torsdag 25. februar 2016

Et gap i tiden av Jeanette Winterson - Shakespeare gjenfortalt

Et gap i tiden av Jeanette Winterson er en del av The Hogarth Shakespeares serie av gjenfortalte Shakespeare stykker. Det er kritikerroste og bestselgende forfattere som har fått anledning til å tolke stykker i sin egen ordlyd. Dette er den første boken som har blitt publisert, men vi skal få to til før sommeren er godt i gang. Det som var ekstra gøy er å se at vår alles kjære Jo Nesbø har fått æren av å gjenfortelle Macbeth, men den kommer ikke før i april neste år.

Forlagets presentasjon:
New Bohemia, Amerika. En stormfull natt. En svart mann finner en hvit baby, forlatt. Han løfter henne opp - lys som en stjerne - og bestemmer seg for å ta henne med hjem.

London, England. Etter finanskrakket vet Leo Kaiser hvordan han skal tjene penger, men ikke hvordan han skal styre sjalusien mot sin kone og sin beste venn. Er han virkelig far til sitt nyfødte barn?

New Bohemia. Sytten år senere. En gutt og en jente forelsker seg i hverandre, men det er mye de ikke vet om hvem de er og hvor de kommer fra. 

Boken ble lånt på biblioteket 


Romanen starter med en kjapp gjennomgang at Shakespeares originale Vintereventyret, med tid, sted og rollebesetning. Stykket er i fem akter, hvorav de første tre er tragedie og de to siste, som er satt 16 år senere, er komedie. Stykket regnes blant noe av det siste Shakespeare skrev før han døde.

Coverversjonen finner sted i vår tid. Kjenner du Vintereventyret vil du hele tiden kjenne igjen handlingen og karakterene, men i den moderne versjonen finnes det ingen konger. Kong Leontes har blitt til Leo Kaiser, en storkapitalist i London, og dronning Hermione er MiMi en sanger og artist, som i romanens begynnelse er høygravid.

Den lille jenta som kommer til å bli kalt Perdita, blir født under dramatiske forhold. Hennes far Leo er syk av sjalusi, og skråsikker på at barnet ikke er hans, men hans beste venn Xeno sitt.

Romanen er ikke tydelig inndelt i teaterstykkets "akter", men i egne deler blir historiene fortalt om barndomsvennene Leo og Xeno sin oppvekst, om hvordan Shep og sønnen Clo kom til å finne den nyfødte Perdita i New Bohemia, og om Sheps 70 års dag.

Beretningen er skrevet i et nydelig språk, som passer godt til romanen. Forfatteren har mange fine fraser og vendinger som får meg til å stoppe opp, og smake på setningen. Hun har en litt gåtefull stil, noe også Shakespeare hadde, og den tilbakevendende tråden med den falne engelen, gir romanen et eventyrlig preg som jeg ønsket velkommen.

Jeg synes Jeanette Winterson har vært tro til den opprinnelige teksten, og samtidig greid å formidle handlingen på en spennende og moderne måte. Om du leser denne romanen og ikke kjenner Vintereventyret, vil du nok ikke koble disse to sammen, men lese den som et mangefaset og spennende familiedrama.

Har du lyst å lese litt Shakespeare i dette jublieumsåret, så er disse gjendiktningene en glimrende måte å få med seg handlingen på noen av stykkene. Nå gleder jeg meg til Howard Jacobson sin roman Shylock er mitt navn, som er en gjendiktning av The Merchant of Venice. Den kommer ut 2 mai 2016.


5 kommentarer:

  1. Hadde ikke planlagt Shakespeare dette året, men kanskje? Fin omtale av boka iallefall!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha! Det er jo en roman, så selv om du ikke vil lese Shakespeare så er romanen utrolig bra!

      Slett
  2. Denne fikk jeg veldig lyst til å lese, og jeg ser at de har boken på biblioteket. Jeg kan veldig lite om Shakespeare, kun lest og hørt om han og det han skrev litt her og der. Den eneste boken jeg har lest er boken som Jon Ewo har skrevet. God den, men jeg har lyst til å lese mer. Bill Bryson har skrevet en, men den finner jeg kun på engelsk, og jeg er et utålmodig menneske som synes det tar for laaang tid å lese engelsk. Winterson har jeg lest en bok av før, og den var veldig god. Fint lesetips og god omtale.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fine ord! Jeg blir mer og mer begeistret for Shakespeare des mer jeg leser om og av ham. Et gap i tiden er glimrende lesning hvis en vil vite litt men foretrekker romaner.

      Slett
    2. Dette hørtes interessant ut og bør noteres ned. Jeg har nettopp hørt lydbok av Hamlet og Romeo og Julie fremført av nrk radioteateret.

      Slett