torsdag 11. juli 2013

Mørke netter i Barcelona av Alicia Gimènez Bartlett

Alicia Gimènez Bartlett har vært forfatter en stund, hun ga ut sin første roman Exit i 1984. På nittitallet skapte hun karakteren Petra Delicado, en politiinspektør som har gått igjen i flere av hennes romaner.
Det er Juritzen som gir ut Mørke netter i Barcelona, denne gang i pocket, som en av titlene i serien Reisefølge. Tidligere har jeg lest SilkehusetHustruen i Toscana, Evighetens Roma og Drømmehjerte, i denne serien, og jeg kan anbefale alle sammen.

Ut i fra det jeg kunne finne ut, har  Juritzen gitt ut i alt fire bøker med Petra Delicado, og det ser ut som dette er rekkefølgen:

Mørke netter i Barcelona
Tomt rede
Klostergangens stillhet
Kjøtere i Barcelona

Her er hva forlaget sier om handlingen:
Petra Delicado er politiinspektør i Barcelona. En krimheltinne med en fargerik bakgrunn av ektemenn og originale elskere. 40 år, tidligere advokat og nå forsøker hun å kombinere behovet for et kjærlighetsliv med trangen til å løse vanskelige mordgåter.
MØRKE NETTER I BARCELONA begynner med et lik på en benk i en park. Det ser ut som en uteligger som har blitt slått i hjel, men etterforskninger avslører en helt annen historie. Petra Delicado må oppsøke de mørkeste bakgatene i Barcelona for å rulle opp et voldelig nettverk som ikke går av veien for å banke opp en kvinnelig politiinspektør.
Dette er førsteklasses krimlitteratur som det oser Spania og Barcelona av.
Dette var mitt første møte med det gamle radarparet Petra Delicado og Fermin Garcòn. Det være seg førstebetjent og overbetjent. Førstebetjenten er sjefen, hvis du skulle lure. Jeg hadde ikke lest mange sidene før jeg var blitt riktig glad i dem begge.
De har en kjærlig kranglete tone seg i mellom, og det er vel det som er ryggraden i denne boken. De har en krimgåte å løse, men den er verken bestialsk eller spesielt spennende. Petra uttaler at saken er på det mest rødglødende, og jeg tenker bare "ja vel, det hadde jeg ikke vist hvis ikke du sa det".
Men spenningen er ikke det viktigste her, boken har fremdrift og få dødpunkter, den løftes høyt og bæres frem på alt som foregår mellom kollegene.
Jeg er ikke glad i bøker som er skrevet for å være morsomme, men denne her har høy humrefaktor og gikk rett hjem hos meg. Jeg gleder meg til neste møte med Petra og Fermin i Tomt rede!

Også en liten smakebit:
Han sier han fikk den av Tomàs den vise. 
Tror du det kan være et spor? 
- I så fall er det et skispor, bjeffet Garzòn, 
- for her gjør vi ikke annet enn å skli.

3 kommentarer:

  1. Hehe... god den metaforen der.;)
    Jeg ser også frem til å lese denne boka.

    Skal si du får lest unna reisefølgebøkene . Får du lyst til å reise til Barcelona etter denne?

    SvarSlett
    Svar
    1. Å nei, der er mange andre bøker som gjør at jeg virkelig får lyst å reise til Barcelona. Havets katedral og alle tre bøkene til Carlos Ruiz Zafron, for å nevne noen. Uten forkleinelse for denne selvsagt, den passet bra som ferielektyre, også i Østerrike :)

      Slett
    2. Havets katedral har jeg begynt på en gang, men det stoppet opp..var vel noe med timingen. Ha hørt mange dra til Barcelona etter den . Ellers er jeg enig med deg ang Zafrons bøker.... de gir reiselyst dit.:)

      Slett