søndag 28. juli 2013

Nathalie av David Foenkinos kommer i butikkene 19 august

David Foenkinos er en fransk manusforfatter og forfatter. Han er en av Frankrikets 10 mestselgende forfattere, og Nathalie har solgt over en million eksemplarer. Boken har fått flere litterære priser, og er oversatt til 28 språk. Den ble filmatisert i 2011 med Audrey Tautou i hovedrollen.
Frempå boken siteres Politiken: "Å lese Nathalie er omtrent like deilig som å være forelsket". Du kan tro mine forventninger til denne boken var høye. Det er Bazar forlag som sendte meg noen leseeksemplarer rett før jeg skulle dra på ferie, og Nathalie ble mitt første valg.

En søt smakebit fra starten:
Men akkurat da han skulle trenge inn i henne, følte han seg lammet. En angst som kanskje var beslektet med frykten for altfor stor lykke, men nei, det var noe annet, noe som hemmet ham akkurat i dette øyeblikket. Og som hindret ham i å fortsette. Hva er det? Spurte hun. Og han svarte: Ingenting... ingenting... det er bare det at det er første gang jeg elsker med en gift kvinne.

Boken starter utrolig fint, med at Nathalie treffer Francois, og etterhvert gifter seg med henne. Beskrivelsene av hva de to forskjellige menneskene tenker om hverandre når de først treffes er vidunderlig. Jeg hadde ikke lest om boken før jeg startet, så jeg stupte inn i handlingen og trodde det var Nathalie og Francois det skulle handle om hele veien. Det var det ikke...

Hun gikk inn i stuen, og alt var der. Helt identisk. Ingenting hadde skiftet plass. Teppet lå fremdeles i sofaen. Tekannen sto på det lave bordet, ved siden av boken hun hadde vært i ferd med å lese. Hun ble særlig slått av bokmerket. Boken var delt i to: Den første delen var blitt lest mens Francois var i live. Og på side 321 døde han. Hva skulle hun gjøre? Er det mulig å fortsette å lese en bok som er blitt avbrutt av at ens ektemann er død?

Språket i denne romanen er helt fantastisk. Agnete Øye som er den som mesterlig har oversatt fra fransk, kan sine saker, og har fått med hver minste nyanse. Det er en perle av en bok, og med sine 160 sider nøt jeg den som en liten, særdeles god gourmet dessert.   Anbefales på det sterkeste :)

Les gjerne Beates fine anmeldelse av boken, hvis du vil ha mer av handlingen!


13 kommentarer:

  1. Jag såg filmen för ett tag sedan och tyckte ganska bra om den :)

    SvarSlett
  2. Jag har läst boken och tyckte den var riktigt bra :) Nu är jag sugen på att se filmen!

    SvarSlett
  3. Utifra smakebiten virker jo denne bare helt fantastisk. Tusen takk for tipset. :)

    SvarSlett
  4. Jeg måtte sporenstreks ut å kjøpe filmen etter at boken var lest ferdig og filmen var veldig bra den også! Tusen takk for link Tine:) God tur på fjellet i dag:)

    SvarSlett
  5. Jag tyckte om boken, men inte så mycket som jag trodde. Filmen speglade boken riktigt bra faktiskt.

    SvarSlett
  6. Verkar lovande, tack för smakbiten.

    SvarSlett
  7. Denne ble jeg nysjerrig på. Takk for tips.:)

    SvarSlett
  8. Verkar intressant, tack för smakebiten!:)

    SvarSlett
  9. Å, så fine smakebiter! Husker jeg leste om den hos Beathe, og ble fristet! Må notere meg denne boka, så den ikke glemmes igjen!
    Ha en glad søndag!

    SvarSlett
  10. Høres ut som ei bok som kan friste meg! Blei nysgjerrig på både bok og film:)

    SvarSlett
  11. Jeg sendte avgårde en smakebit, før jeg logget av og løp på fjellet i to dager. Utrolig kjekt å logge på igjen, og lese alle de fine kommentarene. Jeg kommer sterkt igjen neste søndag med kommentarer til dere, mye å nå over for tiden :)

    SvarSlett
  12. Må lese denne skjønner jeg, høres jo kjempefin ut:)

    SvarSlett