søndag 7. juli 2013

Sjiraffens hals av Judith Schalansky - en dannelsesroman

Det var Julies bokbabbel som anbefalte denne boken, og jeg heiv meg rundt og fikk meg et leseeksemplar fra Press forlag

Judith Schalansky ble født i Greifswald i Øst Tyskland i 1980. Hennes første bok "Atlas over fjerne øyer" er hennes hyllest til den imaginære reisen, den reiseformen hun vokste opp med i barndommens Tyskland. Bøkene hennes er uten kapittelinndeling men illustrert, typografert og formgitt på en nydelig måte, av henne selv.


Sjiraffens hals skildrer tre dager i biologilærerinnen Inge Lohmarks liv. Skolen hun underviser på er et synkende skip, og for hvert år tar de inn færre elever. Lærer Lohmark er ingen sentimental dame. Hun menger seg absolutt ikke med elevene, og nekter dem å kalle henne ved fornavn. Hun underviser i biologi, og i denne boken får vi mye av det. I akkurat passe små drypp, før vi går videre til neste tema. 
Hennes tanker om barna gjør denne boken morsom. Vi får høre hennes mening om hvert enkelt barn, og det er en skremmende tanke at lærere gjennom alle tider kanskje har tenkt de samme tankene om barna i klassen. Kollegene hennes får heller ikke slippe unna, de koloreres på samme, frekke men artige måte. 

Rektor hadde i det hele tatt bruset noe voldsomt med fjærene i det    siste. Han hadde villet forby henne å skrive taperne på tavla i   gymtimen. Men hvem skulle ellers rydde vekk mattene og apparatene etter undervisningen?

Handlingen i boken er kjapp å referere: Hun underviser. En dag vil ikke bilen hennes starte og hun må ta bussen et par dager. Dag tre får hun en advarsel av rektor på grunn av at en jente i klassen hennes har blitt mobbet. Det er liksom det...
Hun har en mann som driver med fugler og en datter som har emigrert til Amerika. Mot slutten får vi en anelse av hvorfor, men bare en anelse.
Det er en artig liten sak dette her, som jeg absolutt anbefaler. Den er både underholdende og tankevekkende. Hadde hun fylt den ut med alt det jeg føler mangler, så hadde det vel blitt en helt annen bok. 

Ønsker du flere tips til gode bøker gjør du lurt i å ta turen innom 
bloggen Flukten fra virkeligheten i dag

Jeg sitter i sengen min i Østerrike, og er klar for frokost og laaang tur. Når jeg har vært oppe i 2300 meter, gleder jeg meg til en dusj, og til å se hvilke andre smakebiter som har dukket opp på Maris blogg. Ha en fin søndag!

12 kommentarer:

  1. Titeln gör ju att jag blir nyfiken :)

    Hoppas turen upp till toppen var bra!

    SvarSlett
  2. Du er tidlig oppe på ferien, men det er godt å komme i gang, håper at turen til toppen var fin!:) Boken er allerede notert, artige små bøker liker vi!

    SvarSlett
  3. takk for spennende boktips og smakebit :) denne må eg kikke nærmere på :)
    kos deg i østerrike. det er virkelig et fantastisk flott land :D

    SvarSlett
  4. Takk for smakebiten! Virker som en god bok, så denne skal noteres ned:) Takk for tips og kos deg masse videre på ferie!:)

    SvarSlett
  5. En fin smakebit. Jeg ble litt nysgjerrig på denne må jeg innrømme :-)
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  6. Fin måte å ha ferie, mosjon i tillegg. Takk for smakebiten; ikke utenkelig at jeg kommer til å lese den etter det du skriver. Fortsatt god ferie.

    SvarSlett
  7. Omslaget och titeln gör mig nyfiken, tack för smakbiten! :)

    SvarSlett
  8. Interessant bok som jeg fikk lyst å lese, om lærer Lohmarks tanker om elevene for eksempel. Bare tenk hvilken makt en lærer har! Takk for smakebiten, og ha en fortsatt fin ferie :)

    SvarSlett
  9. Takk for smakebiten- det er faktisk denne boka som er "grunnen" til at jeg akkurat nå leser den jeg gir smakebit fra i dag! Gleder meg til å lese om frøken Lohmark- og anbefaler boka om de femti fjerne øyene- kanskje spesielt til deg som både er glad i bøker og å reise!
    Nyt Østerrrike, fjellene og naturen i fulle drag!!

    SvarSlett
  10. Tusen takk for boktips! Denne høres helt herlig ut og jeg fikk skikkelig lyst til å lese den nå! :D

    SvarSlett
  11. Kjekt med små bøker innimellom de andre..Kos deg videre.:)

    SvarSlett