mandag 1. februar 2016

Kjøttfri mandag - inspirert av Maj-Britt Aagaard sin nye bok

Mandager er alltid kjøttfri her hos oss, og det er kjærkomment med ny inspirasjon til enkel hverdagsmat. Enten du har et avslappet til vegetarmat eller akkurat har tenkt tanken på å kutte ned på kjøttet, så er dette en fin bok å ha i samlingen.

Quesadilla med tex-mex-bønner og guacamole
Boken Kjøttfri mandag innledes med noen sider som tar for seg overgangen til mindre kjøtt i kosten. Forfatteren har noen tanker om hvilken påvirkning kjøttproduksjon har på jordkloden og hvordan kjøttspising påvirker helsen vår. Du kan ta det helt med ro, forfatteren selv er en kjøttspiser så det er ikke noe "pekefingerlektyre" hun har til oss.

Det var nesten så jeg fikk vårfornemmelser da jeg begynte å bla i boken, for den er inndelt etter årstider, og starter (selvfølgelig) med "Vår".
De 66 oppskriftene gir deg nok å velge i om du vil ha en ny vegetarmiddag hver mandag et helt år. Det som gjør at jeg gir denne boken max uttelling på terningen er at det ikke er noen retter jeg ikke vil lage. Tenk en kokebok hvor jeg har lyst å lage alt!!


Oppskriftene er enkle og inneholder ingen "rare" ingredienser som du ikke får tak i, i din vanlige dagligvarebutikk. Listen over ingredienser er heller ikke så lang, selv om de inkluderer mye som gir god smak.

Bildene som smykker kokeboken er av det stemningsfulle slaget. Det er ikke lett å ta bilder av mat, men Matias Jordal får det virkelig til å dufte av sidene. Han har også en del bilder av andre ting enn mat, som bidrar til den gode stemningen.

Fredag kveld prøvde jeg meg på hvit pizza med asparges, timian og chèvre. Vi har laget pizza bianca flere ganger, men toppingen av rømme, parmesan  og krydder på denne varianten var usedvanlig smakfullt og kommer til å bli en ny slager hos oss.

Hvit pizza med asparges  og chèvre
Jeg er ingen matfotograf som Matias A. Jordal som har illustrert Kjøttfri mandag, så bildet av min pizza får deg nok ikke opp av sofaen. Selv sto jeg på kjøkkenet minutter etter jeg hadde stoppet opp ved denne oppskriften.

Denne mandagen nyter vi en Spinatpai med cottage cheese til middag, og før uken er omme har vi nok prøvd ut både Bakt søtpotet med kikerter og Parippu, sørindiske linser med kokos.

Leker du med tanken på å spise mindre kjøtt, kan jeg love deg at du ikke er den eneste nordmannen som gjør det. Uansett hvilken motivasjon du har for å kutte ned på kjøttet, så kan jeg love deg at med den rette inspirasjonen så er det ikke vanskelig i det hele tatt. Lykke til!

Forlag: Kagge
Utgitt: 2016
Sider: 173
Kilde: Leseeks

7 kommentarer:

  1. Gleder meg til å teste ut oppskriftene i denne boka. Prøver å spise mer vegetar, og kjøttfritt og gode oppskriftsbøker med fine bilder kan gi inspirasjon il å leke seg på kjøkkenet.
    Å spise mer grønt er bra for de fleste av oss, inkludert miljøet.

    Ha en fin dag Tine.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er flere og flere som kutter ut kjøttet i større eller mindre grad. Gøy at kjøttspisere finner ut at vegetarmat er knallgodt :)

      Slett
    2. Ja, det er bra. Jeg har alltid vært glad i vegetarmat, siden tenårene , men er ikke så flink til å lage det selv.

      Slett
  2. Kjenner jeg nærmest får vann i munnen av den pizzaen du laget over her, den hørtes bare supergod ut!! Kjøttfri mandag høres lurt ut, men vi starter ofte mandager med kylling... :)

    Av og til er det å komme gode middager veldig vanskelig, derfor er kokebøker veldig kjekt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Middagslagingen er et mareritt for mange familier. Vi har løst det sånn at vi skriver meny og handleliste om søndagskvelden. En av oss handler om mandagen, den andre stuer vekk og lager middag til tirsdag. Det kreves litt kustus, men akk så deilig det er når det funker. Å komme på hva en skal lage, også til 5 dager på en gang er ofte vanskelig, og det er utfordrende å variere. Kjøttfri mandag var på denne måte glimrende, for rettene er lette og raske og lage, og utrolig velsmakende.

      Slett
  3. Dette så fristende ut! Nå trur jeg at j kan telle på et par hender hvor mange ganger jeg faktisk kjøper kjøtt i løpet av et år, men det forklares jo med at jeg dreper kjøttet selv... Det høres ganske fælt ut, men takke meg til mat fra et dyr som har levd fritt og i pakt med egne instinkter, framfor husdyr som på veldig mange måter blir påført mye stress og sykdom samtidig som de fratas alt som er naturlig for dem..
    Har du forresten hørt om "hodet-til-hale-bevegelsen"? De jobber for at vi skal nyttegjøre oss ALLE kjøttstykkene fra dyrene vi spiser! Det har jeg skikkelig sansen for! Absolutt et viktig aspekt i tillegg til kjøttfri mandag. Det hjelper jo lite at folk spiser litt mindre kjøtt, hvis store mengder fortsatt ikke utnyttes, eller går til dyrefôr.
    Oioioi... Dette ble visst mer enn en kommentar til boka, og jeg ble plutselig engasjert ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er inngiftet i en familie som er jægere, og har selv vært med på rypejakt. Er helt enig i tankene om at vilt har vært lykkelig helt til det smalt, og tenker at dette er det beste kjøttet.
      Å utnytte hele dyret er helt i tråd med mitt litt "asketiske" tankesett. Vi "utnytter" hele kjøleskapet (handler bare 2 ganger i uken, uansett hva som måtte "mangle" de andre dagene) Vi komposter avfall, og kaster minimalt med mat. Fin måte å tenke på både for lommeboken, samvittigheten og samfunnet generelt. Takk for ditt smittende engasjement,jeg glemte vist boken litt jeg også :)

      Slett