fredag 5. februar 2016

Washingtondekretet av Jussi Adler-Olsen

Washingtondekretet er IKKE neste bok i serien om Avdeling Q, men en frittstående thriller som tar oss med til et USA jeg håper vi aldri får oppleve. Starten av boken minnet meg om Underkastelse av Michel Houellebecq, selv om den er et fremtidsscenario satt i et annet land med andre utfordringer. Da jeg leste denne boken benyttet jeg meg både av lydbokversjonen og papirboken.

Forlagets presentasjon:
Det amerikanske presidentvalget er inne i sin siste fase. Doggie Rogers, en av de nærmeste medarbeiderne til Demokratenes kandidat Bruce Jansen, er på vei for å feire den historiske valgseieren. Plutselig lyder skudd, og Jansens høygravide hustru blir drept. Doggie er i sjokk, ikke minst fordi hennes far blir anklaget for drapet.
Bruce Jansen trer inn i presidentembetet som en dypt bitter mann. Han mister sin sunne dømmekraft, og blir dermed et perfekt redskap for krefter som arbeider ut fra sin egne skjulte agenda.


En liten gruppe medarbeidere anført av Doggie, som nå blir USAs mest ettersøkte kvinne, forsøker å avsløre komplottet som det amerikanske samfunnet er utsatt for. Alt hviler på Doggies skuldre.

Som du sikkert forsto av min innledning så trodde jeg at dette var neste kapittel om Avdeling Q. Jeg støtter meg til innfallsmetoden når jeg skal velge lesestoff, og har en tendens til å kaste meg over bøker, uten å lese bakpå eller gjøre andre undersøkelser. Jussi Adler-Olsen er en mester med pennen, og Washingtondekretet viser at han kan skrive inngående og overbevisende om det tema han har satt seg fore å belyse.

Det scenarioet som skildres i denne thrilleren er skikkelig creepy. Vi har alle våre tanker om det amerikanske samfunnet, på godt og vont, og jeg for min del greide å leve meg inn i at det som skjer her kan skje. Det som anses å være demokratiets vugge oppløses i et raskt tempo. Nye reformer og et maktapparat styrt av en person, tvinger samfunnet i kne. Massive konflikter og umenneskelig håndheving av de nye lovene gjør det amerikanske samfunnet til en ren politistat.

Tematikken føles "in" i tiden på et vis, og selv om dette ikke er den første boken jeg leser som tar for seg hva som kan forpeste samfunnet vårt, presenteres vi her for omstendigheter en vanskelig kan overse. Vi er i USA og alt føles veldig amerikansk. Det er fristende å si "only in America", når en hører mye om våpenlovgivning og utførelse av dødsstraff.

Legg merke til at boken er lang, og lydboken føltes enda lengre. Vi blir kjent med de forskjellige karakterene via deres egne historier, så handlingstrådene er mange og detaljerte. De blir flettet sammen litt etter litt, i takt med at ting blir avslørt og forklart etterhvert.

Washingtondekretet er spennende, men jeg vil ikke bruke ord som action og dramatikk, til det er dialogene for langdryge. Skildringene av et USA som er isolert og helt uten ytringsfrihet, hvor menneskene tas ut av fengslene men settes til tvangsarbeid, er skremmende. Forfatteren viser en god innsikt i hvordan det politiske systemet er bygget opp, og jeg konkluderer for min egen del at betraktningene han kommer med er overbevisende.

Mot bokens siste tredjedel skjer et skifte, og scenarioet forandrer seg dramatisk. Jeg som leser følte meg litt "lurt" av at tingene ikke var sånn som de hadde blitt presentert. Flere av karakterene var i en ekstremt vanskelig situasjon, som han på dødscellen og datteren som forsøker å redde ham, uten at jeg ble svett på ryggen av den grunn.
Muligens at Washingtondekretet ble for preget av amerikansk politikk til at det fenget min interesse. Historien består av mange hendelser, men all dialogen gjør at lesingen foregår litt i "slow motion".

Lyttetid: 23 timer og 17 min. Sider i boken: 657
Utgitt: 2006/på norsk 2016
Kilde: Lytte-/leseeksemplar

2 kommentarer:

  1. Lett å bli litt lurt, og tro at dette er en ny bok i Q-serien, men det er jo faktisk den aller første boken Jussi Adler-Olsen ga ut i Danmark. Har ventet lenge på at den skulle bli oversatt, og er veldig spent. Ser jo at det er en liten murstein, og når det gjelder slike bøker har jeg en tendens til å bli litt utålmodig. Men dette er neste bok ut for min del, og jeg gleder meg veldig til å lese den. Flott omtale, nå vet jeg litt hva jeg har i vente. God helg til deg fra meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt at du har ventet på den, og nå får den. Håper du har glede av boken, med litt andre forutsetninger enn meg så går det nok bra. Vet du når neste Avd. Q kommer?

      Slett