søndag 4. januar 2015

Mellom oss er Bokbloggerprisvinner Ruth Lillegraven sin romandebut

Mellom oss er debutromanen til Ruth Lillegraven, som kom ut i 2011. Fra før hadde jeg lest både URD som vant Bokbloggerprisen 2013 og Manilahallen som garantert mange har nominert til prisen for 2014. Jeg har elsket disse bøkene, og også barnebokserien om Mari og Magnus, så da Ellikken tipset om denne boken i adventskalenderen sin, var jeg ikke sen om å plukke boken ned fra hyllen hvor den hadde stått siden jeg fikk den med meg hjem fra Bokbloggertreffet i september. Les gjerne hennes fine omtale!

Sånn beskriver forlaget boken:
I 1972 dreg 25 år gamle Svein til Chile. Han kjem aldri heim att. Tretti år seinare kastar forsvinninga hans framleis skuggar over dei han fór ifrå: dei aldrande foreldra Jakob og Dagny, kjærasten Ranveig og dottera Tonje, som han aldri har møtt. 

Kva har Jakob og Dagny sine opplevingar under krigen fått å seie for forholdet til sonen? Og korleis får avgjerder tatt i ei dekkleilegheit i Oslo i 1943 konsekvensar for Tonje seksti år seinare?

Tonje  har sine eigne løyndomar å bere på, og nettet av løgner ho har spunne rundt seg sjølv og andre, er i ferd med å rakne. 


Forteljinga tek lesaren frå krigens dagar til vår eiga tid – frå Oslo til Natzweiler, Santiago, Pennsylvania og eit forfalle funkishotell i fjellheimen på Vestlandet. Mot eit bakteppe av historiske hendingar viser Mellom oss både korleis det vesle livet speglar den store verda, og korleis gamle løyndomar kan få følgjer mange år seinare.

Ruth Lillegraven beviste igjen at hun er en reflektert forfatter som har evnen til å gi leseren en personlig og velskrevet historie. Hun har et litterært språk jeg absolutt setter pris på, og det at hun skriver på nynorsk ser ut til å forsterke stemningen som romanen inneholder.
I denne romanen blir vi kjent med mennesker i flere generasjoner, og den spenner seg fra 1943 til 2003. Lesingen blir aldri forvirrende, og hemmelighetene som dukker opp gjør at det hele får en nerve på linje med en god kriminal. Boken anbefales på det varmeste!

Smakebiten kommer fra kapitlet om lille Ranveig når hun var med foreldrene på sauesanking på Bakkatun i 1971:
Og høyrer ho det, det er ikkje til å stengje ute lenger. Dette er ikkje torever, dette er ikkje inne i øyra hennar, noko er på ferde oppi lia. Det er difor sauene er så rare, dei har visst at noko skulle skje. Ho stoppar opp, bøyer hovudet bakover, no ser ho at det kjem noko ned frå lia. Noko stort og mørkt. Det kjem ramlande, brasande. Det går fort, blir større, veks på seg, er eit monster av stein og jord, som kjem mot ho, skal ta ho. 


Forlag: Tiden
Utgitt: 2011
Kilde: fra hyllen

29 kommentarer:

  1. Nok et interessant innlegg om en bok av Lillegraven, jeg lar meg friste og skriver den opp på lista. Men, jeg vet at jeg ikke kommer til å plukke den opp på biblioteket eller bokbutikken. Jeg skjønner ikke hva det er for jeg har lyst til å lese henne, men hun blir alltid liggende igjen når jeg plukker med meg bøker. Jeg må skjerpe meg, jeg vet jo jeg vil like bøkene
    Nyt søndagen, Tine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis du synes diktene hennes er litt skumle så begynn med denne. Anbefales, du kommer til å bli hekta. Kanskje bytter du ut Murakami med Lillegraven :)

      Slett
    2. Haha! Alt kan skje når jeg starter på ett nytt leseår. Ingenting blir som jeg planlegger :)
      Ser fram til å bli hekta!

      Slett
    3. Lillegraven MÅ du bare få med deg Marianne :-)

      Slett
    4. JEG VET :) Skal lage en avtale med bibliotekdama mi om at jeg må ta med meg minst en Lillegraven hver gang jeg er innom (til alle er lest) :)

      Slett
    5. Høres ut som en glimrende plan. Go for it!

      Slett
    6. Lånte Mellom oss og Urd i dag :)

      Slett
  2. Takk for boktipset. Har ikke lest noe av forfatteren, så noterer meg denne. Ha en fin søndag og et riktig godt nytt år!

    SvarSlett
  3. Bra smakebit :) Jeg har faktisk ikke lest noe av forfatteren enda, men det er kanskje på tide snart.

    SvarSlett
  4. Har varken hört talas om författaren eller boken. Tack för smakbiten och tipset.

    SvarSlett
  5. Utrolig bra smakebit! Har ikke lest noe av denne forfatteren enda, men kjenner at jeg har lyst til å vite fortsettelsen. Ha en super søndag :)

    SvarSlett
  6. Takk for fin smakebit og en bok jeg ble fristet til å lese. Jeg har likt både Urd og Manilahallen godt, og vil sikkert like denne også.:)*noteres*

    SvarSlett
  7. Jeg har bare lest Urd av henne, men nå ble jeg fristet til å legge denne på lista mi som jeg holder på med, og som skal leveres biblioteket i dag. Samtak. Her hagler og snør det, så det er innedag med blogglesing og fyring i peisen.

    SvarSlett
  8. Tack för smakebiten ingen författare jag hört.

    SvarSlett
  9. Jeg har Manilahallen her, men har ikke fått lest den enda. Denne har jeg imidlertid lest. Jeg falt for den, jeg og. Det er en virkelig fin bok.
    Ønsker deg en fin søndag, Tina!

    SvarSlett
  10. Har ikke lest noe av henne jeg.
    Sv: Godt nytt år :) Boka er nok litt makaber, men jeg likte den allikevel. Den var spennende!!

    SvarSlett
  11. Tack för smakbiten. Den här hamnar på min "nyfiken-på"lista med norska böcker.

    SvarSlett
  12. Denne har jeg lenge hatt planer om å kjøpe for jeg vil lese alt hun har skrevet, kanskje med unntak av barnebøkene. Så kanskje jeg får gjort det om ikke brennkvikt så i hvert fall i løpet av året. Fin omtale, Tine:-) Ønsker deg en fin søndag :-)

    SvarSlett
  13. Tack för smakbiten! Ha en bra söndag.

    SvarSlett
  14. Verkar inte finnas några böcker av författaren översatta till svenska. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  15. Tack för smakbiten. Låter som en bra bok.

    SvarSlett
  16. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  17. Ny bekantskap för mig. Tack för tips och smakbit! :)

    SvarSlett
  18. URD likte jeg godt så jeg kan tenke meg å lese mer av Lillegraven, og hvorfor ikke denne når du anbefaler den så varmt :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hvorfor ikke? Du kommer ikke til å angre :)

      Slett
  19. Godt å høre, godt å se. Nå ble jeg lettet! :)))

    SvarSlett