fredag 5. juli 2013

Skyggerom av Jan-Erik Fjell

Skyggerom er en sånn bok, hvor jeg priser meg lykkelig over å ha en fridag innimellom. Jeg satt pal fra første til siste side, for dette var for spennende til å legge fra seg.

Dette er Jan-Erik Fjell sin andre bok om politimannen Anton Brekke. Den første boken heter Tysteren, og gikk, også denne rett hjem hos meg da jeg leste den for noen år siden.
I august kommer han ut med bok nummer tre Hevneren, og panikken meldte seg da jeg oppdaget at Skyggerom kom imellom de to.
Som sagt så gjort, nærmeste bokhandel ble oppsøkt, og jeg forsvant inn i Anton Brekke sin hverdag.

Dette sier Juritzen om handlingen:
Det er snart jul og den småkriminelle Bernandas fra Litauen kjører inn i Norge med en forseglet last, på oppdrag fra den russiske gangsterbossen Doskino. Kontakten som skal overta lasten, dukker aldri opp ved den avsidesliggende hytta ved Fredrikstad . Når Bernandas oppdager hva slags «varer» han har smuglet, skjønner han at han selv er i fare og får panikk. Neste dag blir den eldre læreren Viggo Holm funnet død i sitt hjem i Sarpsborg, brutalt knivmyrdet. Det viser seg at Holm og Bernandas´ kontakt er samme mann. En motvillig Anton Brekke blir satt på saken. Parallelt med etterforskningen følger vi Bernandas´ stadig mer desperate kamp for å komme seg ut av den skvisen han er i, strandet i et fremmed land og klemt mellom en mordetterforskning og trusler fra bakmannen i Litauen.

Har du lyst å lese mer om handlingen ta en titt på Bokelskerinnens innlegg om boken. Hun er ikke like begeistret som meg, men skriver godt om hvorfor dette er en god bok.

Lørdag morgen kl. 06:20 sitter jeg på Flesland og åpner Hevneren på første side. Regner med å være fremme i Zel am See før 18:00 så det blir god tid til å lese. Gleder meg som en unge, til sommerferie i Østerrike og til å lese Jan-Erik Fjell sin kommende bok.

4 kommentarer:

  1. Ja bare gled deg! Og god tur! Dette høres ut til å bli en bra ferie. Østerike er et nydelig land.

    SvarSlett
  2. Kos deg på tur og Hevneren. Må nok lese Fjell jeg også.:)

    SvarSlett
  3. Holdt på å irritere meg fillete over dårlig språk i den boken jeg. Synd, for intrigen og personene var fine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje det er en fordel for meg at jeg ikke er norsklærer :) Har lest Hevneren, og likte den minst like godt. Synes han skriver morsomt, og har ikke hengt meg opp i selve språket.

      Slett