SvarSlett