onsdag 17. februar 2016

Dobbeltliv av SJ Watson - psykologisk thriller

Lydbok på iPhone`en er glimrende motivasjon for å snøre joggeskoene og komme seg ut på tur. SJ Watson debuterte med Før jeg sovner som jeg leste i 2012, og følger i år opp med denne skikkelig creepye psykologiske thrilleren.

Forlaget om boken:
Hun elsker ektemannen sin. Hun er besatt av en fremmed. Hun er en hengiven mor. Hun er innstilt på å ofre alt. Hun vet hva hun gjør. Hun har mistet kontrollen. Hun er uskyldig. Hun er skyldig. Hun lever to liv. Hun kan miste dem begge ...
En politibil står utenfor Julias hus idet hun kommer hjem. Lillesøsteren Kate har blitt drept i Paris. Julia merker at hun er lettet. Men etter lettelsen kommer besettelsen - hvem drepte Kate? Julia forsøker å sette seg inn i søsterens liv og blir sugd inn et nett av datingprofiler, sex og løgner. Hun sjonglerer to liv, og det er i ferd med å bli farlig.

SJ Watson holder seg til den sjangeren han hadde i sin debutbok. Jeg skrev ikke om den forrige boken så jeg kan ikke sette fingeren på hva det var som gjorde at den "bare" fikk en 4`er. Dobbeltliv scorer dessverre ikke så høyt, for jeg irriterte meg gjennom stort sett hele boken, fra den første løgnen hun serverer mannen sin, venninnen sin og alle rundt seg. Hun tar beslutninger helt uten et snev av fornuft, og lever et skjult liv bak ryggen på alle som er glad i henne.

I mine øyne henger det ikke på greip det som skjer, selv om forfatteren stort sett greier å forklare hvorfor hun gjør som hun gjør. Ingen er såååå styrt av det de har nedi trusen, at de ikke kan ta fornuftige avgjørelser om viktige ting i livet. Jeg tenkte flere ganger at denne historien ikke kunne vært skrevet av en kvinne, for så dum greier ikke kvinner å fremstille andre kvinner. Så det så!!

Silje Storstein som har lest inn boken gjorde en formidabel jobb. Hun har en fantastisk teknikk og stemme, som passer perfekt til mitt øre. Hadde jeg ikke hatt hennes velsmurte røst i øret når jeg var ute og gikk (les: irriterte meg) så hadde det kommet mange aggressive utbrudd på turstiene jeg bruker.

Mycriminalmind har også skrevet om boken

Forlag: Lydbokforlaget
Utgitt: 2016
Original tittel: Second life
Lyttetid: 11 timer og 39 min
Kilde: Lytteeksemplar

10 kommentarer:

  1. Grundig omtale som alltid. Jeg likte hans forrige bok og tenkte også å lytte denne. Har den liggende.

    SvarSlett
    Svar
    1. Spent å høre hva du synes. Kanskje du og andre ikke irriterer dere like mye som jeg gjorde. Nyt Silje Storstein sin innlesing, den er glimrende

      Slett
  2. Jeg likte den forrige boken hans veldig godt og ser frem til å lese denne, har den liggende på lur. Det skal bli spennende å se hvor jeg havner på skalaen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har forskjellig smak og forskjellige ting vi "irriterer" oss over. Spent å høre din mening :)

      Slett
  3. Interessant! Jeg har nemlig ventet på denne boka, for jeg var også en av dem som gav nærmere full pott til førsteboka fra Watson. Hmm.. Så selektiv som jeg er for tiden så skal jeg kanskje flytte boka nedover på leselista til jeg har fått lest flere omtaler... så takk, tror jeg at jeg skal si :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nok mange som skal lese eller høre denne her, så mulighetene for flere omtaler er stor. Likte du den første, liker du sikkert denne også :)

      Slett
  4. Jeg likte også veldig godt "Før jeg sovner", som jeg faktisk hørte som lydbok. Så da kanskje jeg liker denne også, på tross av dine irritasjonsmomenter? ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi henger oss selvfølgelig opp i forskjellige ting, så det kan jo være denne smyger seg gjennom ditt nett Anita :)

      Slett
  5. Jeg likte veldig godt "Før jeg sovner" og har vurdert å lese denne boken også. Men det er mulig jeg styrer unna etter å ha lest omtalen din. Logiske brister i plotet til bøkene jeg leser er noe av det som irriterer meg mest :)

    SvarSlett
  6. Leste Before I go to sleep i 2012 og likte den veldig godt ,og skal få med meg denne også. Litt skeptisk når forfattere kommer med en bok etter en bok man har likt for man gjør seg klar til nedtur. Så det spørs om den kommer til å måle seg med Before I go to sleep:)

    Har også sett filmatiserningen av Before I go to sleep, men foretrekker boka:)

    SvarSlett