søndag 28. februar 2016

Rivers of London av Ben Aaronovitch - første bok i Peter Grant serien

Ben Aaronovitch sin serie om Peter Grant er nå oppe i 6 bøker. Den første boken har skiftet navn siden den kom ut i 2011, og heter nå Midnight Riot. Er du begeistret for bøker som er litt på kanten av det naturlige, og i tillegg er glad i London, så er denne serien midt i blinken for deg.

Vi blir kjent med Peter Grant og Lesley May når de er helt ferske politibetjenter. Lesley får den stillingen som Peter ønsket seg, men det var nok ikke tilfeldig at han havnet i The Case Progression Unit, og ble Thomas Nightingale sin lærling.

Detective Chiefe Inspector Nightingale er den siste offisielle trollmannen i England, og han har sett i Peter Grant sin mulige etterfølger. Når de en dag havner oppi en mordsak og et gjenferd som presenterer seg som Nicolas Wallpenny forteller Peter at han var vitne til mordet, får det fart i sakene.

Det er mye her som foregår i utkanten av oppfattelsen, og leseren må ha hode og hjerte for det overnaturlige. Peter har en sterk kraft som han utvikler, og øver opp formler som siden kommer godt med.

Det høres litt "Harry Potter ut" dette her, men siden historien er plassert i de kjente trygge gatene i Londons Covent Garden-område, så er det på en merkelig måte allikevel okei.

Det blir til tider dramatisk og før skurken er fanget har vi vært med på mye "rart". Vi møter elvegudene Father Thames og Mother Thames, og barna deres. De er ikke særlig gode venner, og Peter Grant havner midt oppi konflikten dem imellom. Her er gjenferd og spøkelser i mange former, og mange av dem skifter utseende og navn etter hvert som historien drar seg til.

Vi får også høre mye om Punch and Judy, mest Punch kanskje som er en du ikke har lyst å komme på kant med. Jeg har vært på Covent Garden pub`en med navn Punch & Judy mange ganger, men aldri sett en forestilling med disse kjente dukkene. Det hadde vært noe for London-dagen min i mars...

Det er en vanskelig bok å formidle essensen av, men den har et herlig språk med mye humor, og alt det overnaturlige faller liksom på plass naturlig. Jeg er glad jeg har de to neste bøkene i hyllen, så jeg skal nok lese videre om Peter Grant og de andre.

Her kan du se hva bøkene heter, og rekkefølgen på dem. De har ikke kommet ut på norsk, men det ser ut til at serien skal bli tv-serie i England, så det er bare å følge med!

Lesehesten har også blogget om boken!

5 kommentarer:

  1. Jeg så virkelig frem til å lese hva du synes om den :-) Du høres ikke helt overbevist ut. Som du vet elsker jeg denne serien og jeg ser virkelig frem til neste bok kommer til sommeren :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ble så glad når jeg merket at jeg "taklet" det overnaturlige i boken og ga gass, men jeg ble litt utålmodig mot slutten. Siden jeg er lommekjent i Londons gater, så ga det lesingen et tydelig bilde av hvor Peter og de andre befant seg, og det var jo gøy. Skrev du om boken? Fant ikke flere bloggomtaler enn Lesehesten sin, men jeg vet det er flere av oss som har lest denne her.

      Slett
    2. Ja, her: http://www.astridterese.no/2015/11/05/rivers-of-london-og-moon-over-soho-av-ben-aaronovitch/

      Jeg er også ganske kjent i London så jeg følte jeg hadde et visst overblikk over hvor han befant seg. Det blir litt vanskeligere i noen av de senere bøkene når han beveger seg ut fra sentrum.

      Slett
  2. Denne har jeg hatt på listen en stund, så det er morsomt at du skrev om den nå. Jeg har vært litt usikker på om den fortjente opprykk, men jeg synes det høres veldig spennende ut altså!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den sto lenge i min hylle også, men det blir ikke så lenge til jeg starter på neste bok. Skal tilbringe 12 mars i London, og da er det greit å komme i den rette stemningen. Får prøve å skremme vettet av meg selv ved å gå alene på spøkelsesjakt langs Themsen :)

      Slett