onsdag 10. juli 2013

Tusseskap i de Østerrikske fjell - dag 4 (ingen hviledag)


Zell am See er et supert sted å reise til uten bil.Her er det togstasjon, og busser som går dit en skal, når en skal dit. Etter frokost i dag, tok vi bussen til Kaprun igjen. Denne gangen gikk vi av bussen på stoppet mellom gondolbanene. Vi hadde planer om å gå opp! (Her kommer tusseskapen inn i bildet)
I begynnelsen av turen kunne vi ikke se banen, så da føltes det ganske ok, men siden vi begynte å gå på 889 moh betyr det skog. Masse skog. Det igjen betyr masse insekter. Hadde du spurt Frode hadde han sagt at det ikke var insekter i det hele tatt.
Jeg får rett og slett pusteproblemer inni skogen, og derfor ville jeg legge bak meg turens første 6 kilometer på rekord fart. Vel, når det er 1100 høydemeter på så pass kort distanse, så sier det seg selv at det ikke bare er å løpe. Ikke for meg i alle fall. Jeg opplevde mitt verste anfall av klaustrofobi noen sinne, og sender en varm og medfølende tanke til alle som sliter med astma.
Vi roet ned, og landskapet åpnet seg heldigvis da vi nærmet oss 2000 meter. Det må nevnes at stien var veldig fin, faktisk lagt til rette for røff nedoversykling.
Da bakken var unnagjort belønnet vi oss selv med apfelstrudel og tissepause (vannklosett i fjellet er ikke oppskrytt) før vi tok bane resten av veien mot 3029 moh.
Sommerskiskole på 3000 meter

Sondre og jeg var fornøyd med utsikten fra 3029 moh, men Frode sto og spant som en vår-yr kalv, for han så at det var mulig å klatre opp til 3200. Han fikk lett innvilget litt alenetid, mens Sondre og jeg gikk i restauranten og spiste mer kake.
Returen gikk smertefritt, med tre baner og buss hjem. Siden vi allerede hadde kjøpt Zell am See kort, slapp vi å betale for verken buss eller bane, så det må jeg bare få anbefale om du har lyst å feriere i disse flotte fjellene.
Denne flotte krabaten er 7-8 cm imponerende møte i stien
Et murmeldyr, den skriker som en dommerfløyte og stuper ned i hullet sitt
Sondre har utfordret oss i minigolf, så kvelden blir avrundet med dette. Også er det landsbyfest i dag, så kanskje vi slår oss løs og tar et glass vin (og en is) før vi køyer.

3 kommentarer:

  1. Virker som en fin ferie dette ja. Artig å se bildene. :)

    SvarSlett
  2. Jeg er ei skikkelig pyse, men stemmer lett for landsbyfest og is før leggetid ;o)

    SvarSlett
  3. Misunner deg ikke turen i skauen, men ellers høres det jo ut for at dere har en flott ferie! Kos dere masse:-) Hils guttaboys!
    Lillian

    SvarSlett