tirsdag 23. februar 2016

Demonenes sang - første bok i Villstjernetrilogien til Chris Tvedt

Du kjenner nok krimforfatteren Chris Tvedt fra hans krimserie for voksne. Når han nå tar steget og skriver fantasy, debuterer han som barnebokforfatter. I følge en artikkel i BA i desember har han lenge drømt om å skrive for barn, og fantasy er en sjanger han selv liker å lese, så spenningen var stor da jeg tok fatt på denne boken.

Fra bakpå boken:
Tretten år gamle Thorgil lever et helt vanlig liv i 1930-tallets Oslo. En dag snus alt på hodet. Thorgil får vite at han er halvt dverg, og at hans far, som han aldri har truffet, er dvergenes konge. I følge med to krigere forlater han den hjemlige tryggheten og begir seg ut på en reise gjennom et urolig Europa, til dvergenes rike langt inne i Tien Shans ville fjell. Men kongedømmet er truet av både indre og ytre fiender. Snart er Thorgil en viktig del i kampen for å hindre at dvergenes rike skal gå under.
Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: Jan 2016
Sider: 320
Kilde: Leseeksemplar


Nysgjerrigheten på hva Chris Tvedt har fått til var nok drivkraften bak mitt ønske om å lese denne boken. Selv om jeg har lest Ringenes Herre, så er jeg ikke noe ihuga fantasy-fan, så jeg hadde ikke forventet at historien skulle fenge meg.

Demonenes sang ble til min egen store forbauselse slukt på en kveld og en morgen. Den begynner stille og rolig med en gutt i Oslo som blir mobbet på skolen. Han lever uten far, og hans mor har aldri villet fortelle ham noe om faren. Som trettenåring vokser behovet for å lære om seg selv, så når han en dag kommer hjem fra skolen og to snodige små menn i bowlerhatt står i stuen for å ta ham med til sin far, følger han med.

Første del av boken tar oss med på ferden med båt og tog, via Berlin, gjennom Polen og videre til grensen mellom Kina og Russland. Her tar de fatt på den lange vandringen bort over slettene og opp i de enorme fjellene mot Tien Shad. Beskrivelsene av de vakre fjellene og omgivelsene på denne vandringen er så flotte, at jeg kriblet etter å snøre turskoene selv.

Thorgil har allerede følt på at han er annerledes, og følt en styrke han ikke vet hvor kommer fra, eller kan forklare. Når de nærmer seg bestemmelsesstedet finner de en liten pike, forfrosset i snøen. Lin får følge med dem videre, og denne karakteren åpner for spenning og undring underveis.

I denne historien blir vi kjent med dverger, yetier og onde munker. Den store rammen er kampen mellom det onde og det gode, en kamp som speiles i det at Hitler kommer til makten i Tyskland. Vinklingen forfatteren bruker, med å hele tiden beholde fotfestet i virkeligheten, gjør at jeg beholder interessen. Hadde de vandret inn i et eventyrscenario, hvor alt var fantasi, så hadde jeg nok sluppet taket.

Oppbyggingen av historien er gjort på en logisk måte, og selv eventyrlige hendelser føles på en merkelig måte realistisk. Det rolige tempoet i romanens begynnelse avløses etterhvert av høyere tempo og økt dramatikk. Med få ord greier forfatteren å skape klare bilder av karakterene, omgivelsene og hendelsene. Her er ikke mye unødvendig tekst som ville kjede leseren, men han har en språkføring som fører oss rett inn i begivenhetenes sentrum.

Når boken gikk mot slutten var jeg spent på avrundingen. Siden dette er første bok i en serie, så sier det seg selv at ikke alt blir oppklart og forklart, men leseren bør føle at en har kommet i mål. Vi kom i mål! Slutten var avklarende og fin, samtidig som mange spørsmål gjenstår å få svar på. Det føles alt for lenge å måtte vente til 2017 for å få vite hva som skjer videre.

Selv om Villstjernetrilogien er beregnet på en målgruppe fra 12 - 16 år, så vil jeg si at også eldre lesere vil ha glede av denne. Er du voksen og har lyst å prøve deg på sjangeren, vil jeg anbefale deg denne. Boken er tro til sjangeren og inneholder alle de elementer som hører med, samtidig som den er glimrende bra skrevet.

Anbefales som du sikkert skjønner på det varmeste!

3 kommentarer:

  1. Har ikke lest noe av denne forfatteren før, merkelig nok, men har veldig lyst til å lese krimbøkene hans for voksne. De virker spennende:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Krimmen han skriver som er beregnet på voksne er kjempespennende, og de tre siste bøkene innehar også et samfunnsspørsmål som belyses. Siden jeg liker ham så godt, var det med stor forventning jeg leste hans fantasydebut for barn/ungdom :)

      Slett
    2. Da skal jeg prøve meg på forfatterskaået hans. Synes bøkene hans virker både spennende og uhyggelige så da må det virkelig være noe for meg:)

      Slett