tirsdag 16. juli 2013

Ny dag, nye muligheter i Wien

Godt å få brenne av litt energi fra morgenen av
Det er ikke lett å gjøre alle til lags, når vi har så forskjellig ferietempo. Sondre og Frode startet dagen med en løpetur. De hadde satt seg fore å løpe til elven Donau, men det viste seg å bli for langt. Donau renner ikke, som Themsen i London og Seinen i Paris, gjennom den sentrale delen av byen. Den renner så langt utenfor at du må gjøre en innsats for å få se den. Mens gutta jogget en halv halvmarathon, tok jeg med meg boken min, "Bienes død" og tuslet de 50 meterne ned til Donau kanal.
Etter en dusj, pønsket vi ut hvor Hopp on hopp off bussene gikk fra, og her kommer dagens hete tips hvis du skal til Wien. Først tok vi den røde ruten som tok oss til alle de store fine bygningene i det indre Wien. Deretter hoppet vi rett på den blå linjen som kjørte ut av byen og over Donau. Her fikk vi se et tivoli (ja der er et stort tivoli her) og Donauturm, Wiens høyeste tårn, hvor vi skal spise middag i den roterende restauranten i morgen.
Donau er veldig forskjellig fra andre store elver gjennom store byer. Her er det bading og rekreasjon langs elven, og folk her ser ut til å vite hvordan de skal slappe av og kose seg.
Først nå etter å ha busset litt rundt i byen føler jeg at jeg har et vist forhold til størrelsen på byen, og hva som finnes her. Jeg er sikker på at de som liker å gå på klassisk konsert eller på museum, de kan være her et helt år, uten å gå samme sted to ganger.
Bussen har også en gul linje som tar deg ut til Schønbrunn Schlott, men da var det umulig for reisefølget mitt å sitte stille lenger, så det får bli undergrunn i morgen hvis vi skal se dette berømte slottet.
To unge damer er uti å vasser litt i varmen

Jeg har tatt masse bilder av bygninger i dag, men synes sånn i ettertid at bildene fra Museumsquartier, når vi koste oss med vin og litt plasking ble dagens høydare.
Takk Anneli, for supert tips, hit hadde vi ikke gått innom hadde det ikke vært for at du hadde nevnt det :)
Bare så du er advart: Det lukter hest i Wien


7 kommentarer:

  1. Wien ser ut som den vakre byen jeg har trodd den er.. Og boka Donau, har du den? KJøpte den etter at jeg var i Budapest- der har Donau en helt sentral plass gjennom byen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg digger Donau, og ikke minst livet som ser ut til å yre rundt den. Skal sjekke ut boken når jeg kommer hjem.

      Slett
    2. Claudio Magris' bok Donau er helt fantastisk! Men den krever sin leser! Verdt strevet!

      Slett
  2. Nå fikk jeg enda mer lyst til å reise til Wien, og det at det lukter hest er jo bare et pluss - heller det enn eksos!

    SvarSlett
  3. Vakre Wien :) Jeg var au-pair der i 10 mnd for 20 år siden og elsker byen, bodde sentralt ved midt i mellom Praterparken og Scwedenplatz. Det var tider det :)

    SvarSlett
  4. Donau er fin i mange byer, Nyt den fine turen og oppholdet der. Har vært litt rundt omkring i Østerrike, men ikke i Wien!

    SvarSlett
  5. Wien er fantastisk. Elsker den byen. Et besøk på Cafe Central hører alltid med ;)

    SvarSlett