tirsdag 9. september 2014

Litt annerledes "Boken på vent" - med rot i systemet :)

Hos Beathe er det flere bøker på vent
Torsdag i forrige uke reiste jeg til Berlin på jentetur, og som seg hør og bør ble det ikke mye lesing. Noe som er en selvfølge for de fleste, men veldig rart for meg som "alltid" leser. Derfor kom jeg hjem til kaos i logistikken, med bøker helt og delvis på vent. 


Nadifa Mohamed sin bok De tapte sjelers land, ble påbegynt i forrige uke, men tema ble heftig for meg med tanke på en bok jeg leste tidligere i uken, som rystet meg dypt. Det er sjelden jeg legger bøker til side, men det gjorde jeg denne gangen. Den boken jeg begynte på da var Eivind Larssen sin nye roman Ingen savner Edward Niema, en fornøyelig sak som jeg gleder meg til å lese videre på. Grunnen til at den ble lagt vekk, er mitt prinsipp om å aldri ta med meg halvleste bøker på tur, derfor måtte den bli hjemme, mens Sarah Jio sin Morgengry ble stappet i håndbagasjen som flylesing.
Mitt prinsipp om å alltid lese bibliotekbøker først glippet litt, så nå ligger Amin Malouf sin bok De forvillede og spreller på stuebordet, i påvente om å bli lest. Den siste boken som lager krøll i min kronologiske rettferdighetssans er den jeg har på mobilen. Carl-Johan Vallgren har skrevet en kjempespennende krim som heter Skyggegutten, men for å "få lov" å høre på den må jeg ut å gå. Ja, ja etter den helgen jeg har hatt, er det nok ikke så dumt å komme seg ut å få noen kilometer i beina.

I tillegg til alt dette hadde min kjære lagt frem Morgenbladet nr. 35 til meg, oppslått på artikkelen hvor Knut Strand sin masteroppgave i medievitenskap ligger til grunn. Her diskuteres vi bokbloggere, og mens nestlederen i Norsk kritikerlag blinker med sin uvitenhet om bokbloggere, har Line Tidemann et flott og reflektert svar på Marius Liens spørsmål. Jeg har også fornøyet meg med ordvekslingen som har funnet sted på fb, mens jeg har feriert i Berlin. Bildet ble ikke studert så nøye, men da min mann fortalte at det til og med var klippet fra min blogg, ble jeg litt svett. Jeg skriver jo for "vanlige" mennesker som er på leit etter en bok, ikke for akademikere og forståsegpåere.

Mandag er min fridag og jeg sultet etter å lese, men tiden løp fra meg der jeg satt og puslet med bilder, blogget litt og leste Morgenbladet. Da tiden var kommet til å fosse gjennom BA så jeg en artikkel som sto i dagens utgave, om forfatteren Caterina Cattaneo. Hun gir ut en spennende historisk roman fra Bergen, og Beathe og jeg hadde allerede planer om å være tilstede på St. Jørgen kirke i dag når hun skal introdusere boken sin Jeg sluttet å telle dager. Den er forsåvidt også på vent, da den er på vei til min postkasse.
Sånn så bordet mitt ut i formiddag, fylt med ventende bøker - både uleste og halvleste :)


Nå må sannelig denne bokormen åle seg gjennom alt som er påbegynt, og se å få litt orden i systemet igjen. Med to foredrag og Berlintur forrige uke, og to foredrag og Oslotur denne uken, så blir det ikke mye tid til å lese. Mandagskvelden gikk med til foredrag på Litteraturhuset, så når tirsdagen grydde var jeg like langt i å få orden på rotebordet mitt :)

Hvordan er det med deg, leser du alt mulig om en annen, 
eller trenger du litt orden i systemet du også?

10 kommentarer:

  1. God morgen, sunshine! Her var det mange bøker jeg kunne tenke meg å lese, Nadifa sin har jeg hatt liggende siden i vår men står på listen min for denne måneden, Jeg sluttet å telle dager må jeg kjøpe på treffet i dag, jeg turde ikke spørre om flere bøker for jeg har ikke lest de 5 jeg fikk i vår. "Jeg har ikke lest de jeg fikk av deg sist, men jeg vil gjerne ha mer for det." den nytter ikke liksom. "Ingen savner..." står på vent inne på Ebokbib, både skyggegutten og Morgengry kunne jeg tenkt meg å lese. De forvillede har jeg har på vent.... og det var vel alle det. Om du ikke får tid å lese så mye denne uken så er det en uke neste uke også, til å få system i "rotet". Morgenbladet har jeg heller ikke fått lest hele artikkelen av, sikkert artig lesing og kjekt at du var blant de som var avbildet :-) Ha en fin dag på jobb så snakkes vi i ettermiddag :-)

    SvarSlett
  2. For et herlig bord :) Jeg leser som oftest tre bøker samtidig. Èn har jeg på nattbordet, èn på mobilen og èn følger meg rundt om i huset. Føler jeg har sånn høvelig kontroll, men å lage en leseliste er helt håpløst, for den klarer jeg aldri å følge uansett. Ønsker deg en flott tirsdag, klem fra Anette :)

    SvarSlett
  3. Morgengry og Ingen savner Edward Niema står på leselisten min og :-) Men de andre hadde jeg ikke vært borti. Det høres ut som du har litt av hvert å gjøre med både foredrag og ferier, og jeg ser frem til å se deg i Oslo! Ønsker deg en fin dag, TIne!

    SvarSlett
  4. Jeg har ikke lest noen av disse. Skal ta en nærmere titt for å se om noen kan passe meg. Sara Jio har jeg to bøker av og lest den ene

    SvarSlett
  5. Jeg får ikke lagt til noen høstbøker nå, med mesteparten av tida uten internett. Men veldig interessant å lese hva dere andre har planlagt. Og faktisk stemmer mye av det med hva jeg har planlagt å lese også! Har akkurat sittet sammen med en søster og planlagt Berlintur - til våren en gang! Ha en fin tirsdag, Tine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har dere noe å glede dere til, Berlin var en mye flottere by enn jeg hadde trodd. Gleder meg til 4 dager uten internett, når jeg setter meg på nattoget på torsdag :)

      Slett
  6. Eneste systemet jeg har er å lese bøkene jeg får i hus i kronologisk rekkefølge samtidig som jeg prøver å lese bøker jeg har kjøpt selv atpåtil. Kos deg med systemet i kaoset:)

    SvarSlett
  7. Her hos meg, mellom bokstablene, er orden et fremmedord. Bøker blir lest kun etter innfallsmetoden :)

    SvarSlett
  8. Berlin, bloggere og bøker, kan det bedre? Kos deg Tine.:)

    SvarSlett
  9. Jeg leser alt mulig om en annen, et salig kaos:P

    SvarSlett