lørdag 10. november 2012

Den Nationale Scene + Bergen Offentlige Bibliotek = Ny bokklubb

Vigdis Hjort og Agnete Haaland i perfekt samspill
Bergen Offentlige Bibliotek og Den Nationale Scene har gått sammen om å starte en bokklubb. I dag inviterte de lese- og teaterinteresserte damer og menn til det første "møtet" i klubben.
Innbydelse fant jeg i en bok jeg lånte på biblioteket denne uken, men det har sikkert også vært annonsert andre steder uten at jeg har sett det. Uansett var vi en fin gjeng som hadde funnet veien til Teaterkjelleren (DnS) i dag kl. 13:00.
Med "Fanny og Aleksander" som bakteppe, var tema for møtet "Kvinner som velger feile menn". Med seg på scenen hadde teatersjefen invitert Vigdis Hjort, som har skrevet mye om kvinner som har gjort, nettopp det, valgt feil mann.
Dette var en utrolig munter og avslappet liten time, hvor damene, som begge er veldig "hjemme" på scenen, så ut som de hadde det like kjekt som oss.
Det handlet om kjærlighet, om anerkjennelse og om det å bli sett for den vi er.
De stilte spørsmål om hva det er med kvinnene og intrigene i "Fifty shades" som fasinerer oss sånn? Verken de på scenen eller noen i salen ville innrømme å ha lest bøkene, men "alle" viste hva det gikk i.
De tok oss litt tilbake i tid, til Ibsen og Nora i "Et dukkehjem". Hva kunne Nora gjort?
På den tiden var det ikke bare å hive ut mannen sin. Hvem er hersker og hvem er slave her i livet? Den som jobber på markene i slitte arbeidsklær, eller den som doller seg opp og bare lengter etter å bli sett?
Vigdis Hjort er morsom, hun kunne vært skuespiller sånn som hun, fra egen erfaring, skildret damene hun delte skjebne med i 30 dager, i Sandefjord fengsel.
Til sist kom Agnete Haaland med en anbefaling til oss om å låne "Leve Posthornet", gjesten hennes sin siste utgivelse. Jeg bestilte denne på biblioteket 28/10 og er nå nummer 10 i køen. Siden biblioteket bare har tatt inn ett eneste eksemplar, kommer det til å bli en stund til jeg får lese den.
Tusen takk for et utrolig flott møte i den nye Bokklubben på DnS, jeg kommer gjerne igjen.

4 kommentarer:

  1. Jeg har blant annet skrevet om det på dns sine nettsider:http://www.dns.no/norsk/nyheter/2012/bokklubb/

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan være stolt av din medvirkning, for dette må vel bli karakterisert som en kjempesuksess. Jeg kommer gjerne igjen - lurer på når neste møte blir?

      Slett
  2. Hyggelig å høre! Neste møte blir på nyåret, bare å glede seg!

    SvarSlett
  3. Oi, dette skal jeg definitivt få med meg neste gang!

    SvarSlett