torsdag 11. september 2014

Skyggegutten av Carl-Johan Vallgren

Skyggegutten er mitt første møte med forfatter Carl-Johan Vallgren. Nabolandet vårt har utrolig mange flinke kriminalforfattere, så at en for meg ukjent forfatter skal være opphavet til en av Sveriges mest solgte kriminalromaner, er fascinerende. I denne historien avdekkes informasjonen litt etter litt, så jeg har ikke med mye av handlingen i omtalen, for å unngå å ødelegge spenningen for deg.


Forlaget om handlingen:
En av Sveriges mest solgte kriminalromaner kommer endelig på norsk! «Skyggegutten» er en reise inn i menneskets dypeste mørke, der fedrenes synder får konsekvenser for kommende generasjoner.
Stockholm sommeren 1970: Jan Klingberg er på vei hjem fra en barnebursdag med sine to små sønner. Kristoffer, som er syv år, forsvinner på T-banestasjonen. Det siste faren ser av sin sønn, er en kvinne som tar ham i hånden og går derifra.


Over førti år senere: forsvinner Kristoffers bror Joel sporløst. Forsvinningen er et mysterium. Joels kone henvender seg til Danny Katz for hjelp. Hun har aldri møtt ham før, men hennes mann hadde snakket varmt om ham siden de ble venner i militæret. Katz finner forespørselen merkelig, men går motvillig med på å hjelpe. Han skjønner raskt at det finnes mange hemmeligheter i den mektige Klingberg-familien.

Etter en kort innledning fra forsvinningen på 70-tallet, treffer vi Danny Katz når han sitter og ser på en narkis som ruser seg. Han blir kontaktet av Joels kone Angela, og får høre at den gamle studiekameraten og kollegaen er, i likhet med storebroren for 40 år siden, også forsvunnet. Han sier ja til Angelas forespørsel om å hjelpe henne å finne ektemannen, og dette utløser en jakt som fort blir farlig både for Danny og Angela. Danny har vært på kjøret, han er overfallsdømt og må passe på at han ikke trår feil, bakgrunnen hans og de som hjelper ham fargelegger bildet etterhvert.

I denne historien er det mye som skjer og innfallsvinklene er mange. Det er mange gamle hemmeligheter som gjerningsmennene tilsynelatende har sluppet unna med. Dette dukker frem litt etter litt, og gir historien en god nerve. Her er også en passe dose med bakgrunnshistorier på flere i det mangfoldige persongalleriet handlingen inneholder.

Eva etterforsker forsvinningen av Joel Klingberg og kontakter sin kollega Danielsson i voldsavsnittet for å få hjelp med opplysninger. Hennes karakter får fort kjøtt på beina, slitt som hun er mellom eksmann, barn, krevende hemmelig elsker og kariere, synes jeg fort synd på henne. Hun sliter også med sin fortid, og strever voldsomt med å balansere forventningene fra jobb og som mor.
Etterhvert som handlingen skrider frem blir det hele mer og mer intrikat, og det er om å gjøre å konsentrere seg om lyttingen. Dette er faktisk en bok hvor jeg så meg nødt til å sitte stille å lytte, for ikke å miste tråden i det jeg hørte. De som liker å lese et innfløkt komplott, kommer til å elske denne boken. Bortsett fra starten går handlingen fremover kronologisk, men det er mange ting å følge med på, for å se for seg det hele bildet.

Til tider var det ganske spennende, og jeg koste meg med denne lydboken, selv om jeg kunne ønske meg et litt tydeligere handlingsforløp. Mot slutten blir handlingen en periode ganske så bestialsk, men det er "actionfilm" på sitt beste, så det er bare å stå `an av.


Christoffer Staib leser fort i forhold til mange andre, og det passer meg bra. Han legger ikke mye om på stemmen ved forskjellige mennesker, og har kun vage svingninger i tonefallet. Han legger ikke inn tankefulle kunstpauser underveis, noe som gir lydboken et litt hardt og raskt preg, som passer godt til denne boken.

«Skyggegutten» er Carl-Johan Vallgrens første bok i en serie mørk krim med Danny Katz i hovedrollen.

Boken er gitt ut av: Gyldendal
Utgitt: 2014
Lyttetid: 9 timer og 12 min.
Kilde: Lytteeksemplar

6 kommentarer:

  1. Denne boka og forfattaren har eg ikkje høyrt om tidlegare, - takk for supert tips! Eg likar jo krim generelt og svensk krim spesielt - og likar Christoffer Staib si opplesarstemme. Så denne skal eg nok få med meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er jo bevandret i lydbokverden, så det er en ære å få gi deg et hett tips :)

      Slett
  2. Veldig fin omtale, Tine!:-) tror ikke denne forfatteren har skrevet krim før, jeg leste den forrige boken hans og den handlet om mobbing og omsorgssvikt ( du kan låne den om du vil ) Jeg tror nesten jeg må ha meg denne boken jeg. Virker spennende. Kos deg med pakkingen og ikke minst helgeturen du skal på !

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror jeg slår til på den, alltid interessant å lese forfattere som skriver i flere sjangere. Gleder meg til å reise til Oslo om litt, har tegnet mitt eget kart nå på en lapp, med adressene til 5 steder jeg skal. Bøker er det vel overalt i byen i helgen, så jeg skal nok få nok å gjøre :)

      Slett
  3. Spennende! Jeg har lest to av hans romaner og likte godt språket hans. Tøft at han kan skrive spenning også.
    Ønsker deg en opplevelsesrik tur til Oslo og Bokfestival :)

    SvarSlett
  4. Trur faktisk ikke jeg har hatt noe med verken oppleseren eller forfatteren før, men det kan man jo få ei forandring på ;o)
    Godt at det er noen opplesere som har litt fart på lesinga, for det er ikke til å komme bort fra at enkelte tar seg litt vel god tid..
    Gd tur til Oslo- kos deg!!

    SvarSlett