fredag 2. september 2011

Mitt favoritt lavkarbo brød. 1 pitteliten karbohydrat i hver skive

Lavkarbobrød som holder seg ferskt i 5-6 dager, så du har brød en hel uke
1 beger Cottage Cheese
5 store egg
1/2 dl rapsolje
3 ts. bakepulver
2 ts sukrin
2 ts fiberhusk
2 ts salt
2 ts johannesbrødkjernemel
60 g kruskakli
4 ss glutenmel
4 ss linfrø
75 g hakkede valnøtter
40 g solsikkefrø
Bland det tørre og ha det klart. Bland det våte og ha det tørre i.
Deretter tar du alt oppi en brødform ca. 1,5 liter, som er kledd med bakepapir. Press det ned og glatt godt over overflaten. Det kommer til å se ut som et brød!
Det viktigste er stekemetoden:
Sett inn brødet på 180 grader og la det stå i 25 min.
Skru temperaturen ned til 150 grader og stek videre i 40 minutter
Ta ut brødet, ta av formen og bakepapiret, skru opp ovnen til 180 grader igjen, og stek brødet ferdig i 15-20 minutter
Avkjøl på rist
Når det er helt kaldt skjærer du i tynne skiver, da får du et gram karbohydrat pr. skive
Jeg har laget det mange ganger, og får alltid et flott resultat!

4 kommentarer:

  1. Jeg kjøpte det for en god stund siden hos Kinsarvik.
    http://kinsarvik.no/products/33776-glutenmel-1-kg-hvetegluten.aspx
    Siden jeg normalt går for glutenfritt mel, virker det rart å ha glutenmel i dette brødet. Siden det er et lavkarbobrød regner jeg med det ikke er mye karbo i melet, har ingen innholdsfortegnelse. Oppskriften/brødet er i alle fall veldig godt!

    SvarSlett
  2. Dette skal sikkert testes ut her hos oss ved anledning!

    SvarSlett
  3. Fantastisk godt brød Tine, dette blir en klassiker!

    Solveig

    SvarSlett