tirsdag 27. november 2012

"Felicia forsvant" av Felicia Feldt - inspirert av Morgenbladet

Beatesbokhylle utfordrer oss til å vise "Min bok på vent". Denne gangen er boken fra meg en som kommer ut i januar. Jeg venter fordi jeg har bestemt meg for å lese den etter å ha lest Morgenbladet nr. 46, som hadde en klargjørende artikkel om mor og datter som har gått helt i klinsj.
Dette er litt "SeogHør" aktig, og hører kanskje ikke hjemme innbundet som bok? Interessant er det allikevel, at datteren velger denne måten å få ut sin vrede på, siden mor allerede har vært "kjendis" i 20 år.
Felicia Feldt er et av de ni barna til Anna Wahlgren. Hun er Sveriges mest berømte mamma innenfor den pedagogiske litteraturen for småbarnsforeldre. Hun er forfatteren bak "Barneboken" som kom ut i Norge i 1983, og som ble veldig populær her.
Datteren forteller i boken sin om en kaotisk barndom preget av frykt, og hun fremstiller moren som både alkoholisert og lunefull. At mamma Wahlgren fikk 9 barn med tre forskjellige menn, var gift 7 ganger og flyttet 16 ganger på nesten like mange år, sier sitt.
Det underlige er at flere av søsknene hennes støtter moren, og mor sier at Felicia lider av "mytomani", altså påstås hun å være en tvangsmesig løgner.
Grunnen til at Felicia har skrevet bok er morens selvbiografi "Mommo" i tre bind, som kom ut i 1995-96 og 97. Her omtaler hun Felicias far, som Felicia ikke har hatt kontakt med, i veldig negative ordelag.
Etter "Felicia forsvann" kom ut i Sverige har Anna Wahlgren nektet å uttale seg. Hennes motsvar kom nå i den 450 sider lange boken "Sanning eller konsekvens". Denne finner du ikke i bokhandelen, men du kan bestille den på nettet.
"Felicia forsvant" blir utgitt i januar på Cappelen Damm.

8 kommentarer:

  1. Hei! Denne boken har jeg hørt om. Hørte/så også intervju med datteren i et Skavlanprogram for en stund tilbake..Det skapte mye rabalder i Sverige da dette kom ut. Er nok en interessant bok. Barn kan oppleve ting forskjellig.

    SvarSlett
  2. Dette høres ut til å være en "innfløkt" sak. Ikke enkelt å vite hva som virkelig har skjedd, men det er viktig å ta de subjektive følelser på alvor også. Tenker på mange mobbesaker, der det ikke virker så alvorlig, men hvis en part føler seg mobbet må vi ta det seriøst.

    SvarSlett
  3. Hei, noe var feil med linkesystemet mitt i dag, men det skal være i orden nå, men om du vil linke på nytt så er det fint?

    SvarSlett
  4. Dette hørtes ut som et tilfelle av jeg sa - hun sa, hvor du aldri kan være helt sikker på hvem som er nærmest sannheten. Det vanskeligste er egentlig når begge har rett, det er bare det at de har en så utrolig forskjellig oppfatting av hva som skjedde, følelsemessing, at en egentlig ikke kan komme med noe entydig løsning.
    Jeg har hørt om Anna Wahlgren, men jeg hadde ikke fått med meg denne konflikten.

    SvarSlett
  5. Dette er totalt ukjent for meg og jeg blir naturligvis veldig nysgjerrig på dette, må jo være frustrerende å ha en slik ulik oppfatning av hva som egentlig har skjedd.

    SvarSlett
  6. Høres ut som mor og datter er i 'krigsstien'. Spesielt at de velger å skrive bøker som svar til hverandre i stedet for å sette seg ansikt til ansikt. Enig i at dette er slikt vi leser i ukeblader men hallo, det ER jo morsomt å lese om sladder og drama. Dessverre er det akkurat det: Morsomt. Ikke så givende.

    SvarSlett
  7. Forstår at du vil lese boka, jeg fik lyst selv jeg nå!

    SvarSlett
  8. Hørte også om den via Skavlan. Og Anne Wahlgren var vel en tid supermamman. Tror jaggu jeg lånte den på biblioteket en gang.

    SvarSlett