torsdag 18. september 2014

Hellemyrsfolket som musikal på DnS i Bergen

                                     DnS sitt bilde
Teater slår ut alt. PC, dataspill og film. Det er på teateret vi tar vare på magien, den barnslige fascinasjonen. Det er rett og slett magisk hva man kan skape på en scene. Og så er det levende. Ingen kan ta fra oss det.   - Julian Berntzen

Min første tanke da stykket var over, var "jeg er glad jeg skal se det to ganger til". Dette er noe av det beste jeg har sett på Den nationale scene. Her får vi skuespillerprestasjoner av ypperste klasse, og en god del av skuespillerne har fantastiske sangstemmer.

Rollelisten er formidabel. Det er Herborg Kråkevik og Kjersti Elvik som alternerer i rollen som Petra. Andrè Søfteland, opprinnelig fra Odda men bosatt i selveste New York spilte Sivert i alle aldre. Karoline Kruger er som kjent med, i rollen som den yndige Lydia. Andre karakterer som "Tippetue" og "Småfylla" spilles av kjente DnS fjes.

Julian Berntzen beskriver musikken som dramatisk, og ikke tro til 1800-tallet, med både klassisk og pop - vi ble lovet iørefallende musikk, og det fikk vi. Jeg vred fornøyd på meg flere ganger, og tok meg selv i å, på et tidspunkt (meget forsiktig) trampe takten. Både komponist og tekstforfatter har lagt seg i selen for at publikum skal forstå hva de synger, for det var tydelig og, til tider kanskje litt for artikulert det vi fikk høre.
Dette er imponerende teater! Sceneskiftene gikk så lynraskt og smidig, at det var nesten som på film. Handlingen hadde en dramatisk fremdrift, og det ble ikke dvelt ved noe. Noen scener kunne de med hell dradd ut litt, men da hadde de jo måttet kutte noe annet, for 2 timer og 40 minutter spilletid er jo ingenting for dette verket.
Jeg likte godt scenen fra båten To venner. Ble nesten litt sjøsyk selv av å se bølgene toppe seg, og stigene svinge fra side til side. Jeg er glad for at jeg kjenner Hellemyrsfolket så godt fra bøkene og foredragene jeg har vært på, for tankene mine hjalp liksom til med å fylle ut handlingen. Men, la det ikke stoppe deg at du ikke har lest bøkene, dette er bra teater og en fantastisk musikkopplevelse du ikke må gå glipp av!

Det er 29 sangtitler med i stykket, og flere av dem var direkte vakre. Fie var den som fikk æren av å avslutte med Fies sang, og selv om Idun Vik er veldig flink å synge, var det litt rart at det ikke var et av de store navnene som fikk avslutte. Herborg har en utakknemlig rolle, og da vi like etter skulle applaudere, var det nesten som jeg ikke ville klappe for henne. Det beviser jo bare at jeg levde meg så til de grader inn i handlingen, at jeg, når vi klappet like etter, klappet for Petra og ikke Herborg, som selvfølgelig fortjener all den ære hun kan få. Håper inderlig stemmen hennes holder, med all den skrikingen :)

Julian Berntzen ved pianoet i Baroniet, Rosendal siste helgen i juni.
Dette hadde jeg gledet meg til siden november i fjor, da DnS på sin introduksjon av 2014 programmet fortalte at Hellemyrsfolket skulle settes opp som musikal. Gunnar Staalesen har tilrettelagt tekstene med utgangspunkt i Amalie Skram sine fire bøker og Julian Berntzen har komponert musikken.
I juni var jeg sammen med gode venner i Rosendal, hvor vi deltok på arrangementet de hadde sammen med Herborg Kråkevik i Baroniet. Her fikk vi historien om musikalen og flere smakebiter av musikken som Julian Berntzen har skrevet. Jeg har også hatt gleden av å høre Gunnar Staalesens innsiktsfulle foredrag på biblioteket i Åsane, hvor han sammenligner handlingen og personene i Hellemyrsfolket, med Amalie Skrams eget liv, så jeg følte meg godt forberedt til kveldens happening.

Fanklubben til Amalie Skram holder også til i Bergen, og dag før forestillingen foretok Amalie Skramselskapet en beblomstring av den flotte statuen av henne som står på Klosteret. Etterpå gikk vi i flokk og følge til teateret hvor Gunnar Staalesen holdt en 30 minutters intro til musikalen.
Så var vi klar for teater!
                                                                                                  DnS sitt bilde
I Teatermagasinet kunne jeg lese at de har jobbet med musikalen siden 2010, og en måned før premiere var det solgt 24.000 billetter. Kan ikke si annet enn at bergenserne går "mann av huse".
Sist Hellemyrsfolket var satt opp i Bergen var i 1992, den gang som tradisjonelt teater hvor forestillingen varte i 8 timer! Hvis du tror du får handlingen som fra perm til perm i bøkene, blir du skuffet. Sjur Gabriel og To venner er komprimert til to sanger, mens de har hoppet over en generasjon for å få fart på sakene. Her er altså Sjur Gabriel og Oline foreldrene og ikke besteforeldrene til Sivert. Sist det ble laget en musikal fra grunnen av i Norge, var i 1987 da Bjørnov og Adrian laget "Which, Witch", så det er ikke hverdagskost det vi får oppleve på DnS i disse dager.

NRK har også skrevet om stykket i dag

7 kommentarer:

  1. Spennende! Jeg skulle ønske jeg:
    1) gikk oftere på teater, jeg som var så flink i studietiden
    2) snart kunne somlet meg til å lese Hellemyrsfolket

    Absolutt inspirerende innlegg, så får tiden vise om jeg får ut finger'n og gjør noe med nevnte situasjoner ;)

    SvarSlett
  2. Å, det hørtes fint ut!
    Jeg er enig med Eli i at jeg skulle ønske jeg gikk oftere på teateret. Vi må reise et stykke (inn til Stavanger) for å finne et teater og mannen min er ikke overbegeistret. Så det blir ikke så ofte.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er fire jenter som har latt mennene sitte hjemme, mens vi går og ser alt som settes opp på DnS. Vi kjøper alle billettene i januar, så ligger de klar utover året. Med årskort kan en spe på med billetter, hvis det er noe som er bra og en vil se det på nytt :) Og ja, dere må absolutt lese Hellemyrsfolket, eller aller helst høre de på lydbok, oppleseren gjør det til en fantastisk opplevelse.

      Slett
  3. Du er så flink med disse innleggene dine! :-) Skulle gjerne vært flinkere til å gå i teater, tror ikke jeg har vært siden barna var små. Hellemyrsfolket har jeg ikke lest siden jeg gikk på videregående og da hadde jeg ikke vett nok til å sette pris på den tror jeg, kanskje jeg skulle lest den om igjen nå.

    SvarSlett
  4. Da jeg så at Hellemyrsfolket skulle vises tenkte jeg med én gang at det ville jeg se, noe som ble styrket da en kollega hadde bestilt billetter, men så var det jo utsolgt. Jeg har i alle fall lest bøkene, og skal på teater på tirsdag - da for barn under 3 år. Blir spennende det også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er vel en tid for alt, men det er lurt å sjekke DnS sitt program tidlig på året, hvis de har noen godbiter som Hellemyrsfolket på repertoaret :)

      Slett
  5. Jeg er inderlig misunnelig på deg som har fått oppleve denne. Teater, og særlig musikaler, har vært en av mine største interesser siden barndommen, og jeg liker Hellemyrsfolket godt. Håper forestillingen kommer til Oslo.

    Takk for fin rapport :)

    SvarSlett