fredag 19. februar 2016

Årets faste - noen erfaringer etter ti dagers faste

Det er femte gangen jeg faster, over det jeg kaller lang tid. Ti dager er maksimalt av hva jeg gidder å holde på, for det er ganske så usosialt og faste. Den niende kvelden drakk jeg litt suppe, og på dag ti feiret jeg at fasten var over med et lett måltid coscos. Her har jeg notert litt erfaringer, hvis det er noen som er interessert i å forsøke faste.


Askeonsdag 10 februar, var dag en av fasten, og jeg var spent på om kroppen min ville reagere så positivt som den har pleid å gjøre. Det gjorde den heldigvis. Jeg føler lite sult når jeg faster og greier å holde meg til grønnsaksjuicer og vann. Når jeg skal på jobb tar jeg en Nutrilettshake for å ha litt næring i kroppen. Onsdagen ble avsluttet med teaterbesøk etter 8 timer i ny barnehage, så det var ingenting å si på energien.
Torsdag var jeg på jobb i 8 timer og dro til byn for å delta på noe på Litteraturhuset om kvelden. Jeg går masse når jeg faster, det er god tidtrøyte (for noe må en jo gjøre med den ledige tiden...) også gjør det sitt til å holde tarmene i funksjon.
Fredag var jeg litt småtung i hodet, og droppet Tvangslesingen, men en lang spassertur fikk jeg meg i kveldingen.
Lørdag er hodepinen vekke og jeg lager meg atter en ferskpresset grønnsaksjuice. Disse, pluss noen flasker av dem man får kjøpt på helsekosten holder meg gående gjennom uken.

Juice: Gulrøtter, selleri, appelsin, rødbete, ingefær og agurk

Søndag la jeg ut på langtur, med bare en flaske juice i sekken. Det gikk sent oppover Stoltzekleiven, men jeg tråkket meg gjennom snø og is helt opp til Rundemanen. Ingenting å si på energinivået denne dagen heller. Normalt ville jeg hatt tre skiver, sjokolade og varm kakao med på en sånn tretimerstur, men det gikk helt fint med bare en skvett juice.
Mandag er det full rulle med tur til Akvariet i arbeidstiden. Jeg hadde ikke noe annet enn litt juice med meg, og det gikk fint. Siden jeg skulle ut på trilletur med barnebarnet på ettermiddagen ble det en Nutrilettshake til "middag".
Tirsdag sto skrittelleren på 7000 da jeg kom hjem fra 7 timer på jobb. Derfor ble det til at jeg tok en powerwalk i stormen på vei til trening. Den påfølgende Zumbatimen var årets beste, selv om det er 7 dager siden jeg har spist noe som helst.
Onsdag skulle jeg egentlig bryte fasten, for å gå over til å spise 1/4 porsjon lett mat i kveldingen. Etter en 8 timers arbeidsdag gikk jeg hjemmefra før kl. 18 for å gå på teateret med noen gøyale damer, så det ble ikke mat denne dagen heller. Ikke at jeg følte det hastet, for jeg har det så godt når jeg faster, at jeg gjerne utsetter en dag.
Torsdag ble lik som onsdag, fasten skulle brytes men... jeg laget grønn ertersuppe fra bunnen av og slurpet i meg en skål av denne. Noe mer ble det ikke for kvelden ble fylt av besøk på Litteraturhuset.
Fredag jobber jeg  bare 5 timer, og har god tid til å lage middag før jeg går på jobb. Det blir coscos med løk og erter, men den skal ikke spises før etter poden og jeg har vært i Stoltzen en tur. Da har det gått ti dager siden jeg startet fasten på askeonsdag.

Universalstillingen 
Nå har jeg drukket opp kjøpe-juicen og de siste Nutrilettpakkene mine, (Jeg brukte 6 stykker disse 10 dagene) så det er på tide å innføre gode matvaner igjen. Etter å ha tisset rødbrunt hele uken, etter å ha drukket mye rødbetejuice, er planen å få urinen helt lys. Da er det mye vann og vannholdige grønnsaker (uten så mye farge) som gjelder.
Den gode virkningen av fasten har ikke uteblitt. Energien er på topp igjen, så også humøret. Betennelsen i huden min har hatt godt av det, men jeg vil ikke påstå at faste fungerer som helbreder. Den kraftigste effekten merket jeg da jeg var på zumba på tirsdag, hoftene var så løs og ledig at det var ikke sant. Jeg kom langt ned og høyt opp, og hadde ingenting som stengte for smidigheten.

Da jeg kom hjem måtte jeg teste ut universalstillingen, for jeg vet nøyaktig hvor langt ned jeg kommer i den. Denne gangen var jeg nedi med begge skulderblad uten at kneet kom opp av gulvet, for første gang. Prøv selv da vel, det er ikke så lett som det kanskje kan se ut til.

Noe av det kjedelige med å faste er at jeg holder meg unna matlaging og måltidshygge. Når de andre spiser sitter jeg i stuen, for at ikke de gode luktene skal sette i gang sultmekanismen i  kroppen. Nå gleder jeg meg til å lage deilig mat igjen, og å spise sammen med familien min.

Her har jeg samlet noen av lenkene fra tidligere faster, hvis du har lyst å se!

For å illustrere mitt høye energinivå gjennom denne fasteuken har jeg tatt bilde av oppdateringen på skrittelleren min. Den viser at jeg hver dag har gått mer enn mitt daglige mål, og noen ganger mye mer. Farten i Stoltzen var nok lav, men utholdenheten er det ingenting å si på.

Garmin skritteller min gode venn og motivator for å komme meg ut av lesestolen

5 kommentarer:

  1. Du verden. Litt av et prosjekt - Det har jeg aldri prøvd. Men jeg gjenkjenner noen av produktene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Faste har jeg gjort så mange ganger at det har blitt en tradisjon. For å huske å gjøre det, gjør jeg det alltid fra askeonsdag. Vi er mange som setter pris på gode grønnsaksjuicer, og "kjøpeflaske" er jo lettere (og kanskje billigere) enn juicen vi lager med maskinen.

      Slett
  2. Flink du Tine, artig å lese.:) Selv har jeg bare holdt ut mellom 1-2 dager de gangene jeg har prøvd. Sult og slapphet har stoppet det. Har hørt at de tre første dagene er de værste. Så kanskje jeg greier mer enn annen gang, tror det er bra en gang i blant å fasta, la tarmene hvile, rense ut slagg og drit..

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg opplever bare positive effekter av faste, så kanskje kroppen min er mer klar for det. Som jeg prøver å få frem her, er jeg ikke slapp og føler ikke sult. Kunne holdt på lenge, men 10 dager må holde :)

      Slett