lørdag 26. oktober 2013

Helvetesuka: Dag 6 lørdag

Å jeg som trodde at det var fredagen som skulle by på størst problemer... Det var vidunderlig å legge seg fredag kveld kl. 22:00 jeg sovnet på et øyeblikk. Motivasjonen for å stå opp kl. 05:00 i dag var ikke den største, men da klokken ringte krøket jeg meg no opp. Begynner å bli vant med de der timene alene i stuen før dagen begynner. Kapittelet om lørdag hadde jeg allerede lest, men utpå dagen måtte jeg lese det igjen. Hva var det egentlig jeg skulle gjøre i dag?

Lørdagens fokusområder:
  • Hva er indre dialog?
  • Hva kan en mer bevisst indre dialog gjøre med deg?
Lørdagen skal være en såkalt "happy-day". Det skal være en dag da du bestemmer deg for å tenke utelukkende positive og offensive tanker om omverdenen og menneskene rundt deg - men først og fremst om deg selv.
Det er vel der problemet ligger. Smile og le gjør jeg stort sett alltid, men å tenke positivt om meg selv det faller ikke naturlig. Jeg har i perioder drevet med affirmasjoner i speilet, men de setningene har vært mer av typen det går bra! og dette får du til! Det er viktig å vite at du velger hva du sier til deg selv, og dette påvirker troen, følelsene og handlingene dine. Dagens tekst ga meg god inspirasjon til oppgaven.
Jeg kjenner meg godt igjen i noen av eksemplene hans, og har lært mye av å lese kapittelet, selv om det er vanskelig å holde fokus på det gjennom en lørdag hvor jeg bare er hjemme og tar tak i ting. 
En ting har jeg lært, jeg skal slutte å føle meg mislykket når et prosjekt sklir ut i sanden. Neste gang skal jeg si "Jeg kommer uansett til å være ekstremt stolt av at jeg prøvde."
Vi sier alt for ofte til oss selv at vi ikke greier forskjellige ting, og angsten for å mislykkes gjør at vi slår det fra oss, selv om vi tenker mange ganger at det hadde vært kjekt. Prøv da vel! De fleste tør ikke engang å prøve.
Jeg har mye å lære om hvordan jeg snakker til meg selv, det er bare å holde fokus.

Hvis du hører en stemme som sier: Du er ingen maler. 
For guds skyld, mal videre, og stemmen vil snart stilne. 
Sa Vincent van Gogh 

Min sjette dag av helvetesuka:

05:00 Stå opp
05:10 Meditere og gjøre litt yoga, lese frem til huset våkner
08:30 Frokost & avis
Resten av dagen var jeg hjemme. Laget "to do liste" og jobbet hardt for å få haket av noe på den. Jeg har lest masse i dag, men er fornøyd med dagen. Mye mental trening denne uken kjennes på humøret og energien - jeg bobler over :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar