søndag 27. oktober 2013

Etter ildstormen av Rhidian Brook - Smakebit på søndag

Etter ildstormen er en fantastisk fortelling som er bygget på faktiske hendelser i forfatterens familiehistorie. Det var hans egen bestefar, som er obersten, som i Hamburg i 1946 var med å rekvirere hus til de engelske militære. Verdenskrigene er yndet bakteppe i romaner, men dette året og disse hendelsene har jeg ikke lest om før.

Vi er i Hamburg i 1946. Oberst Lewis Morgan har ansvar for britenes del av de alliertes gjenoppbygging av byen som er totalt ødelagt av krigshandlinger. Han installeres i et herskapshus på bredden av elven Elbe og gjenforenes med sin sørgende kone Rachael og deres 11 år gamle gjenlevende sønn Edmund. Både et land og et ekteskap må gjenoppbygges.
Oberst Lewis er ikke helt som andre seierherrer. Han jager ikke ut de som eier huset - en tysk enkemann og hans traumatiserte datter - men insisterer på at de to familiene kan dele bolig. Rachael er ikke enig. 
I den trykkede, klaustrofobiske atmosfæren som oppstår mellom de britiske seierherrene og de tapende tyskerne tvinges alle til å møte sine egne fordommer. Fiendskap og sorg, lidenskap og svik er ingrediensene i en dynamisk og annerledes krigsroman tuftet på virkelige hendelser.

Hovedpersonen i denne boken oberst Lewis Morgan er en meget sympatisk person som jeg falt for med en gang. Med krigens grufulle sceneteppe er han som en frisk gul løvetann som presser seg frem gjennom all ødeleggelsen. Boken er vanskelig å legge fra seg, og spenningen holdes oppe ved at der er flere fortellerstemmer. Det er oberstens kone Rachael som gir oss de moralske utfordringene, når hun først ikke vil vite av den tyske alenefaren som de har tatt huset til, og siden veldig gjerne vil det.
Dette er en bok jeg absolutt vil anbefale deg å lese.

Lewis sitter å småprater med sjåføren mens de kjører hjem:
 - Har de påskeliljer i Tyskland? - Har ikke sett noen. - Stopp hvis De gjør det. En sprekk kom til syne på frontruten, og den bredte seg som et spindelvev. Lewis gikk ut ifra at ruten var blitt truffet av grus eller en sten, og det var først da bilen begynte å skjene over veien, at han la merke til at Barker satt helt slapp med hodet bakover, og at han hadde et rent, mørkerødt hull like over pannen. 

Forlag: Aschehoug
Tittel: The Aftermath
På norsk: Etter ildstormen
Oversatt av: Ragnhild Eikli
Sider: 316
Kilde: Leseeksemplar

15 kommentarer:

  1. Det var en spännande smakebit :) Tack för tipset!

    SvarSlett
  2. Det var da en super anbefaling! Jeg vet ikke om jeg rekker å få med meg denne, men vi får se!
    Kos deg med søndag og avslutning av helvetesuka- jeg gleder meg til å se hva du konkluderer med når prosjektet oppsummeres ;o)

    SvarSlett
  3. Den skulle jag vilja läsa - låter som något för mig. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  4. Tack för en spännande smakbit. Kan vara något för mig. Ha en trevlig söndag.

    SvarSlett
  5. Utrolig bra smakebit, tusen takk for tipset! Og helvetesuken din høres virkelig intens ut, har lest innleggene dine underveis og syns du er supertøff :)

    SvarSlett
  6. Har lest innleggene dine fra helvetesuken men har ikke vært flink å kommentere underveis. Jeg må bare ta hatten av for deg, kan du smitte meg litt med den energien din tror du? Når det gjelder boken så ser jeg frem til å lese denne men nå har det samlet seg opp endel bøker og så bør jeg få lest enda flere bøker med tanke på bokbloggerprisen så jeg får se når det blir. Uansett ha en super søndag:-)

    SvarSlett
  7. Denne tror jeg allerede ligger på min leseliste, men nå må jeg nesten dobbelsjekke ;) Har fulgt med på innleggene dine om Helvetesuka, og jeg blir nok nødt å prøve selv om ikke så alt for lenge ;)

    SvarSlett
  8. Takk for smakebit og jeg har fulgt med på Helvetesuka - opplegget ditt. Gratulerer! Du klarte det. Du har min respekt:) Ha en fin søndag. Nå er det bare å puste ut:)

    SvarSlett
  9. Låter som en bra bok. Tack för tipset!

    SvarSlett
  10. Som tidligere nevnt, denne står klar for lesning, sammen med så mange andre. Ser fram til å ta den fram.

    SvarSlett
  11. En fin smakebit. Jeg liker bokomslaget. Husker det igjen fra andre har skrevet om den. Derfor kommer jeg til å huske den når jeg kommer over den. Artig at mange har interessert seg for "prosjektet" ditt. Har leste en del av innleggene via Bokblogger.no. Mitt prosjekt er å komme meg på treningssenteret oftere...

    SvarSlett
  12. Verkar vara en läsvärdbok. Tack för tipset och smakebiten. :)

    SvarSlett
  13. Tack för smakbiten. Mycket intressant. För en gångs skull så la jag märke till omslaget, jag gillade verkligen det!

    SvarSlett
  14. Oj så dramatisk smakbit! Tack för smakbit ur en bok som verkade mycket intressant!

    SvarSlett
  15. Låter som en bra bok, skriver upp den på listan :) Tack för tipset.

    SvarSlett