søndag 28. september 2014

Street art in Bergen - endelig slipper de flinke til!

Grafitti og tagging er ting som stort sett forsøpler, men det dukker om dagen opp flere og flere kunstverk som har absolutt høy kvalitet. Dette kalles vel ikke tagging men Street art, og har en helt annen agenda enn taggingen som bare er stygt. Her har nok kunstnerne fått lov, og fått stå i fred både for ordensmakten og andre som vil ødelegge prosessen.

Denne ser du i begynnelsen av Kong Oscarsgate
Dette bildet er malt liggende, og jeg hadde veldig lyst til å snu det da jeg satt med fotoshop og skulle gjøre bildet klar for bloggen. Det går jo selvfølgelig ikke an å overstyre kunstneren på den måten, men jeg kjenner at det at det ligger, gjør noe med meg. Dette fotoet ble forøvrig tatt for to uker siden, og da vi var bortom kunstverket i dag, var det helt urørt av sprittusjer og spraybokser. Jeg blir så glad når sånt får stå i fred.

I Sverresgate mellom teateret og kinoen har det blitt riktig lekkert på fasaden til teaterkebabb`en
Denne er også i Sverresgate
Og denne :)
Søndagsturen gikk fra Bryggen til Rakkarhaugen hvor jeg skulle fotografere det, for tiden stengte Bergen Museum. Deretter gikk vi ned til Sverresgate og bort forbi Skostredet hvor det i tillegg til paraplyer, også har kommet masse fin kunst i gatene.
Da vi hadde gjort unna all kulturen, speedet vi opp og la i vei opp til Fløyen og videre til Brushytten. Det regnet nesten hele tiden, men det gjorde ingenting, når vi var godt kledd.

Han her ser du når du spasserer under paraplyene i Skostredet

6 kommentarer:

  1. Morsomt med god street-art...

    SvarSlett
  2. Den siste der er helt ferdig nå, med masse flotte farger! Så den må du dra å se på en gang til :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Har de stått og malt på det i dag i det drittværet?

      Slett
  3. Tøft!
    Kanskje du liker noe her? https://www.facebook.com/streetartutopia?fref=ts

    SvarSlett