lørdag 17. mars 2012

Øyelokk operasjon

Dette måtte til. Jeg har tenkt på det i mange år, men ikke motet meg opp før mamma gjorde det samme for ikke så lenge siden, med flott resultat. Får du henvisning fra legen din koster det deg heller ikke skjorta.
I går var det endelig min tur. Fra henvisning er levert til øyelegen tar det gjerne 6 måneder før en får komme til, så da er det bare å smøre seg med tålmodighet.
Inngrepet tar 45 minutter og det gjør ikke vont. Før de går igang, får du en liten pille som får deg til å slappe av. Du får noen små stikk med bedøvelse der de skal klippe, så ligger du og hører på skjæring, klipping og at de brenner blodkar som truer med å lekke. Jeg kan ikke si annet enn at jeg koste meg. De to legene som holdt på, hørte på radio og kommenterte, pratet og lo, og det var rett og slett veldig hyggelig, så jeg kjente ikke en gang at de sydde igjen.
Da de slapp meg ut av døren, utstyrt med en ukes sykemelding og time til å ta stingene på torsdag, var jeg godt plastret i pannen, med bandasjer over begge øyelokkene. Jeg kunne se godt, og selv om jeg var litt omtåket, klarte jeg å finne veien ned med heisen. Pappa var en engel og kom å hentet meg, og kjørte meg hjem. Det var absolutt ikke snakk om å ta bussen i denne tilstanden.
Her har jeg sovet bort smertene som bare varte i to timer
Ca. 2 timer etter operasjonen var avsluttet begynte jeg å få det litt vont. Tipper det var bedøvelsen som slapp taket, og jeg led litt i rundt 2-2,5 time. Da Sondre var gått på fotballtrening satt jeg meg i sofaen og småduppet i to timer. Da jeg våknet igjen var smertene borte og jeg følte meg mye bedre.
Jeg har ikke trengt å ta smertestillende, men har vært flink å følge instruksene.
En skal ikke bøye seg fremover, løfte tungt eller være fysisk aktiv.
Den første natten skal en ligge med hodet høyt, så Frode utstyrte meg med 4 hodeputer før han sa god-natt. Jeg hadde ingen forhåpning om å få sove, siden jeg normalt ligger på magen å sover, men det gikk forbausende greit.
Det er ikke lett å se noe
Tror jeg skal unne meg en hårklipp når dette er over
Det er ikke vont å bøye seg fremover
Lørdag morgen var det tid for å ta av bandasjen. Tapen var verst, siden den hang litt i håret, men bandasjene hadde ikke hengt seg fast i stingene, siden jeg ikke hadde blødd. Nå smurte jeg meg med en salve jeg fikk med av legen, og ankom stue og familie med min nye "monsterlook". Jeg er fremdeles litt hoven og rød, og med svarte sting over øynene er jeg ikke et vakkert syn.
Hvis noen lurer på hvordan jeg ser ut på dagene fremover, så legger jeg ut noen bilder her etterhvert :)
Tok du skrekken, eller frister det?
Jeg lovet noen fler bilder. Her er ett tatt mandag, altså på dag 3 av healingprosessen. Det hele har gått veldig fint, har ikke hatt vont etter bedøvelsen gikk ut. Nå klør stingene litt av og til, men det er da ingenting.
Gleder meg til en hårklipp og litt vårsol :)

24 kommentarer:

  1. Stakkar!!! Du er modig- veit søren ikke om jeg hadde gjort dette ved behov en gang. Har bestilt time til laseroperasjon på øynene to ganger og feiga ut dagen før begge gangene....Pyse, jada- jeg vet!

    SvarSlett
  2. Det var jo ikke ille! Du ser godt ut allerede! Da min sønn var uheldig og klorte meg på øyet gjorde det vondt en hel kveld (satt med øynene igjen og ble oppvartet av min mann som satte på lybok, kom med drikke osv..). Så jeg syns du slapp billig unna jeg! (Men jeg trengte jo ikke tenke på å ikke bøye meg osv da i etterkant..) :)

    I vår familie får vi ikke hengende øyelokk, men mye annet som henger når man drar på årene så måtte nok gått mye hardere til verks om jeg skulle gjort noe lignende etterhvert.. hehehe..

    GLEDER meg til flere bilder! :)

    SvarSlett
  3. Godt å endelig få gjort denne type operasjon, når man har gått og tenkt på det en stund... God bedring og ha en fortsatt fin helg! Klem fra Rosen

    SvarSlett
  4. Tøft at du gjør det som føles rett for deg. Ønsker deg god bedring på veien, og at det groro raskt :-) Håper å få se et Før og etter bildet.

    SvarSlett
  5. Jeg skal gjøre det samme 4 mai, samlet ventetid kun 7 uker, så jeg har vært heldig. Godt å lese din historie, gleder meg nå enda mer! :)

    SvarSlett
  6. Jeg skal gjøre det samme 4 mai, samlet ventetid kun 7 uker, så jeg har vært heldig. Godt å lese din historie, gleder meg nå enda mer! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Lykke til, det går kjempefint! Var på jobb i dag og ingen kunne se noen ting. Nå er håret fixet og rynkene borte, så nå kan våren bare komme :)

      Slett
  7. Hvilken klinikk gjorde du det på? Og du har ikke fått " Jan Thomas" øyne etterpå? ( Da mener jeg tydelig opererte øyne?)

    Hilsen nyskjerrige Nils;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Øynene mine er helt naturlige, det er ingen som kan se det. Selv om det er skrekkelig å se disse bildene, så er jeg glad for at jeg gjorde det.
      Jeg var på Bergen Øyeklinik legen jeg brukte heter Vibeke

      Slett
  8. Hei:-)

    Jeg går også og tenker på det. Jobber med meg selv for å ta mot til meg.
    Tusen takk for at du deler dine erfaringer.
    Håper jeg får gjort det til sommeren.

    Hilsen Bente

    SvarSlett
  9. Jeg har veldig tungt øyelokk på høyre øye, og har litt lyst til å gjøre det. Men ser utrolig skummelt ut! Er jo veldig ung også..

    SvarSlett
  10. Hurra😃
    Nå har jeg gjort det samme og har ikke hatt noe smerte etterpå😄
    Jeg gleder meg til å ta stinga neste mandag og da håper jeg blåmerkene er vekke også!

    Hilsen Bente( som skreiv et innlegg her 28 feb)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjempebra!! Du blir fort fin, så ikke fortvil. Veldig kjekt at jeg var med på å motivere deg :)

      Slett
  11. Jeg leste bloggen din før jeg opererte øynene mine. Det er nå 3 dager siden. Det har gått veldig bra. Synes nesten dagen i dag er den verste. Ikke vondt, men øm...ikke store hevelser, men litt lilla rundt øynene.
    Takk for motivasjonen!

    Jeg trodde jeg skulle snu i døren. Men jeg klarte det!
    hadde jeg gjort det igjen? JA!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre at du hoppet i det, og gjorde det. Du kommer ikke til å angre. Håper jeg slipper å gjøre det igjen, men jeg gjør det hvis jeg må, for resultatet er virkelig til å leve med :)

      Slett
  12. Hei tine:)
    Jeg vurderer også operasjon. Lurte på.. Alt i alt- er du fornøyd med resultatet og ble det slik du håpet?
    Hvor mange dager/ uker tok det før hevelser og blåfarge ble borte?
    Håper du orker å svare meg!:)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Når jeg ser på bildene nå i ettertid, tenker jeg at det ser mye verre ut enn det var. Jeg var vekke fra jobb i 1 uke (Jobber i barnehage, så jeg ville ikke skremme noen) Det var mange som ikke så noe når jeg kom på jobb igjen, men jeg så det nok. Tenker at etter 3 uker var det så godt som usynlig, selv om det nok tok et halvt år før jeg kunne gnikke meg i øynene og het "glemme" det.
      Jeg er veldig fornøyd med resultatet og anbefaler å gjøre det hvis du har behov for det. - Lykke til!

      Slett
  13. Godt å høre! Takk for at du svarte meg:)

    SvarSlett
  14. Bergen Øyeklinikk - finner ikke kontaktdata på dem, vet du om de har skiftet navn. Evt har du og etternavn på Vibeke (legen)?

    SvarSlett
    Svar
    1. http://bergenoyelegesenter.no/ Jeg husker ikke hva Vibeke heter til etternavn. Lykke til!

      Slett
  15. Huff, trist det. :(. Ønsker deg godbedring :)

    SvarSlett
  16. Kjempespennende å lese.. Jeg skal til volvat i Oslo og ta samme operasjon om noen timer...

    SvarSlett
  17. Hei. Jeg har nå tatt opprasjon av tunge øyelokk for 11 dager siden... Jeg ser ut til å være hoven fra stingkanten å opp mot brynene.Har du erfaring med slikt. Eller er opprasjonen misslykket.? Du ble jo riktig flott....

    SvarSlett
  18. Hei kusine Tine. På fredag skal jeg under kniven, og jeg både gleder og kvier meg :) Det var kjekt og beroligende å lese blogginnlegget ditt, og å se bildene :) Hilsen og klem fra Åse

    SvarSlett