tirsdag 6. november 2012

For en overraskelse av en bok: Jentene fra balletten

"Jentene fra balletten" er Monika N. Yndestad`s tredje bok.
Jeg lånte boken på en anbefaling, og da jeg begynte å lese ante jeg ikke hva den skulle handle om. Ballett kanskje?
Ikke det nei..... Historien begynner stille og forsiktig som en oppvekstroman. Det blir veldig nært når handlingen er lagt til nabokommunen Os og stedsnavn blir flittig brukt. Hun nevner også historiske begivenheter, som bygging av bybanen, for å ytterligere tidfeste den.
Disse litterære detaljene er jeg ikke særlig tilhenger av, og rynket litt på nesen før jeg hadde passert 50 sider.
Men, jett om det tok seg opp. Temaet er som sagt ikke ballett, men uttrykket "Jentene fra balletten" blir brukt om barn fra resurssterke hjem, som havner på skråplanet. Dette er en bok som gjør vont å lese, jeg ble regelrett kvalm, men kunne ikke legge fra meg boken. Det at alt er så nært gjør også at det forsterker tanken på at det sikkert finnes sånne personer, som han som er skurken i historien.
Mer vil jeg ikke si, for plottet er godt og denne leses, selv om den er jævlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar