mandag 21. oktober 2013

Helvetesuken: Dag 1 mandag

Dagen ble startet kl. 05:00 med meditasjon og Soløvelsen
Helvetesuken a la Erik Bertram Larssen er i gang. Utfordringene i denne uken er mer mental enn de er fysiske, og en av virkemidlene han bruker for å få oss "nedbrutt" er regulering av søvnen. Mandag til torsdag skal en stå opp kl. 05:00 og alle dager bortsett fra torsdag når en skal leke russ og døgn`an, skal en i seng til kl. 22:00

Her legger jeg inn link til alle innleggene om Helvetesuka.

Mandagens fokusområder:
  • Hva er en vane?
  • Kartlegg dine vaner
  • Definer hvilke vaner du ønsker å ha
  • Hvordan skal du gå fram for å endre dine vaner?
I teoridelen i boken lærer vi at handling blir en vane når en har repetert den et visst antall ganger. Har du problemer med å stå opp tidlig, skal du spørre deg selv som det første du gjør når klokken ringer: "Hva gleder jeg meg til i dag?" Deretter skal du øve på å tvinge tankene dine over i en positiv retning. Vi lærer om "flink pike" syndromet, og viktigheten av å gjøre ting "godt nok".

Min første dag av helvetesuken så sånn ut:
05:00 stå opp
05:10 Meditere etter indre stillhet cd`en min
05:35 Yoga Soløvelsen
06:15 Holde Frode med selskap når han spiser frokost
07:10 Vekke Sondre og spise frokost med ham
08:10 Gå til tannlegen
10:00 Lese Etter ildstormen
12:00 Gå en rask tur til Storsåta ca. 1,5 time 
14:30 Lese ferdig Etter ildstormen
17:15 Lage veggieburgere og få besøk av de to eldste
21:00 Lese tirsdagskapitlet i Helvetesuka
22:00 Køye

Vaner jeg ønsker å innføre:
  • Meditere oftere
  • Gjøre mer yoga
  • Lytte mer til musikk
  • La bilen stå
  • Innføre shoppe-stopp
  • Ikke spise hvetemel eller sjokolade
  • Trene 1 time pr. dag, minst!
  • Slutte å prokastinere
Erfaringene mine den første dagen er udelt positive. Dette kan da ikke være riktig?
Jeg gikk til tannlegen, og var veldig fornøyd med meg selv for å ha latt bilen stå. Jeg ba til og med om å slippe bedøvelse når hun borret, sånn at jeg skulle få lide litt, men det gjorde dessverre ikke vont.
Når jeg gikk tur gasset jeg litt ekstra på oppover bakkene, så jeg fikk pest meg litt i dag. Jeg har spist naturell yoghurt med frukt og bær, omelett, salat med veggieburger (uten brød), og så har jeg drukket masse grønn te.
Denne første dagen var en fridag fra jobb, og jeg har bare kost meg, så noe helvetesuke kan jeg ikke kalle det ennå. Men, men....  det er 6 dager som gjenstår!
Turen opp til Storsåta i dag gikk i ekstra full fart
Det er fint i fjellet nå på tampen av høsten

5 kommentarer:

  1. Bra! Viktig at den første dagen gir deg kikk til å fortsette..:)

    SvarSlett
  2. Så spennende prosjekt! :)

    Lykke til og håper det blir en bra uke!

    SvarSlett
  3. Følger spent med! Og gleder meg til daglige rapporter, kanskje det er flere som hiver seg på? :-)

    SvarSlett
  4. Spennende å følge deg. Vil gjennomføre dette selv.Stå på!!

    SvarSlett
  5. Som vanlig på etterskudd... Heia! Spent på døgningen og hvordan du har det dagen etterpå den. Tenker at for meg må det være en ypperlig måte å få tid til å skrive litt, men spørs vel hvor produktiv jeg blir...

    SvarSlett