tirsdag 30. september 2014

To ting på en gang - Bok på vent og en oppsummering

Det er travle tider, og nå skal alt fixes og ordnes før neste store ferie. Dagene har vært krakilsk travle, og torsdag flyr vi til Milano for å tilbringe 13 dager ved Gardasjøen og ved kysten sør for Genova. Når en skal på tur er det store spørsmålet, hvilke bøker skal få være med?? Det blir mine bøker på vent denne gangen.

Vil du ha flere tips til lesing, ta turen innom Beathes bokhylle idag!

Det pleier å være mye om og men når jeg skal velge meg bøker til tur, men denne gangen skar jeg gjennom og la frem den tjukkeste boken i hyllen, en som har stått og vansmektet en stund, Maorienes sang av Sarah Lark. Det er selvfølgelig ikke nok med en eneste bok, selv om den er tykk, så jeg puttet denne i kofferten og la en tynn pocket i håndbagasjen, Velkommen til oss av Eivind Hofstad Evjemo. Den siste boken er Cecilia Samartin sin siste bok Los Peregrinos.
Tre bøker som har ventet en stund, som nå trakk vinnerloddet og ble med dit de andre bokvennene ikke kan snike i køen. Jeg har noen dristige planer om å kjøpe Agnes Ravatn sin Operasjon sjølvdisiplin på Flesland, så mulig det kommer en liten sniker. Jeg har også to bøker på iPad`en, det er Victoria Hislop`s nyeste Soloppgang, og Dan Takle sin helt nye bok Struts. Er jeg riktig heldig får jeg meg en bok på iPhonen også :)

Selv om vi reiser til Gardasjøen for å være fjellgeiter, skjønner dere sikkert at underbevisstheten allerede har boikottet de gode forsettene om mye trim og frisk luft. (Hvis ikke Operasjon sjølvdisiplin gjør underverker med hodet mitt da)


Siden jeg er godt i gang med multitasking, og ukens Boken på vent kom på siste dagen i måneden, slenger jeg på oppsummeringen min samtidig:
  1. Frode Eie Larsen - Du skal lide - 5
  2. Eivind Larssen - Ingen savner Edward Niema - 4
  3. Sarah Jio - Morgengry - 4
  4. Carl-Johan Vallgren - Skyggegutten - 4
  5. Håkon Øvreås - Brune - 5
  6. Harlan Coben - Jegeren - 4
  7. Unni Lindell - Brudekisten - 5
  8. Caterina Cattaneo - Jeg sluttet å telle dager - 6
  9. Bjørn Godøy - Ti tusen skygger - 5
  10. Amin Maalouf - De forvillede - 5
  11. Vigdis Hjorth - Et norsk hus - 5
  12. Birte Svatun - Rett eller galt & Hva er følelser? - 5
  13. Jan-Erik Fjell - Rovdyret - 5
  14. D.C. Danielssen, en kjempe for sin tid - Karen B. Helle - 5
  15. Gro Dahle og Kaia D. Nyhus - Krigen - 5
Det ble litt færre bøker enn vanlig denne måneden, men allikevel mer enn nok. September bar preg av mitt prosjekt om spedalske, som gjorde at jeg leste en roman og to sakprosabøker som gjorde inntrykk på meg. 
Jeg har ikke lest fra 1001 boken, ikke nynorsk, ikke engelsk og ikke noveller, så det har vært svært lite fokus på mine egne utfordringer. (Håper ting bedrer seg etter å ha lest Ravatn i høstferien) 
Det jeg har lest er noen flotte barnebøker, hvorav to er nominert til Nordisk Råd pris, og 8 av 15 bøker er norske av året!

Pass opp alle sammen kakemennene har gjort sitt inntog, 
så nå nærmer julen seg med storskritt. 
Ha en super oktober i leseland!

Torsdag flyr vi sørover, men pc`en er med så jeg forsvinner ikke helt. Får håpe jeg kan legge ut noen herlige bilder fra late dager ved Lake Garda etterhvert. 
Ha en super tirsdag dere!

12 kommentarer:

  1. Om du skal høre på Agnes Ravatn så skal man ALDRI multitaske, men siden du ikke har lest boken enda så er du tilgitt min venn! Fine bøker du har som venter, et par av dem ligger på vent her også. Jeg kom på( med godt hjelp fra Berit) at jeg må få lest Øya med det samme også så blir det 2 romaner og 2 sakprosa om de spedalske. Du har fått lest mye selv om det ikke er like mange som du pleier,og det virker som det kun har vært gode bøker du har lest også. En god lesemåned har du hatt. Du må ha riktig god tur og kose deg mye:-) Ser frem til fine reisebrev innimellom !

    SvarSlett
  2. Alla dina tre res-böcker är okända för mig. Tack för tipset! En riktigt skön och trevlig resa önskar jag dig - det låter så härligt med två veckor i den trakten! :-)

    SvarSlett
  3. Ha en riktig fin ferie! Det hørtes nydelig ut å være ved Gardasjøen. Jeg har også problemer når jeg skal velge meg ut bøker til å ta med på tur. Heldigvis har jeg Kindelen som er full av bøker, så hvis jeg tar med meg for lite så har jeg hvert fall den :-) Ønsker deg en fin dag, Tine!

    SvarSlett
  4. Samartin sin nye bok har jeg lest denne måneden, og likte den godt. Måtte lese slutten på bok 2 for å komme inn igjen i historien. Kos deg masse på ferie!!

    SvarSlett
  5. Min venninne lånte Samartinboka mi på turen til Irland sist helg og leste den i et jafs.. Hun synes den var ganske spesiell… Spent på hva du syns. Ellers glad for at du har med Evjemo og Ravtan skaffer du deg nok-- og Maorifolket? Spent på den også, har forsatt Den lange hvite skyen liggende her på vent..
    Du har rukket å lese mye i september også.. God tur til Italia.Reisebrev utbedes.;)

    SvarSlett
  6. Eg held på med Ravatn og kan anbefale den. Ikkje mange sider så det er relativt fort gjort. Samartin får eg ikkje heilt til...God tur - ser at du har rikeleg med leseprosjekt i ferien :-)

    SvarSlett
  7. Du har gitt mange høye terningkast denne uka ser jeg. Så bra du har vært stort sett fornøyd med lesestoffet. Jeg skal sette opp månedens bokanbefaling i morgen (eller nærmere bestemt i natt), for lager alltid et slikt innlegg den første dagen i en ny måned:)
    Og god tur på torsdag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg la ikke merke til det før du sa det at det var mest 5`ere denne gangen. Heldige meg. Det er vanskelig å sammenligne sakprosa med en spennende roman, eller en barnebok med en krim, men så lenge bøkene begeistrer innenfor sin sjanger, så kan en billedbok for 3 åringer like lett få en 5`er som en nydelig roman.

      Slett
    2. Enig med deg at det er vanskelig, men prøver å ikke sammenligne sjangre eller bøker med hverandre når jeg gir terningkast og bare konsentrere meg om boka som jeg nettopp har lest uten å sammenligne den med noen når det gjelder terningkast og sjanger. Det gjør det litt lettere:) Ps Legger igjen kommentar som Ina nå istedet for Rufsetufsa. Ser det har blitt mer vanlig å bruke sine egne navn nå istedet for kallenavn, så jeg velger å bli så modig jeg også, hehe:)

      Slett
  8. *denne måneden skulle det stå. Jeg skriver vel fort enkelte ganger, haha:)

    SvarSlett
  9. Det ser ut som om du har plukka ut passande reisebøker.
    Riktig god tur!

    SvarSlett