søndag 21. juli 2013

The woman in black av Susan Hill - en smakebit denne søndagen

Denne boken plukket jeg med meg da jeg var i London, etter å ha lest en god anmeldelse fra en av bokbloggene jeg følger. (Var det deg kanskje?) Boken ble med til Østerrike på sommerferie, og ble lest i strålende sol, så ikke helt riktige omgivelser for en så skummel handling, men det funket allikevel.


Susan Hill sine romaner og noveller har vunnet masse priser. Hun har skrevet over førti bøker. The Woman in black hadde i 1989 premiere på teaterscenen i London, og har ikke blitt tatt av ennå. I 2012 ble det også lansert en film med Daniel Radcliffe i hovedrollen.
Susan Hill bor i Gloucestershire med mann og to barn, og driver sitt eget lille forlag.

Handlingen starter på julaften, hvor vi blir kjent med Arthur Kipps. Han er bare 35 år, men allerede en gammel mann. Årsaken til dette kommer frem i denne historien. Barnas lille lek på julaften trigger Arthurs minne, og ender i at han på nyåret setter seg til å skrive ned noen grufulle minner fra sin ungdom.
Som ung junior advokat måtte Arthur delta i begravelsen til Mrs. Alice Drablow, den eneste gjenboende i Eel Marsh House. Huset har beliggenhet i enden av en lang vei, som oversvømmes av tidevannet. I begravelsen er det ikke mange fremmøtte, så når han legger merke til en sortkledd dame som holder seg litt for seg selv blir han veldig nysgjerrig. Arthur får ikke landsbyboerne i tale, når han prøver å forhøre seg om den avdøde damen, men han greier å overtale en mann med hest og kjerre til å frakte ham over til huset dagen etter.
Alle fraråder ham å bli værende der ute alene om natten, men selv om han har sett damen igjen, og har begynt å lure på om hun er virkelig, trumfer han gjennom at han skal bo i huset mens han går gjennom damens papirer.
Han får låne med seg en hund og pakker proviant, og håper å få arbeidet raskt unna. Som seg hør og bør skjer det saker og ting, når han er alene i det skumle huset. Tidevannet har avskjært ham fra omverdenen, og tåken er tykk. Han hører lyder og ser ting som verken han eller hunden kan forstå.
Etter å ha gått gjennom papirene og lest brev fra lenge, lenge siden begynner han å forstå hvem damen i sort, kan være, og skjønner litt av hva det er som holder henne igjen.

Vel, jeg stopper der for jeg vil for all del ikke røpe noe, for denne du lese. Jeg leser på engelsk fra tid til annen, og selv om det er litt tiltak, så kommer jeg raskt inn i det. Denne har et lett språk som flyter av seg selv, så det er ingenting å kvi seg for. Den typisk engelske settingen gjør det også veldig naturlig å lese på engelsk.
Boken begynner rolig, vi får en god del stemningsbilder før den virkelig skumle handlingen setter i gang. Deretter klamrer du deg fast i boken til siste side.

En liten smakebit:
It was happening, the whole thing was caught up in the quicksands and sinking, sinking, there was a terrible moment when the waters began to close around it and to gurgle, and then, above it all, and above the whinnying and struggling of the pony, the child`s cry, that rose and rose to a scream of terror and was then slowly choked and drowned; and, finally, silence.



Flere smakebiter finner du på bloggen

17 kommentarer:

  1. Høres fryktelig spennende ut :)

    SvarSlett
  2. Denne høres spennende ut og jeg har lest om den på en eller annen blogg som ikke jeg heller husket akkurat nå. Noterer ned og takker for smakebiten:)

    SvarSlett
  3. Ah, jeg visste jeg hadde hørt om The Woman in black, altså var det filmen med Radcliffe! Den likte jeg så jeg noterer meg boken :)

    SvarSlett
  4. Henger meg på hva de andre sier: spennende saker dette! Jeg har også lest og hørt om den før, så da er det kanskje på tide å lese sjøl? Fortsatt god ferie.

    SvarSlett
  5. Ja, denne virker spennende! Må med på ønskelista! :)
    Greit å variere sjangrene litt.
    God søndag til deg! :)

    SvarSlett
  6. Läskig och spännande smakbit. Måste kika närmre på den här; tack för tipset :)

    SvarSlett
  7. Tack för smakbiten! Den här boken känner jag igen, men kanske bara så att jag läst om den. Minnet är inte det bästa... Låter spännande i alla fall!

    SvarSlett
  8. Verkar spännande. tack för smakbiten!

    SvarSlett
  9. Ingen bok jag har hört talas om men det låter onekligen som en spännande bok. Tack för smaktipset!

    SvarSlett
  10. Det synes en sang i hodet mitt med denne tittelen... sikkert noe hardrock fra 70-tallet.
    Takk for tips, skla sjekke ut denne ved en anledning.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg husker bare Woman in red, men det var vel fra 80-tallet :)

      Slett
  11. Låter som en bra bok! Tack för smakebiten :)

    SvarSlett
  12. Åh ruggigt spännande, tack för smakebiten!:)

    SvarSlett
  13. Tack för smakbiten och jag funderar på att läsa den trots jag inte tyckte filmen var så jättebra :)

    SvarSlett
  14. Den boken är säkert spännande- tack för smakbiten!

    SvarSlett
  15. Så uhyggelig, men helt sikkert spennende! Absolutt en bok jeg nok ikke kan lese mens jeg er alene hjemme :)

    SvarSlett