tirsdag 2. februar 2016

Broren av Joakim Zander

Joakim Zander hadde i 2014 det jeg vil kalle en brakdebut med thrilleren Svømmeren. Nå er han ute med sin andre bok, som til tross for mine høye forventninger imponerte stort.

Forlagets presentasjon:
Etter at Fadi gjør et innbrudd i den svenske forstaden der han bor, får søsteren Yasmine skylden og rømmer til New York. Tynget av dårlig samvittighet blir Fadi stadig mer religiøs. Til slutt reiser han til Midtøsten for å kjempe for den hellige sak.
En dag får Yasmine beskjed om at hun må komme hjem så fort hun kan. Noen mener de har sett Fadi i Sverige.
Samtidig, i London, har Klara Walldéen fått jobb på et forskningsinstitutt som driver med lyssky virksomhet. PC-en hennes blir stjålet, og like etterpå blir en av kollegaene hennes dyttet foran t-banen av ukjente menn. Også Klara må tilbake til Stockholm.
I løpet av noen varme dager i august krysses Klaras og Yasmines veier. De er begge havnet i en situasjon der folk med mektige interesser er villig til å gå over lik for å oppnå sine mål.

Denne historien flettes sammen av hendelser på flere stadier. Vi starter i 2011 når Fadi gjør det fatale innbruddet som får søsteren Yasmine til å rømme til New York. Like etterpå tar vi igjen Yasmine i 2015, når hun løsriver seg fra sin destruktive kjæreste og begivenhetene som etterhvert fører henne tilbake til Sverige, settes i gang.

Så er vi tilbake til år 2000, Yasmine og Fadi er unge og nylig ankommet Sverige. De strever med språket og opplever landet de har havnet i som kaldt og uforståelig. Barna får ikke alt de trenger for å leve i kalde Sverige, for foreldrene sender det de kan av penger til familien i hjemlandet.
Måten forfatteren skildrer de første snøfillene, den kalde våren og hvordan barna føler seg fremmed for sine egne foreldre er hjerteskjærende lesning.

Syv år senere i Bergstad, en forstad til Stockholm hvor de vokser opp. Barna lever parallelt med foreldrene men de har ingen kontroll på dem. Dagene er endeløse, timene fylt med tristesse, og Fadi spesielt begynner å føle hat og selvforakt, fordi han ikke føler seg som en god nok muslim. Beskrivelsene av hvordan de har det er utrolig gode, og jeg føler virkelig at jeg kan forstå hvorfor de blir utagerende. Jeg tar meg i å synes synd på dem samtidig som jeg forakter mye av det de gjør.

Tre år etter ranet har Fadi blitt en overbevist religiøs som har usunne tanker om hvordan han vil leve livet sitt.

Når Klara Walldèens historie begynner er vi i London i 2015. Hun er medforfatter på en stor rapport som skal belyse spørsmål rundt privatisering av politimyndigheten. Mye skjer i London før hun og sjefen hennes reiser til Stocholm for å være talere på denne kongressen. Nå er vi kommet mot slutten av boken, og det som skjer herfra skal jeg holde meg langt fra å røpe noe om.

Han ler, og det er lenge siden jeg har hørt noen le, så jeg ler også og blir forbauset over hvordan det låter, liksom høyt og sprikende og slett ikke som meg, så jeg tier igjen.

Joakim Zander skriver med en genuin følelse. Han bruker ikke mange ord på å få frem det han vil, men skildrer stemninger, tanker og følelser på en utrolig treffsikker måte. Karakterene er troverdige, og handlingen til de grader spennende at jeg satt pal i fem timer for å lese ferdig boken.

På bloggen My criminal mind, finner du en fin omtale av boken!

Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2016
Sider: 442
Kilde: Leseeks

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar