mandag 14. oktober 2013

Mors Gaver av Cecilie Enger - hørt på lydbok

Lydbok er en fantastisk oppfinnelse, spesielt når en er på ferie, er en lydbok på iPhone`en god å ha. Jeg startet lyttingen av Mors gaver i Malcesine, Italia, og fortsatte å lytte hele kjøreturen tilbake til flyplassen i Milano. Boken ble avsluttet på fjelltur, med blå himmel, strålende sol og høstfarger som rekvisitter.

Gyldendals beskrivelse av handlingen:
Da Cecilie Engers mor havner på sykehjem med Alzheimer, blir barndomshjemmet tømt i løpet av en helg. Under opprydningen finner Cecilie morens sirlig nedtegnede lister over samtlige av familiens julegaver gjennom fire tiår. Gaver gitt og gaver fått, til og fra mennesker med svært forskjellige liv. Med listene som utgangspunkt skriver Cecilie Enger sin egen families historie, fra slutten av 1800-tallet og frem til i dag.


Samtidig fortelles en annen historie. I løpet av de to årene Cecilie Enger skriver Mors gaver, viskes morens hukommelse og personlighet gradvis ut. Denne romanen er en fortelling om gaver, erindring, og om lengselen etter å holde tiden fast.

Forlag: Lydbokforlaget (evt. Gyldendal)
Tittel:  Mors gaver
Forfatter: Cecilie Enger
Format:  Lytteeksemplar
Lesetid:  5 timer og 40 minutter
Innleser:  Cecilie Enger
Utgitt:   2013

Mors gaver er en nydelig historie. Intet mindre! Alle som har en mor, eller er datter av en, vil ha glede av denne boken. Cecilie Engers mor har hatt en fantastisk holdning til jul og julegaver. Jeg skjønner at jeg har mye å lære, og siden jeg er så gammel som jeg er, er det dessverre noen tog som er gått. I begynnelsen av boken reagerte jeg litt på oppramsingen av julegaver fra listene til mor, men etterhvert skjønte jeg at det er i detaljene historien ligger gjemt. Julegavelistene er en fin rød tråd, som knytter sammen minner fra Cecilies barndom og ungdom.
Det er Cecilie Enger selv som leser, og dette gjør at historien blir ekstra hjertegod.
Her kan du lese omtalen til Bok-Karete, som fristet meg til å lese denne boken.

Unn deg denne perlen av en bok, terningkast 5!

5 kommentarer:

  1. Fin omtale Tine. Ble fristet til å lese den nå..:)

    SvarSlett
  2. Oi- det var litt av en oppfordring! Jeg er overbevist ;o)
    Har du lest den forrig boka til Enger, forresten? Har vært litt nysgjerrig på den også...
    Artig å lese om de forskjellige stedene du har vært da du har hørt boka!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er mitt første møte med forfatteren, så jeg tar gjerne imot anbefalinger på videre lesing av henne. Jeg synes ofte at jeg husker boken godt ut i fra hvor jeg hører den, eller hva jeg holdt på med da jeg leste den :)

      Slett
  3. Flott omtale:-) Jeg fikk lyst til å lese denne boken nå så opp på listen med den.

    SvarSlett
  4. Har lest Himmelsstormeren av Cecilie Enger og likte veldig godt hennes evne til å fortelle. Denne har jeg veldig lyst til å lese, ikke minst fordi hun vokste opp bare et steinkast unna der jeg nå bor.

    SvarSlett