søndag 21. februar 2016

Hvite spor av Emelie Schepp - bok II i serien om Jana Berzelius

Den svenske krimforfatteren Emelie Schepp debuterte i fjor med Merket for livet. Det ble i mine øyne en brakdebut, for den historien fenget veldig. Nå er hun tilbake med bok nummer to i serien om Jana Berzelius.

Forlaget om boka:
Et hurtigtog står stille på Norrköpings sentralstasjon i den kalde vinternatten. En ung kvinne er nettopp blitt funnet død om bord på toget. Fingrene hennes er blodige, og hun har hvitt skum rundt munnen. Kvinnen reiste ikke alene, men nå er venninnen sporløst forsvunnet. Hvem er disse kvinnene, og hva har hendt dem?
Statsadvokat Jana Berzelius blir satt på saken sammen med politiet. Det går ikke lang tid før etterforskningen blir mye mer personlig enn hun hadde tenkt seg. Atter en gang blir hun konfrontert med sin fortid. Da kriminalbetjent Henrik Levin og hans kollega Mia Bolander kommer over et spor, skjønner Jana at mistanken peker mot en person som hun kjenner til. En mann hun helst vil glemme, en som vet altfor mye om henne.

Dette er kvalitetskrim du ikke vil gå glipp av, så du vil gjøre lurt i å lese Merket for livet først. Hovedpersonen Statsadvokat Jana Berzelius er en spennende karakter, med en fortid som vi lærer mye om i den første boken. Mye, men ikke alt, for Hvite spor tar oss med videre inn i Janas søken etter sin sanne identitet.

Dynamikken mellom Jana og kriminalbetjent Mia Bolander er artig å følge med på. De er langt i fra venner og kan så vidt det er, tåle hverandre. Allikevel vil leseren oppfatte dem som veldig like, med lav sosial intelligens og et tydelig hang til rusmidler og tilfeldig sex.

Jeg vil ikke røpe for mye av Janas personlighet, for den er formet av fortiden hennes som vi lærer om i Merket for livet. Det eneste som betyr noe for henne i hverdagen er jobb, punktlighet og prestasjon. Denne krimserien dreier seg mye om Jana, og det er egentlig spørsmålene rundt om hun greier å skjule sin bakgrunn for kolleger og hennes jakt på en fremmed fra fortiden som er mest spennende.

Vi følger etterforskningen til Mia Bolander og kollegene hennes. Den er spekket med hendelser fra privatlivet til de involverte, noe som gir historien et menneskelig preg. Flere intriger dukker opp, og flere av karakterene har utenomekteskapelige krumspring med mennesker i sin nærhet.

Hvite spor er en velskrevet og til de grader engasjerende krim. Jeg ga den forrige boken full pott på terningen, og det er ingen vei utenom denne gangen heller. Håper forfatteren er godt i gang med neste bok, for hun ga oss noe å tygge på helt på slutten.

Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2015/på norsk 2016
Sider: 407
Kilde: Leseeksemplar

13 kommentarer:

  1. Disse bøkene har gått meg hus forbi, som det heter. Høres ut til å være noe for meg, en eller annen gang. Ha en fin søndag, Tine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror du vil like denne serien, Jana Berzelius har en fortid som gjør den spennende å følge med på :)

      Slett
  2. Hm... kikket nettopp på denne inne på Lydbokforlaget.. Skal notere meg disse bak øret, men først er det Vallgren av de svenske, og de som jeg har liggende fra Kagge og noen til.:) Savner å lese krim nå, men har først en klassiker i en lesesirkel jeg er med i som skal leses. Guden for små ting.

    SvarSlett
    Svar
    1. Må se om du får lest litt Kagge før krim-møtet, Schepp venter på deg hun :)

      Slett
  3. Jeg liker å lese om folk som ikke går overens med hverandre av en eller annen grunn. Det er en smule kompisk når voksne krangler som små barn. Så jeg får lese noen av bøkene hennes:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da jeg først ble kjent med Mia og Jana tenkte jeg "himmel og hav kor barnslige de er". Nå er spenningen dem imellom mer alvorlig, og absolutt med på å heve dramatikknivået i boken. Prøv deg på denne serien, jeg er sikker på at du kommer til å digge den.

      Slett
    2. Da skal jeg skaffe den, men den første boka først:)

      Slett
  4. Hipp hurra for bok nummer to om Jana Berzelius! Jeg likte den første boken like godt som deg, og gleder meg til å sette tennene i denne :)

    SvarSlett
  5. Jeg har akkurat hørt ferdig denne og må sjå om jeg får skrevet en omtale en dag med det første. Enn så lenge kan jeg slutte meg til dine anbefalinger ;o)
    Likte denne bedre enn den første. Det er noe med at karakterene blir litt mer troverdige, kanskje...

    SvarSlett
  6. Jeg har gått helt glipp av disse bøkene. Og jeg som leser så mye krim. Merkelig :-)
    Jeg ser at jeg absolutt må finne den første boken på biblioteket og se om dette er noe for meg. Takk for tips, Tine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gøy å være den som får øynene dine opp for denne serien, er helt sikker på at du vil like den :)

      Slett