mandag 29. februar 2016

Kjøttfri mandag - Grønn ertesuppe med mynte

Denne mandagen vil jeg friste deg med en ny oppskrift fra boken Kjøttfri mandag. Kunne du tenke deg en kokebok med smakfulle og enkle retter, så er denne boken virkelig å anbefale, både til deg som spiser kjøtt og dere som har sluttet.


Grønn ertesuppe med mynte

1 bakepotet, skrelt og kuttet i små terninger
1 stor purre, kuttes i små biter
1 liter grønnsaksbuljong
400 g frosne erter
2-3 ss finhakket frisk mynte
1/2 dl kremfløte
1 ss smør
salt & pepper

Kok i 10 min. potetbiter og purre møre i buljong. Tilsett erter og mynte og kok i 3 minutter til. Ha i fløte og smør og kjør alt sammen med stavmixer. Smak til med salt og pepper. Den hvite pynten laget jeg av rømme tynnet ut med litt sitronsaft.
Spiser du karbohydrater kan du gjerne servere med rundstykker, flatbrød eller hvitløksbrød.

Denne ertesuppen var utrolig god og mektig, og veldig enkel å lage. Bortsett fra mynte, så er ingrediensene sånne som jeg gjerne har i kjøleskapet, så den kan raskt lages til uten å måtte gå å handle først. Retten er også glimrende å lage kvelden i forveien, sånn at middagslagingen mandag etter jobb blir en fornøyelig affære. Lykke til!

Her er oppskrift på paien i boken
Her har jeg skrevet om boken

4 kommentarer:

  1. Ser nydelig ut. Jeg laget meg en kjapp omelett i dag, inspirert av omeletten i boka, med asparges, squash, purre, ost.. Skulle jo rekke bokbadet så da ble det noe enkelt.. I morra blir det helt vegansk, lager pakora...til min sønn og meg.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. I dag kom jeg hjem til duften av quesedillaen fra boken. Den har vi laget flere ganger nå. Denne suppen er verdens enkleste og beste suppe. Håper det var gøy på bokbad, jeg skal gå direkte fra jobb i dag, gleder meg veldig!

      Slett
    2. Ja, det var det, høy altså. Håper du også hadde det fint. :) suppa er nok enkel, bare man har peppermynte i huset..

      Slett
  2. Ser godt ut, men tror det er for sunt for meg:)

    SvarSlett