søndag 25. november 2012

En smakebit på søndag - "Ulvetid" av Hilary Mantel

Bloggen "Flukten fra virkeligheten" inviterer hver søndag leserne sine til å dele leseopplevelser. Denne gangen skriver hun om Journal 64 av Jussi Adler-Olsen, den har jeg lest og syntes den var veldig spennende.
Dette er mitt bidrag til føljetongen, en smakebit fra "Ulvetid" som jeg holder på å lese.
Hilary Mantel gir oss mye for pengene, i denne Bookerprisvinnende romanen fra 2009. Også oppfølgeren "Falkejakt" som kom ut i oktober i år vant Bookerprisen.
Dette er ikke en bok som er lest på en helg, men det gjør ingenting for en går inn i en spennende verden.
Vi er på 1500 tallet, og det handler om Tudor tidens England. Forfatteren får fram livsånden på en fantastisk levende måte, så selv om det er mye som skjer og mange personer å forholde seg til, gir det et levende bilde av den tiden.
De fleste vil kjenne igjen karen på bokens forside, han er sentral i boken, men det er ikke han som leder an som "jeg" person.
Det jeg viste om Henrik VIII var at han hadde 6 koner og kvittet seg med flere av dem på en grusom måte.
Vi trer i romanen inn i hans liv da han har vært gift med sin første kone Katarina av Aragon en stund, men det har ikke ført en arving med seg og han har fått øynene opp for nummer 2 Anne Boleyn, og vil gjerne ut av sitt første ekteskap.
Katarina var en oppegående dame, med støtte i folket, så hun ga seg ikke uten kamp. Mens jeg leser romanen dukker det opp behov for å vite mer, så jeg søkte på Wickipedia, og fikk en del ting i fortellingen klargjort på en grei måte. Jeg anbefaler romanen på det varmeste, her er mitt utdrag:
Henrik IIIV
"Måtte Sankt Jude gi meg tålmodighet!" kan han rope, han har antagelig forvekslet ham med Job, som han har hørt om i en fortelling den gang han var en liten gutt og satt på fanget til sin første prest. Det er vanskelig å se for seg hertugen som liten gutt, eller på noen måte yngre eller annerledes enn den versjonen av seg selv han fremviser nå. Han synes Bibelen er en unødvendig bok for legfolk, selv om han forstår at prester kan ha nytte av den. Han mener i det hele tall at boklesing er noe jåleri og skulle ønske det var mindre av slikt ved hoffet. Niesen hans, Anne Boleyn, leser bestandig, noe som antakelig er årsaken til at hun ennå er ugift i en alder av åtteogtyve.

15 kommentarer:

  1. Dette er en bok jeg ser frem til å lese, har hatt den stående veldig lenge i bokhyllen og skulle vel begynt på den for lenge siden. Tusen takk for smakebiten:-) Ha en fin dag,Tine:-)
    Beathe

    SvarSlett
  2. Jeg har kikket på disse bøkene og vil nok lese dem en dag. Jeg ble veldig fascinert av Tudorserien på TV, og filmer om søstrene Boleyn, dronning Elizabeth etc..
    Takk for smakebiten.:)
    Jeg tror heller ikke jeg har sett bloggen din før., så den skal jeg legge til på min bloggliste.:)

    SvarSlett
  3. En fin smakbit!
    Svogeren min leste Ulvetid i fjor men ga den ikke så veldig høye karakterer og da falt den ut av leselisten min :-) Jeg liker denne typen historie (tudor, Henrikk VII osv) men blir ganske påvirket når jeg spør noen om de likte boken og får nei som svar :-)
    Ønsker deg en riktig fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig med deg, hvis noen sier at den er dårlig så skal det litt til å gå ut å kjøpe den. Det tar lang tid å lese denne boken, men jeg har satt to`eren på ønskelisten :)

      Slett
  4. Låter som en spännande bok :)

    SvarSlett
  5. Takk for fin smakebit! Tudortida - da tenker jeg på den gamle TV-serien om Henrik 8. Så den for MANGE år siden! Ha en koselig søndagkveld.

    SvarSlett
  6. Denne romanen står på ønskelista mi, men siden den både er lang og virker noe tung så skal jeg vente til sommerferien for da har jeg god tid :-)

    SvarSlett
  7. Har boken og har lest den. Og jeg tenker at jeg skal lese den igjen. For den må man bruke tid på. Er "skap-engelsk" så det det rekker; og det er bøkene til Richard Herrmann og min første tur til London som skapte interessen for engelsk historie.

    SvarSlett
    Svar
    1. Richard Herrmann var også min favoritt, og "Mine gleders by" har jeg lest mange ganger. Er i London en gang i året, minst og opplever nye ting hver gang.

      Slett
  8. Låter intressant trots att jag inte brukar vara så mycket för historiska romaner

    SvarSlett
  9. spennende :) har lenge hatt lyst å lese denne boken :)

    SvarSlett
  10. Denne virker så spennende! Gleder meg skikkelig til å få lest den :)

    SvarSlett
  11. Jeg har den den engelske utgaven her på lydbok og gleder meg utrolig til å ta fatt på den :) Jeg kan anbefale boken "Six Wives: The Queens of Henry VIII" av David Starkey hvis du vil vite mer om konene. Veldig interessant lesning syntes jeg.

    Tusen takk for smakebiten, Tine. Ønsker deg en riktig fin uke :)

    SvarSlett
  12. Så fint å lese et utdrag fra denne boken som jeg har på leselisten, jeg liker å lese om Tudor tidens England :)

    SvarSlett