fredag 6. juli 2018

Fabel - ny lydbokapp med massevis av nesten helt nye bøker

De fleste som er innom denne bokbloggen har nok fått med seg at jeg allerede er en ihuga fan av bok på øret. Dronningen av multitasking, det er meg, som synes at matlaging, husarbeid, kjedelige bussturer og turer opp bratte fjell, går mye lettere med en spennende bok på øret.


I disse dager lanseres FABEL. Interesserte får teste ut appen i 4 uker før det er penger involvert, så etter jeg hadde sett igjennom utvalget var jeg ikke sen om å laste ned appen, for her var det mange godbiter.

Nedlastning var enkelt og greit å få til, selv de som ikke er drevne mobil- og appbrukere greier dette!

Selv har jeg i flere år hørt det siste fra Lydbokforlaget, så naturlig nok var det mange bøker i FABELs utvalg, jeg allerede hadde hørt. Noen huller har jeg dog, for eksempel har jeg hørt Pierre Lemaitres første bok Alex, men Irène og Camille hadde jeg "glemt", og de er nå lastet ned.
Jeg har også planer om å lese meg opp på Kjell Ola Dahl og Jan Mehlum, to forfattere med mange bøker på samvittigheten, som jeg har vært fristet til å lese, men aldri kommet i gang med.

Jan Kjærstads roman fra 2017 Berge har kommet på kortlisten til Bokbloggerprisen, så nå gjør FABEL det lett for meg å få "lest" denne i sommer.

Det er Lydbokforlaget som står bak den nye appen FABEL, og det de tilbyr i appen er kjente og populære forfattere og bøker. Vil du høre de aller ferskeste nyhetene må du laste ned appen som heter Lydbokforlaget, men i den månedlige summen som FABEL etterhvert krever, får du også tilbud om bøker gitt ut i 2017.

Forfattere du kan finne på FABEL er: Jo Nesbø, Jørn Lier Horst, Camilla Lackberg, Jussi Adler-Olsen, Helga Flatland, Gaute Heivoll og mange mange flere. Ikke lest Jane Austen enda? nå har du sjansen, eller kanskje du vil lese deg opp på Knut Hamsun, Arne Garborg eller Johan Falkberget, her har du en gylden mulighet til å gjøre det enkelt og greit.

Så til mine favoritter, hvis du vurderer å teste ut FABEL: 
Edvard Hoem sin flotte familiekrønike lest av forfatteren selv:
* Slåttekar i himmelen
* Bror din på prærien
* Land ingen har sett
* Liv andre har levd

Kari F. Brænnes Himmelfall tar oss med til den russiske tsarfamilien og dens fall
Kjetil Bjørnstads serie Verden som var min - mye bra samtidshistorie her

Anne B. Ragde sine fire bøker om familien på Neshov er også tilgjengelig, i tillegg til en hel haug andre av hennes utgivelser:
* Berlinerpoplene
* Eremittkrepsene
* Ligge i grønne enger
* Alltid tilgivelse
* Liebhaberne

Kristina Ohlsson sin serie om Alex Recht og Fredrika Bergmann er veldig bra:
* Askepott
* Tusenfryd
* Englevaktene
* Paradisoffer
* Papirgutten

Med lydbok på øret går den kjedelige flyturen som en lek. Det er mange lydbøker som kan høres i bilen med hele familien som publikum, og tenk deg å ligge i solstolen og slippe å holde boken høyt over hodet! God sommer alle sammen, det hadde vært spennende å høre om noen har valgt lydbok for første gang etter å ha testet FABEL.

24 kommentarer:

  1. Lydbok må være helt supert for de som er laget for sånt,jeg har testet både Storytel og Fabel, men har funnet ut at jeg ikke går så godt sammen med lydbøker.Jeg skal lese og høre TUV igjen denne måneden som en forberedelse til samlesingen neste måned og der stopper det for min del. Men for de som hører mye på lydbok og ikke syntes at nesten 200 kr er for mye så må det være aldeles supert! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Glemte å kommentere bøkene i min iver etter å få frem at jeg og lydbøker ikke er en god match, men altså Edvard Hoem sine bøker har stått på TBR listen min lenge,og kanskje på tide å få gjort noe med det. Bøkene om Neshov er fine selv om jeg ikke har fått lest den nyeste ennå, men den ligger på vent som så mange andre bøker. Annerledes og fint innlegg fra deg, Tine :-)

      Slett
    2. Gøy å gjøre noe annet av og til, og siden lydbok er et must i mitt liv, er jeg begeistret for Fabel. Storytel har jeg kun sjekket ut tilbudet til noen ganger, uten at noe har fristet. Jeg som trodde at Fabel er ganske nytt, har du hatt tid til å teste det ut allerede?
      Synes ikke at 169 kroner er så mye, hvis en hører en del på lydbok. Gled deg til avslutningen av Neshov "trilogien" det er en fin bok, og Hoem, tenk at du har dem tilgode :)

      Slett
    3. Aner ikke når det kom men helt nytt er det vel ikke, jeg testet det i 2016 eller i fjor. Kjøpte Storytel i fjor i en måned og hørte to engelske bøker, da blir det litt i overkant med 170 kr syntes jeg da, men for deg er det helt sikkert ypperlig med et slikt abonnement. Ja, ser frem til Hoem sine bøker.

      Slett
  2. Eg trudde Fabel hadde eksistert tidlegare, men mogleg det har kome ut på nytt.

    Eg bruker Storytel aktivt, og trives veldig med den appen. Prisen er ikkje gal verken hjå Storytel eller Fabel så lenge ein bruker det aktivt. Eg bruker å seie til folk som er interessert at høyrer du kun ei bok i månaden blir det fort dyrt, men er ein innom to-tre-fire stk så svarer det seg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig med deg, hvis du bruker det så er det ikke noe å si på prisen :) Om Fabel har eksistert før, så har jeg ikke hørt om det, nå reklamerer de i alle fall aktivt, og tar opp konkurransen med Storytel

      Slett
    2. Jeg lurer også på dette. Fabel har da vært her en stund (år). Er dette ny-lansering eller noe annet?

      Slett
  3. Jeg er en Storytel'ler enn så lenge. Mye fordi der finner jeg engelske bøker. Jeg syns ikke å huske at Fabel har engelsk? Jeg vet jeg var innom app'en ifjor høst engang, men slo den fra meg. BEATHE: Det med å lytte til bøker kommer! Jeg sovnet hver eneste gang jeg testet lydbok i starten, men det var fordi jeg satte meg ned for å lytte. Det kan jeg ikke idag heller. Som Tine sier - husarbeid, ut-å-gå-tur, buss- og flyreiser og ellers generelt når jeg kjører bil så har jeg alltid en lydbok på øret. Ja til multitasking, helst hele døgnet ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Altså,det er ikke slik at jeg ikke kan mulitaske, jeg er ikke mann heller(sorry,men MÅTTE bare til dere menn som måtte lese) Problemet er vel heller at jeg glemmer å høre etter :-D Til gåturer, husarbeid så har jeg musikk på øret, det er de eneste gangene jeg hører musikk. Dessuten så blir det tungvint siden jeg noterer veldig mye når jeg leser, men selvfølgelig kan jeg lære meg å høre lydbok uten å nødvendigvis å måtte skrive om boken i etterkant. Når jeg testet Fabel i 2016 eller 2017 så syntes jeg de hadde et dårligere utvalg enn Storytel som da hadde engelske bøker som jeg hørte på.Men dette kan ha endret seg nå altså.

      Slett
    2. Men jeg kan tydeligvis ikke skrive mulititaske, den var litt verre :-D

      Slett
    3. Hører og ser reklame for Fabel over alt nå, så det er sikkert at de har kjørt på med en kampanje. Og jeg som har brukt Lydbokforlaget så mye, og ikke vist om Fabel.
      Jeg la ikke merke til trykkleifen Beathe, men det må være lov når vi taster i tide og utide, og har fokus spredd ut over det hele :)

      Slett
    4. Jeg er ikke klar for å lytte på engelsk Marianne, og nå som mitt nye Kindle-leketøy er på vei, får vel boken fullt fokus :)

      Slett
    5. What? Har du kjøpt deg Kindle? Så kult,hvilken?

      Slett
    6. Paperwhite :) Anbefalt av Marianne, så det går nok helt greit. Ingen eBokBib på meg da, men pdf skal gå fint :)

      Slett
    7. Tror det er det jeg har også! Ja,når Kindle-guruen anbefaler så går det fint vet du! :-) Pdf går veldig fint,finnes også en side på nettet som heter epub til Kindle og da tok det et min eller noe å konvertere filen. Så har jo Aschehoug nesten 100 sider med leseeks å velge mellom som du kan sende rett på Kindle så du skal ikke mangle lesestoff!

      Slett
    8. De aller aller fleste norske bøker finner man i ebok-format som kan sendes til Kindle. Og så har vi jo hele Amazon full av engelsk. Ikke noen fare for boktørke, hehe. Og ja, det er Paperwhite du også har Beathe. Solid lesebrett!
      Så du lytter ikke til engelsk Tine? Det innbildte jeg meg. Det er derfor jeg liker Storytel godt. Norsk og engelsk om hverandre. De har også svensk, men det orker jeg ikke. Det blir for mye jobb - har nemlig lest meg ferdig på teknisk dokumentasjon på svensk(!) for mange år siden. Minner meg bare altfor mye om altfor lange overtidsnetter og IT-problemløsing. Æhh.. glad jeg er ferdig med det :)

      Slett
    9. Målet mitt er å få leseeks på pdf sånn at jeg begrenser papirbøker i hyllene mine. Nei, Marianne jeg har aldri hørt en engelsk lydbok, elsker jo språket (og landet og folka...) så jeg vet ikke helt hvorfor. Skjønner godt at du styrer unna svensk, med den ryggsekken der :)

      Slett
  4. Jeg betrakter meg som lydboknarkoman, det er en fin måte å dope seg på og helt ufarlig Da låner jeg gjerne boka på biblioteket sånn som f.eks Historien om gutten av Stefansson. Har startet på 3. boka nå, Fantastisk bra!
    Samtidig er lydbøker flott for meg som liker å høre samtidig som jeg gjør noe enten jeg er husmor, hagearbeider, sjåfør eller jobber på verstedet. Det er så fint å følge med på hvordan navn skrives og kan gå til bake å nyte ordene. Lever boka og det tar ingen plass i bokhylla.
    Beholde alle bøker man leser går ikke, det får være måte på.Jeg beholder de som virkelig rører meg også gir jeg gladerlig vekk alt annet. Lydbøker tar ingen plass, jo noen ganger har det hendt at jeg kjøper papirboka fordi den er viktig for meg eller mitt arbeid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt å høre at det er andre enn meg som ikke behøver å eie alle bøkene en leser :) Går det an å låne lydfiler på biblioteket? har ikke lånt lydbøker der siden jeg måtte laste ned en og en cd...

      Slett
    2. På biblioteket har de bare på CD, men jeg har spiller på verstedet så det funker.

      Slett
  5. Lydboknarkoman her også! (+ podcast).

    Prøvde Fabel da det var nytt, og har sjekket innom i etterkant for å se om det har blitt bedre, men er ikke overbevist. De har mer norsk enn Storytel, + nyere (som provoserer meg, fordi det er kun fordi de fleste forlagene ikke ville være med Cappelen da storytel ble lansert - eg, dette har vi ikke trua på - også vil de bare ha noe eget. Irriterer meg like mye som Tidal, og at vi ikke kan få all strømmming på ett sted.. men det er en annen diskusjon)

    Kort oppsummert, blir det ikke noe Fabel på meg før de er like gode på engelske og svensk som storytel (lydbøker på svensk kan man ikke leve uten = dubbet Pippi). De har jo uansett ikke det nyeste norske, her ruler fremdeles Biblioteket..

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for innspill! Ser ut som jeg har sluppet unna en hel del å irritere meg over, selv om jeg har undret meg over at noen forlag gir ut lydbok selv, mens de fleste bruker Lydbokforlaget. For meg som "oppdaget" Fabel nå og så at de har mye nyere titler enn de jeg har sett på Storytel, så ble dette en god nyhet. Har ikke lyttet til verken svensk eller engelsk, kommer nok det også :)

      Slett
    2. eBokBib Tine, det kommer oftere og oftere lydfiler i appen. Ikke mange, men innimellom. Mest krim ser det ut som.

      Slett
  6. Næmmen!? Det er jo ganske utrolig at du ikke har fått med deg denne før nå? Jeg har abonnert på både Fabel og Storytel litt til og fra, og generelt synes jeg faktisk Fabel er best. Ulempen er selvfølgelig at vi som hører mye lydbøker ofte allerede har hørt bøkene som er tilgjengelig der. Storytel har sikkert flere titler på listene sine, men hvis man stryker de som er uaktuelle pga språk- jeg gidder ikke å høre engelsk for selv om jeg klarer å følge handlinga, vet jeg at jeg ikke får med meg alle detaljer og nyanser- og alle kiosk-serier som leses inn, ja, da er ikke utvalget all verden.
    Sier jeg som akkurat har åpna for nok en storytel-runde.. Jeg oppdaga at Erika Fatlands "Grensen" ble lagt ut der nå nylig, og da kunne jeg ikke dy meg... Akk ja... Jeg er så lett å lede ut i fristelse- og det er jo bare noen få tastetrykk, så er man ute på galeien...

    SvarSlett