søndag 28. september 2014

Rovdyret av Jan-Erik Fjell - bok 4 i serien

Etter å ha lest de tre første bøkene i serien om Anton Brekke, var det med forventning jeg begynte på Rovdyret. Jeg ble ikke skuffet, han skriver bare bedre og bedre.
Dette er som vanlig en omtale uten "spoilers".

Forlaget om handlingen:
Oscar Fiva sitter fengslet på åttende året for drapet på sin venn Henrik Zahl. Fiva har alltid hevdet sin uskyld, og liket ble aldri funnet.
Når Zahl plutselig dukker opp igjen, er etterforskningsskandalen et faktum. For det politiet finner, er liket av en nylig myrdet mann. Anton Brekke beordres til å etterforske saken.
Samtidig kommer en fransk leiemorder til Norge. På oppdrag for en død mann. Anton kjemper mot større krefter enn han aner, mens et nytt drap planlegges.

Forlag: Juritzen
Utgitt: 2014
Sider: 487
Kilde: Leseeksemplar

Vi møter Anton Brekke der vi slapp ham i forrige bok, en smule degradert og lite happy med livet. Heldigvis tar det seg fort opp, og han blir tatt inn i varmen igjen i Kripos. Brekke er en etterforsker som nå har ristet av seg lastene han hadde i de første bøkene. Han er edru, tillitsfull og meget fokusert på jobben han har blitt tiltrodd. Vi slipper unna alt viss vasset med den personlige historien, som så ofte tar brodden av en spennende krim.

Jan Erik Fjells måte å skrive på gjør at du blar og blar, og du blir sulten og plutselig er det mørkt ute. De korte setningene og de enda kortere kapitlene, som gjerne blir avsluttet av "cliffhangers" holder på leseren. Her er det ingen snodige tilfeldigheter eller godt utprøvde klisjèer, jeg fant faktisk ingenting å irritere meg over.

Mesteparten av historien foregår i nåtid, med noen avstikkere ti år tilbake i tid, til de hendelsene som danner grunnlag for det som skjer nå. Dette er godt merket men er samtidig flettet umerkelig inn i handlingen.

En smakebit:
Familien kunne ikke være langt unna. Han satte seg i bilen og startet motoren. Ble sittende og lytte til radioen. I sladrespeilet ble eksosen farget rød av lyset fra baklyktene. Noe rørte på seg i osen. Han så i side speilet. Hjertet slo plutselig hardt. Han kunne kjenne dunkene i hele kroppen. La hånden i korsryggen. Berørte det kalde våpenstålet før hånden grep rundt skjeftet. Personen kom opp på siden av bilen. 

Skal handlingen beskrives med to ord må det bli "narkotika" og "vennskap". Samholdet og vennskapet som Henrik og Oscar utvikler i ungdommen, og som preger dem resten av livet ligger som et bakteppe gjennom historien, uten at det får preg av "oppvekstroman". Plottet og kriminaliteten dreier seg om deres salg av kokain, og det er et intrikat mysterium Fjell har flettet inn i handlingen.

Jan-Erik Fjell har et herlig muntlig språk, og det er ikke fritt for humring (og et par spontane latterutbrudd) når jeg leser denne boken. Den er gjennomført spennende, og legger jeg litt godvilje til (og det må man jo når man leser krim) så stilte jeg ikke spørsmålstegn ved noe. Slutten kom ikke akkurat overraskende på, uten at jeg skal påberope meg at jeg ante det lenge før. Det ble uansett avsluttet med en "teaser" som gjør at jeg håper inderlig at Jan-Erik er godt i gang med neste bok. Rovdyret står støtt alene, men gå no ikke glipp av de andre bøkene i serien :)

Seriens rekkefølge:
Tysteren
Rovdyret

15 kommentarer:

  1. De här böckerna verkar vara översatta till danska och tyska, men inte svenska. Tror inte min norska är tillräckligt bra för att läsa en hel bok ;) Hoppas de kommer på svenska också. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  2. Liker at du setter bøkene opp i rekkefølge for da kan jeg lett se at det er første bok jeg mangler for å komme i gang med resten av bøkene. Takk for fin omtale og smakebit:-) Jeg bladde såvidt i boken til Karen Helle i går kveld og den virket litt tung, stemmer det? Tenkte da at jeg skulle lese noen andre korte bøker litt innimellom...men først må jeg leser ferdig "Ti tusen skygger" Ha en fin søndag, Tine:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt å kunne være til hjelp :) Skaff deg den første så har du masse spennende lesestoff foran deg. Vi begynte nok med den letteste av disse tre bøkene om lepra, for den siste var den som er mest preget av fag. Jeg er halvveis og koser meg med den, men har benyttet meg av textmarker for å merke meg ved noe til bloggen.

      Slett
  3. Tack för smakbiten, det låter som en spännande bok :)

    SvarSlett
  4. Jeg liker Fjell veldig godt, og gleder meg til å lese denne. Fin omtale du gir! Ha en fin søndag. Her regner og blåser det, skitvær egentlig! Så da blir det innesysler og bok.

    SvarSlett
  5. Känner inte till författaren men det där låter spännande! Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  6. Jeg liket Hevneren veldig godt og nominerte den til Boklbloggerprisen i fjor faktisk.. Om Rovdyret er like god, vet jeg ikke. Det fåt iden vise, sa jeg også har denne liggende i ventebunken min klar for å leses et par sure høstkvelder. Men før det skal trønderkrimmen Sovende hunder leses--- (patriotisk, sjø). Jeg hørete Fjell snakek om boka si på høstmøte, og det som er nytt med denne er vel at den holder seg stort sett på samme sted, i Sør-Norge-stemmer ikke det? Og i nåtid, stort sett. Ha en fin søndag Tine.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Klart vi må nominere krim :) Jeg er også patriotisk, og elsker å lese bøker fra Bergen. Har lest tre om lepra på noen uker, og var klar for å bevege meg østover. Det stemmer at hele handlingen er kronologisk og på østlandet :)

      Slett
  7. Jeg likte ikke Tysteren og da stoppet jeg med lese dem. Men det kan godt være at jeg ville ha likt de senere bøkene hvis han, som du sier, skriver bedre og bedre. Det er ikke det at jeg mangler krim på noe sett eller vis, så jeg skal tenke på det :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  8. Ny bekantskap för mig. Väldigt spännande och lockande smakbit! Tack för den! :)

    SvarSlett
  9. Tack för smakbiten. Den här författaren har jag på min lista över norska författare jag är sugen på att prova att läsa något av.

    SvarSlett
  10. Hellemann - enda en forfatter jeg må føre på den eviglange leselista mi ... Men jeg like å støtte norsk krim, så hoffentlich blir jeg bedre kjent med Anton Brekke i 2015 (for dette året er allerede fylt opp!)
    Ønsker deg en glitrende glad dag i nydelige Bergen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Skal si du er streng og rettferdig med bokvennene dine. I min hylle er det stadig vekk noen som sniker i køen :) (Bare vent til jeg har fått lest Anges Ravatn sin nye bok Operasjon Sjølvdisiplin, da har jeg nok stålkontroll :)

      Slett
  11. Inte riktigt min typ av bok tror jag, men tack för smakbiten.

    SvarSlett
  12. Tack för smakbiten, ha en fin söndag!

    SvarSlett