lørdag 15. mars 2014

Thrillerteater på DnS: Lilleskogen - om barn, av ungdom for voksne

Det var elever ved Bergen kulturskoles Teater talentprogram som medvirket i dette stykket. De har vært ledet av Sissel Ruste, som har gjort en kjempejobb, for disse ungdommene var veldig trygge i sine roller. Jeg slappet fort av i stolen, for ikke en gang stusset de på hva de skulle si eller gjøre.


Woao for en forestilling! ! ! 


For en måned siden lånte jeg boken og leste hele skuespillet, så jeg følte meg ekstremt grundig forberedt til dagens stykke.
(Klikk på linken hvis du vil vite hva det handler om.)

Stykket er skrevet av Jesper Halle og har vært fremført på teaterscener over hele verden. Det artige er at det handler om en barneflokk, med barn fra 4 til 10 år. Disse barna skal spilles av ungdom for et voksent publikum. Handlingen er grotesk, og omfatter mobbing, incest, vold mot barn, mordbrann og mord. Det er til tider ganske så grusomt, og det greide disse ungdommene å få frem på en skrekkelig flott måte.
Jeg er sikker på at vi kommer til å se flere av disse skuespillerne på teaterscener rundt om i Norge om noen år, og skulle jeg velge meg ut tre navn som imponerte så må det bli Knotten/Kongen spilt av Kristine G. Brusdal. Hun spilte det yngste barnet, en liten gutt som ikke kunne snakke, og gjorde dette på en utrolig overbevisende måte.
Nanna L. Sæten som spilte Jonas var også utrolig dyktig, uten overspilling eller unødvendige mimikker. Den tredje jeg vil trekke frem er hun som spilte Tom, Margit Sandvik - fantastisk bra levert!
Det er ikke lett å forklare hvorfor disse tre, og ikke tre andre, de hadde det bare i seg, og gjorde jobben på en veldig overbevisende måte. De andre gjorde ingen feil, men det var et udefinerbart "noe", som en som snakket Fanadialekt "jeg, meg, dei", og et par som overspilte mimikken, bare småtteri, men nok til at de falt gjennom min strenge sensur.

Det er skuespiller ved DnS Kristoffer Sagmo Aalberg som har vært mentor for denne gjengen. Ikke godt for meg å si hvor mye han har tilført, men jeg må la ham få en flik av æren sammen med Sissel Ruste og ungdommene på scenen. Gleder meg til å se dere igjen!


1 kommentar:

  1. Hei Tine. Takk for flotte ord. Jeg har vært så heldig å få jobbe med denne herlige gjengen siden i fjor høst. Lærerikt og inspirerende. Forestillingen ble fantastisk og lagt merke til på og utenfor teateret. Hilsen Kristoffer

    SvarSlett