onsdag 24. september 2014

Medealand av Sara Stridsberg på DnS Teaterkjelleren

I hele år har jeg visst at dramatiseringen av Medealand står på trappene. I mai leste jeg boken, det vil si skuespillet, ført i pennen av Sara Stridsberg, noe som ikke gjorde at jeg følte meg mer forberedt. Medeamyten ble nevnt i kommentarene, og jeg prøvde å lese meg opp på den greske myten før jeg skulle i teateret i dag.

DnS sin oppsetning er bygget på Sara Stridsbergs moderne gjendiktning, som hun fikk Nordisk Råds Litteraturpris for i 2007. Stykket er oversatt av Cecilie Løveid. Det er Ida Cecilie Klem som har hovedrollen, og den fylte hun suverent. Aldri før har jeg kjent en kjærlighetssorg så brutalt som hennes. Hun spilte med overbevisende smerte, uten at det ble en tårepresse.

Den andre store rollen er Gudinnen, som ble spilt av Ane Skumsvoll, hun også gjorde denne rollen suverent. Hun hadde litt blikkontakt med publikum, og sto for den lille humoren som var i stykket.


Andre som var med:
Marianne Nielsen: Moren
Audun Sandem: Jason
Kim Kalsås: Kongen
Linn Pettersen: Prinsessen
Reny G. Folgerø: Barnepiken

Dette er dramatikk på høyt plan. Stykket varer i 1 time og 40 minutter uten pause, men det føltes ikke langt, for det var handlingsmettet og actionfylt hele tiden. Jeg hadde fryktet at det skulle bli for "ullent" til at jeg skulle forstå handlingen, men både handling og språket deres var tydelig. Stykket kan tolkes i moderne drakt, og paralleller kan dras til nåtidens utfordringer. Absolutt et stykke jeg vil anbefale deg å se!

Medea er en antikk gresk tragedie skrevet av Evripides basert på myten om Jason og Medeia. Hun er en kvinne fra Kolkis (i dagens Georgia), datter av kong Aietes, niese av trollkvinnen Kirke, og barnebarn av solguden Helios. Stykket ble første gang satt opp i 431 f.Kr.

Handlingen kort fortalt:
Handlingen foregår i Korint, der Medeia og Jason flyktet til etter at de hadde stjålet det gylne skinn i Kolkis fra Medeias far, kong Aietes. Jason har akkurat forlatt Medeia for å gifte seg med Glavke, datteren til kong Kreon av Korint, og handlingen spenner rundt hennes sorg og hevnplaner. Hun bestemmer seg for å drepe Glavke ved å forgifte en diadem av gull. Alt går som planlagt, og i tillegg dør kong Kreon da han prøver å redde datteren. For å straffe Jason ytterligere dreper hun også barna de har sammen.

BA hadde søndag en omtale av stykket som oppløftet meg, ta gjerne en titt!

4 kommentarer:

  1. Heldige du! Jeg er så misunnelig! Jeg har lest det stykket mange ganger. Som du vet, er jeg fan av Sara Stridsberg :)
    Jeg er så glad for at du likte stykket på teateret :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er også veldig lettet over at jeg likte det, men som sagt dette var virkelig bra. Tematikken skremte nok vekk mange, for selv om det nettopp har hatt premiere var det ikke mange mennesker i salen. Skuespillerne var utrolig bra, dette er et stykke jeg kommer til å huske :)

      Slett
  2. Herlig at du likte det! Tror det er st stykke mange er redd for å gå og se, så det er veldig bra at du sprer det "glade" budskap! Takk for det! Mvh. Ane Skumsvoll

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt at du har vært innom her Ane, og at du legger fra deg en hilsen. Håper det kommer mange og ser på dere på forestillingene frem til 18 oktober. Forestillingen overrasket med sin moderne drakt, og tydelige språk, det var ikke vanskelig å følge handlingen. Følelsesmessig var det sterkt uten at det ble en tåreperse :)

      Slett