søndag 9. september 2012

Siste oppdatering: Mine erfaringer etter 9 døgn med faste


Vi nordmenn bruker mye tid og penger på helsen vår, og vi elsker å forebygge med å trene og spise så sunt vi klarer. De positive virkningene fra en kortere eller lengre faste er ikke særlig kjent blant oss, så jeg tenkte jeg kunne dele min erfaring fra den fasten jeg holder på med
Mitt siste måltid var tirsdag kveld kl. 21, så i dag (søndag) nærmer jeg meg 5 fulle døgn uten mat.
Jeg har fastet før så reaksjonene fra kroppen kom som forventet. Jeg har ikke vært sulten i det hele tatt, men opplevd litt rumling når magen har vært helt tom lenge. Jeg har ikke opplevd noen form for ”cravings” (søtsug) noe jeg er kraftig plaget av når blodsukkeret mitt svinger. 
Dag 2 av fastingen fikk jeg hodepine litt utpå dagen, og den beit seg fast helt til neste dag. Dette var jeg forberedt på, for jeg får alltid vont i hodet på dag 2. Dag 3 var hodepinen vekke, og jeg opplevde en fantastisk energi. Den benyttet jeg meg av og fikk ryddet og vasket skikkelig. 
Dag 4 var vi veldig aktiv, og jeg oppholdt meg med bollespisende mennesker hele dagen, uten at jeg fikk lyst på noe som helst. Dag 5 var jeg klar for å gå et motbakkeløp, men vi byttet det mot kino pga. det forferdelige været.
Jeg opplever ikke humørsvingninger, er ikke svimmel eller kvalm og har god energi, dette etter 5 dager, hvorav de tre første på jobb.
Hvorfor? Jeg trenger å legge om kostholdet kraftig etter sommerens utskeielser. Jeg skal ha av 6 kilo, og dette er en skikkelig kick-start på et sunnere kosthold. Med så kraftige crawings som jeg opplever er det ikke lett å bare skjerpe seg litt, det fixer jeg ikke.
Jeg har hatt mageknip og luftproblemer de siste ukene, nesten etter hvert måltid, og dette ble helt borte fra dag 1 av fasten.
Huden min fikk et anfall av noe som måtte ut, men har nå roet seg kraftig og er på vei til en synlig bedre forfatning. Leddplager har løsnet litt, etter å ha vært veldig stiv de siste ukene.
Men det beste: Jeg føler meg rolig. Jeg er et veldig aktivt menneske, og kan til tider bli litt stresset. Når jeg faster blir jeg mer oppmerksom og rolig og føler meg mye bedre ballansert, noe som gir meg overskudd til å takle hverdagen bedre.
Det jeg drikker: Detox te og grønn te, grønnsaksjuicer fra helsekosten og en jeg lager selv av celleri, gulrot og appelsin. Jeg har drukket et par utvannede smoothier, bare 1 dl om gangen, det er godt som ”frokost”, eller som ”krisemat” hvis en er på bytur. 
I tillegg blir det mye vann, temperert for å skåne magen og holde på energien. Jeg er glad i ingefær, så jeg skjærer gjerne et par skiver og har i både vann og te. Dette demper evt. kvalme, hvis det skulle bli et problem.
Etter 4 ½ dag målte jeg med ketosestick og fikk bekreftet at jeg er i ketose. Det betyr at kroppen har tømt glukoselagrene og forsyner seg av lagringsfett for energi. Den glukosen kroppen trenger lager den nå av fettet, som jeg så gjerne vil ha bort.
Nå kan jeg lene meg tilbake og formelig høre kroppen slurpe til seg fettet fra bilringene.
Jeg må poengtere at dette er min måte å faste på, alle må finne ut hva som passer til seg. En må lytte til kroppens signaler, men ikke få panikk om en blir litt svimmel eller kvalm, eller om en føler litt sult, det går over.
Om dette er sunt eller ikke blir diskutert i massevis på nettet, og googler du temaet får du mange synspunkter på begge deler.
Jeg støtter meg til min egen erfaring, og synes dette gjør underverker for kropp og sinn. Tenk deg, vi er jo det eneste dyret som ikke faster når vi er syk. For alle andre dyr enn mennesket er det helt naturlig å faste når de ikke føler seg bra. Da vi var urmennesker var det også lenge mellom måltidene, siden vi måtte sanke eller fange noe, så da var faste en naturlig del av det å være menneske. Jeg kjører videre med et par dager til, så lenge det føles godt. Har du prøvd å faste?

Gå inn på Kjernesunn sin side for å se Schrødingers Katt om faste
Sjekk ut disse linkene: Faste - Faste - Faste
Dag 6: Først på jobb og så på trening. Energien er på topp, og det er humøret og tiltakslysten også. Er pitte litt "skjelven", men verken sulten, svimmel eller kvalm. Det beste er at smertene i knærne er helt borte. Jeg kan ta telemarknedslag så dypt som bare det, uten at jeg dør av smerte. 
Dag 7: Etter 8 timer på jobb strutter jeg av energi. Jeg lager middag til de som spiser her i huset, og stryker på dør for å besøke farmor i det de setter seg til å spise. En lang kveld på farten og jeg har fremdeles humør og energi til å lage grønnsaksjuice i kveldingen. Tror jeg går for en dag til!
Dag 8: Jeg er inne i andre uken av fasten. Jeg har det bra, har mye energi og har vært både på jobb og Pilatestrening i dag. I dag har jeg vært litt sulten, uten at jeg har følt noe ubehag ved det. I morges viste vekten at jeg har tatt av 4,1 kilo, så kanskje det er på tide å begynne forsiktig å spise igjen. Jeg vil ha av 3 kilo til, men jeg vil ikke at de skal forsvinne for fort, for da holder de seg ikke borte. 
Dag 9: Da jeg veide meg i morges var det første gangen jeg ikke hadde gått ned. Det var jo det jeg ville, så det er bra. Har bestemt meg for å avslutte fasten til lunch i morgen, så jeg tar ikke med meg grønnsaksjuice på jobb, men en grønn salat. Jeg savner egentlig ikke det å tygge (som ofte blir et savn) men jeg savner å lage mat. Jeg elsker å lage mat, og nå er det så masse deilig i grønnsaksdiskene. Grønnkålen har kommet! Derfor avslutter jeg fasten i morgen formiddag, etter 9 1/2 dag. Jeg går rolig og behersket over i lavkarbokost, med litt mindre melkeprodukter og litt mer grønnsaker enn det jeg pleier å ha. Ketose er jeg jo i allerede, så det er bare å balansere inntaket av grønnsaker så det ikke blir for mye. 
NB: Til dere som tror en blir slapp og sur av å faste: Jeg gjennomførte en knallhard Corebar time med glans! På denne timen er det muskler og energi som gjelder og det hadde jeg mer enn nok av, selv etter 9 døgn på faste.

11 kommentarer:

  1. Ja du så den om faste ja! VELDIG spennende! Og det meste var helt nytt for meg!

    Og spennende å høre dine erfaringer. Ingefær var foresten lurt! Skriver det bak øret..

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er snart ferdig med døgn 6, har vært på jobb i dag, og gleder meg til å gå på trening nå. Sjeldent energisk og lett til sinns.

      Slett
    2. Vurderer å starte på lørdag - skal nemlig på hyttetur lør og søn HEEELT alene... :D

      Slett
    3. Min erfaring er at det er best å starte når jeg skal på jobb. På en sånn hyttetur ville jeg kost meg med å lage den maten jeg elsker, også fastet til uken, men vi må alle finne vår måte :)
      Må bare få si at jeg nå har vært på trening og i de 30 minuttene jeg trakterte steppen fløy jeg over og under som aldri før. At det går an på 6 dagen. Smertene i knærne som jeg alltid har, var helt borte. Jeg tar telemarknedslag som om jeg ikke skulle har gjort annet :)

      Slett
  2. ....etter å hatt din utrolig positive energi på besøk har jeg fått lyst å teste denne fasten.... Men hvor lenge anbefaler du at jeg skal holde på for å bli kvitt masse oppsamlet drit i kroppen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjempegøy at du vil faste. Jeg ville gått for tre dager, og så kan du jo gjøre som meg, utvide hvis du føler at det er ok. Går du tur så du får bevegd deg litt er det en fordel, også gjerne et karbad med noe salt i som driver ut dritten. Spennende å høre din erfaring... Lykke til!

      Slett
  3. Hei Tine. No har eg fasta sidan torsdag ettermiddag, takka vere inspirasjon frå deg og Schrødingers Katt programmet. Synes det går veldig bra. Hadde eeigentleg trudd det ville vere fælt, men det er det ikkje. Litt svolten men har motivasjon til å fortsette. Lurer på kor mykje grønsaksjuice du drikker? Har du noko bestemt mengde til kvart måltid / dag eller berre drikker du etter lyst og behov.

    SvarSlett
  4. Hei Audhild, så kjekt at jeg kunne inspirere. Jeg synes det er deilig å faste lenge, og det har gått riktig så bra. Min erfaring er at jeg ikke er sulten, og må minne meg selv på å drikke litt juice innimellom.
    Det har blitt et lite kjøkkenglass (ca. 2 dl?) to ganger for dagen. Frokost har vært te, og det samme til kvelds. Lykke til videre, og kos deg med fastingen :)

    SvarSlett
  5. Merker jeg ble inspirert... Hvilken te og grønnsaksjuice bruker du?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Veldig kjekt å høre at jeg kan inspirere noen til å forsøkt. Jeg drakk Detox te, men favoritten er grønn te, så det ble mest av den. Grønnsaksjuice lager jeg selv av celleri, gulrot, agurk og litt appelsin. Eller jeg kjøper ferdig på helsekosten. Da velger jeg den med færrest karbohydrater, som blir celleri og grønnsaker.

      Slett
  6. Takk for at du delte :) Du får jo i deg litt "mat" i og med at du drikker juicen, trigger ikke det matsuget? Jaja, da prøver jeg fra og med i morgen, blir spennende å se om jeg klarer mer enn 24 timer da ;)

    SvarSlett