fredag 18. oktober 2013

Helvetesuka av Erik Bertrand Larssen - møte med forfatteren

Sjelden har to bøker stått så fint sammen
Det har vært tøffe tak for meg denne uken. Noen uker starter helt på bånn, og så er det kun stressnivået som stiger utover uken. Denne uken har vært en sånn uke, og da var det artig at Norli inviterte til møte med Erik B. Larssen, som i disse dager kommer ut med boken Helvetesuka. Jeg ryddet plass i kalenderen, og meldte meg på foredraget.
Jeg har ikke lest den første boken hans, så jeg var temmelig uforberedt på hvilken bok dette var. Selvutviklingsbøker har jeg jo lest mange av, uten at noen av dem har resultert i underverker i livet mitt. Kanskje denne gjør det?

For et foredrag! Jeg har aldri møtt en foredragsholder med større grep om sitt publikum. Jeg satt fjetret i 40 samfulle minutter, først med tårer i øynene og stor klump i halsen, for så å humre og le. Han begynte med å fortelle om trafikkulykken han var med i, og konsekvensene denne fikk for livet hans etterpå. Han tok oss med inn i fortvilelsen sin, ved å peke ut gatene i Bergen hvor han streifet rundt, når han var som lengst nede.
Han var heldig og møtte to mennesker, som sa noen korte men kraftfulle setninger, som fikk ham til å innse at han sto på bunnen. Det var da han begynte å betrakte tankene sine, i stedet for å være følelsene, og veien opp fra fortvilelsen var påbegynt.
Jeg var så inspirert da jeg gikk fra foredraget at jeg sikkert ikke hadde trengt å kjøpe boken, men den ble selvfølgelig med hjem. Nå gleder jeg meg til å komme meg ut av komfortsonen, ta tyren ved hornene, som det heter og få til en hel masse detaljer i livet som jeg stadig vekk sliter med.

Min helvetesuke starter på mandag med et svindyrt tannlegebesøk. Jeg skal bruke helgen på å bestemme meg for hva annet jeg skal fokusere på til uken. Jeg gleder meg allerede!

Forlagets beskrivelse av handlingen:
Gjør alt det du vet at du burde gjøre . i én uke..Stå opp tidlig. Tren før frokost. Vær effektiv på jobben. Vær til stede for barna dine. Spis sunt. Norges råeste mentaltrener har sett at de som gjør dette, blir forandret for livet. Godfølelsen etterpå er enorm, og du forstår at du klarer mye mer enn du trodde på forhånd. 
Én uke er overkommelig hvis man planlegger godt, og erfaringene vil gjøre det mye lettere å oppnå forandring over tid.





HER kan du lese om min helvetesuke hvis du vil

7 kommentarer:

  1. Bli best med mental trening er en fantastisk god bok, så jeg tviler ikke på at denne også er bra. Den må jeg absolutt skaffe meg! Supermisunnelug på deg som har vært på foredrag! ;)

    SvarSlett
  2. Og då var begge bøkene reservert på biblioteket ..... så lett lar eg meg påvirke;) ha ei god helg!

    SvarSlett
  3. Leste Bli best med mental trening tidligere i høst og det var en bok med krutt i. Boka var inspirerende, men det er bare synd jeg har så lite guts. Mens jeg har vært sykmeldt har jeg nesten ikke gått over dørstokken en gang ... ja ja vi mennesker er forskjellige.

    SvarSlett
  4. Lurer på hva denne boka kan fortelle som ikke andre bøker om det samme gjør..? Spent på å få høre resultatet etter helvetesuka di Tine.:)

    SvarSlett
  5. Har ikke lest noen av disse bøkene, og siden jeg ikke har lest sånne bøker før så venter jeg spent på omtale fra deg.

    SvarSlett
  6. Jeg holder på med hans første bok nå, og syntes den er veldig inspirerende! Skulle gjerne ha hørt ham snakke live.

    SvarSlett
  7. Nå har jeg lest boka og hørt på lydboka på mobilen flere ganger. For en næringsleder har dette hjulpet meg veldig mye. Veldig mye nyttig og det med mentale utfordringer vi står ovenfor her i livet er meget interessant. Denne boka har hjulpet meg veldig mye!

    SvarSlett