torsdag 1. juni 2023

Oppsummering av lesemåneden mai

Hjelp! sett bremsene på, for nå er den deilige årstiden her, og jeg ønsker meg late dager i solen. Måneden startet med feiring av bursdager, og en fin tur til nord-Spania. 

Jeg har endelig kommet etter, og fått smaken på podcaster, så nå går litt av lyttetiden t/r jobb, og på tur, med til dette, i stedet for lydbok. Har du noen favoritter, tar jeg gjerne imot tips!! foreløpig er det Historiske kjendiser og Trygdekontoret som går igjen, men jeg har også lært noe fra Burde vært pensum.

Dette leste jeg i mai: 

  1. Rune Christiansen - Marginalia til Harriet Løwenhjelm - dikt - 4
  2. Lina-Marie Ulvestad Halås - Kimæren våkner - 4
  3. Runo Isaksen - Kongen av Sotra - ungdom - 6
  4. Sven Petter Næss - Den stille uke - 4
  5. Valèrie Perrin - De tre - 4
  6. Freddy Kjensmo - Må lære meg å melke kuer -sak - 5
  7. Monika Yndestad - Inntrengeren - 5
  8. Åsne Seierstad - En av oss - sak - 5
  9. Lucinda Riley og Harry Whittaker - Atlas - 6
  10. Roar Ræstad - Glasgow kiss - 4
  11. Faber og Pedersen - Skyggeriket - 3
  12. Tonje A. Lissandrin - Brytninger - noveller - 6
  13. Håkan Nesser - En fremmed banker på din dør - noveller - 5
  14. Linn Stalsberg - Det er nok nå - sak - 5
  15. Karin Fossum - Jonas Eckel - 4
  16. Camilla Bøksle - Bak åpne vinduer - 5

Romaner: 6
Noveller: 2
Ungdom: 1
Krim: 3
Dikt: 1
Sak: 3


Litt kultur ble det også:

Vi kom helt til 24 mai, før jeg skulle på et kulturarrangement, da var det En handelsreisendes død på DnS som sto på programmet. Etter det var vi i Grieghallen og så Puccinis Tosca, hvor selveste Lise Davidsen sang tittelrollen. Siste dag i mai opplevde jeg en eksperimenterende og ekspressiv konserthybrid på DnS, hvor Hooman Sharifi danset og Motorpsycho spilte, i forestillingen Sacrificing. Jeg kan også nevne at jeg i mai besøkte blant annet Bilbao, og det berømte Guggenheim museet (lenke til mitt innlegg).


Det finnes kanskje noen som er like blank som meg når det gjelder podcast, men som ble litt nysgjerrig på hva som greier å lokke meg vekk fra boken fra tid til annen. Jeg har appen til NRK radio på mobilen, og det er her jeg finner de fleste podcastene. 

Liker du å lese om samfunnet rundt oss og hvordan alt henger sammen, så vil jeg anbefale en av podcastene jeg har hørt, som fikk meg til å, sporenstreks låne to bøker på biblioteket: Fransk filosofi og samfunnets syndebukker, på planen for juni er Ida Lødemel Tvedt sin essaysamling Marianegropen og Renè Girard sin sakprosa Syndebukken (som jeg så vidt har begynt på). 


Hold på hatten folkens, for nå kommer sommeren!

12 kommentarer:

  1. Du har også lest mye og variert i mai, og vært på reise som meg. :)
    Jeg tar meg i å bruke spanske gloser når jeg er i butikken og i baren her, men det vet jeg ikke om grekerne liker.. Skal øve meg på noen greske gloser. Bare det at jeg glemmer dem så fort jeg kommer hjem..

    Nå innvaderes jeg av maur, så jeg må en tur i resepsjonen å få de til å spraye noe.. Har smørt lavendelolje ved inngangen/utgangen til terrassen, usikker på om det hjelper, men må jo prøve.

    Har lest fire av dine bøker denne gang; Ræstad, Atlas, Stalsberg, Rune C. Har begynt på Brytninger, som du vet, men lagt den på vent. En av oss begynte jeg også på da den kom, men la den tilside. Ble for heavy da..
    Mulig jeg har lest Jonas Eckel, hvis det er en gammel bok, har jeg sikkert det.

    Angående podcaster, så hører jeg ikke så mye på det selv. Men en gang i blant hører jeg på det jeg vil ha med meg, som interesserer meg, av blant annet Gry Hammer, Dr. Gunhild, Leger for livet (Anette Drangeland med gjester) , og lignende helserelaterte temaer.

    Nå hører jeg innimellom på Stjålet fokus, det er nesten som en podcast det, og, uten gjester.

    Ønsker deg en fin dag:) Selv skal jeg til resepsjonen å klage på maur, høre/se et webinar snart (forfatterprogrammet) og senere til byen for å spise på Red med Kjell, der Sissel fra Bergen jobber. (dvs hun driver stedet med sin mann Stavros).

    SvarSlett
    Svar
    1. Så deilig du har det, til tross for maur. Skal notere meg helepoddene du lytter til, hørte på et par episoder av noe som handlet om overgangsalder, men det var før jeg fikk podcast inn i hverdagen for alvor. Skal på tur nå, lydboken er så nitrist, så siden solen skinner og arbeidsdagen har vært av det heavye slaget, så skal jeg unne meg noe muntert på øret.
      Ha en fin kveld og husk å si "ona mas" når du vil ha et glass til, det funket for oss :)

      Slett
    2. Hehe, ona mas, går ikke her.. det er jo spansk. Hver gang jeg sier una, kikker de rart på meg..

      Slett
    3. Jeg spurte Frode: var det i Hellas eller Spania vi sa "ona mas" hele tiden? han sa Hellas :) To sykkelturer og nå skal vi på en tredje i sommer, jeg kommer til å bli helt språkforvirret, sitter med italiensk daglig, men burde øvd litt på irske ord og vendinger :)

      Slett
    4. Hehe, da var de vant til spanjoler og spansktalende der.. Et glass til på gresk er: állo potíri. (ifølge google translate)
      og en til: éna akóma

      Skjønner du blir språkforvirret.. Jeg slipper ofte italienske gloser i Spania, spanske gloser i Hellas og rundt omkring..

      Skal du sykle i Irland? Der snakker de vel engelsk alle ?

      Slett
  2. En fin lesemåned, Tine! Og endelig er sommeren her, forhåpentligvis med mye sol og varme. Jeg hører en del podcaster, men faktisk en stund siden nå. Anbefaler blant annet Oppdatert, Liberal halvtime, Death, sex & money :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Endelig! jeg har slumret på terrassen i hele kveld, avsluttet Malma stasjon, og nå lager Frode kvelds til meg. Kan like livet i solen. Takk for tips om podcaster, sjekker dem ut :)

      Slett
  3. Jeg likte nok boka "De tre" litt bedre enn deg. Nr 8 holder jeg på med av Seierstad og nr. var utrolig bra. Ha en fin lese mnd i juni og mange fine kulturopplevelser ønsker jeg deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det så sånn ut. En av oss var interessant lesning, hun imponerer stadig den godeste Seierstad.

      Slett
  4. Har lest: nr 4, 8 og 11 + ganske sikkert nr 15 - men det var i førbloggtid og før eg registrerte det eg las. "En av oss" er knallsterk.
    Ser du les (lyttar til) Avgrunnen, den har eg hatt på vent i lang tid. Reknar med det òg er knallsterk lesing.

    Eg høyrer ein del på podcast og mine favorittpoddar er Konspirasjonspodden og Henrettelsespodden. Elles er det jo mengder av gode podcastar på NRK.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også noen bøker jeg er usikker på, om jeg har lest, takke meg til bloggen, så jeg kan holde styr på alt sammen. En av oss var sterk, og som du antar Avgrunnen også, den må jeg ta i små doser. Langtur består nå av 2 timer avgrunn og resten litt munter podcast. Takk for tips, jeg sjekker dem ut. Foretrekker podcaster som er på ca 1 time eller mer, også må det ikke være for mye fjas (latter) når 3 eller flere er i studio, så blir det ofte mye støy. Savner Thomas Seltzer, han har vikar i podcasten sin, og det er ikke like gøy.

      Slett
  5. Thomas Seltzer er god!
    Eg les boka hans (Amerikansk karmageddon) no, den er også god!

    SvarSlett