mandag 8. september 2014

Fire flotte fruer på tur til Berlin - for en herlig by!

Vi startet helgen med et besøk på The Story of Berlin på Kurfurstendamm
Berlin består av 36% skog, park og grøntareal. Det merkes godt når en besøker byen, for her er det grønne lunger over alt. Parkene demper også støyen og støvet som er naturlig når lange brede avenyer hver dag fylles med trafikk.

De fire forventningfulle fruene fløy fra Bergen torsdag formiddag og tilbrakte fire dager med å ta for seg av det byen har å tilby. Tysken vår er mer eller mindre rusten, men vi fant fort ut at tyskere har humor, så vi løste opp tungebåndene med litt hvitvin, og skvatret i vei. Værgudene var på vår side denne helgen, og ga oss sol fra blå himmel med temperaturer en sommer verdig. Vi hadde ikke billetter til noe kulturelt i bagasjen, men planer om å prioritere sightseeing fremfor shopping.

Hotellet vårt lå i en sidegate til Kurfurstendamm, så førte stopp etter vi hadde kjøpt Berlinkort, var å besøke museet The Story of Berlin. Da befant vi oss midt i krigen med en gang, noe som skulle vise seg å bli et gjennomgangstema for det meste vi foretok oss denne helgen. Tyskerne har ikke glemt 2. verdenskrig, men det ga meg en bismak når jeg så hvordan de melker det for det det er verdt. Vi er selvfølgelig interessert i fakta fra krigen, men jeg fikk en bismak, når det ble et tema nær sagt overalt hvor vi var.
En installasjon med bøker i The Story of Berlin som gjorde inntrykk
Etter besøket på museet tok vi turen til Litteraturhuset. Stedet sto oppført i Gatelangs Berlin, og var perfekt for oss som ville hvile bena i en grønn lunge, rett ved den travle handlegaten Kurfurstendamm, men allikevel så skjermet og fredelig. Lett å finne, absolutt verdt besøket!
Denne vakre hagen ligger i Fasanenstrasse 23

En tur med en sightseeingbuss er alltid en innertier, så også denne gangen. Vi hoppet av og på flere ganger, blant annet ved Checkpoint Charlie og ved muren. Førstnevnte var ikke så spennende, en gjeng med skuespillere (?) som opprettholder inntrykket av hvordan det var da denne passeringen var i bruk. Vi spaserte heller tilbake et stopp og fikk med oss en bit av muren, som var gjort om til historisk museum.

Etterlatenskaper etter den krigen preger fremdeles den lange Friedrichstrasse
Muren som omkranset Berlins indre del er jo revet ned, men den kan sees mange steder i byen, og alle disse stedene har blitt gjort om til en attraksjon. Den delen av muren som kalles EastSide Gallery var den mest fascinerende, smykket med flott (og mindre flott) gatekunst. Her tilbrakte vi mye tid, både med å se på kunsten og med en forlenget drikkepause i solen, på en av cafèene langs elven.

Her er det mer grafitti enn gatekunst
Synd at ikke de kan dy seg å rable over de fine bildene
Ivrige damer peker, knipser og studerer kunstverkene
Et av de mest forseggjorte bildene på denne delen av muren
Vi var fire kultur- og historieinteresserte damer på tur, to av oss hadde vært her før, for to av oss var det første gangen. Alle hadde ting de ville se, og innspill på ting vi måtte få med oss, så dagene fløy og ble fort fylt med inntrykk. Lørdagen startet vi ved riksdagsbygget, og hadde vi alle hatt med oss legitimasjon kunne vi tatt turen opp i kuppelen. (Det får bli til neste gang...) Derfra gikk vi til Brandenburger Tor og spaserte ned Unter den Linden, som vi bare passerte fort med bussen dagen før. I enden av denne kjente gaten kommer du til et område som det er verdt å stoppe opp litt.

Riksdagsbygningen med den flotte kuppelen
Brandenburger Tor - som danner startpuktet på gaten Unter den Linden
Hullet i bakken, er et minnesmerke over jødenes bokbrenning 10 mai 1933. Vi passerte det nesten før vi fikk øye på den 1x1 meter store glassvinduet i bakken utenfor Humboldt Universitetet. Det føltes sterkt å se ned i kjelleren med alle de hvite, tomme bokhyllene. Installasjonen kalles "Det oppslukte biblioteket" og er av Micha Ullmann fra 1994.

Så enkelt kan det gjøres å ikke glemme
I nærheten av universitetet fant vi et kunstmarked i en fredelig liten gate. Her solgte kunstnerne klær, vesker, smykker, bilder etc. av høy kvalitet. I markedet lå det også en herlig kafe, hvor vi satt ute og hvilte våre trette ben, mens vi nøt solen og en deilig kaffe.
Berlin er preget av det store fjernsynstårnet, og vi spanderte på oss en billett til heisen, for å nyte utsikten og ta en drikkepause på toppen. Det innebar en liten ventetid, men vel verdt både venting og penger, for utsikten der oppe fra var fantastisk.

Berlinerdomen og fjernsynstårnet soomet inn fra kafèbordet ved kunstmarkedet
Byen er stor, og en går ikke rundt og titter. Vi kjøpte Berlinkort som er billett til bane og buss, samtidig som den gir rabatter til mange av severdighetene. Vi fant vel ut at vi tjente inn igjen billetten, selv om vi ikke tok bane før tredje dagen.
Bussturen var verdt pengene, men båtturen vi valgte var masete og ble veldig "turistete", så den kunne vi gjerne ha unngått. Spennende var det å gå helt til topps i Berlinerdomen, den flotte kirken som preger bybildet. Inne er det utrolig flott, med et lite museum som forklarer kirkens historie, og utallige oppbygginger. Vi gikk opp alle trappene og nøt utsikten fra toppen, hvor vi også fikk øye på bikuber, summende fulle av bier. Det sier jo litt om hvor grønn Berlin er :)

Berlinerdomen - bilde tatt fra fjernsynstårnet
Kuppelen fra innsiden - det kostet 7 Euro å komme inn, men det var verdt pengene
Vi tok bane og trikk på kryss og tvers av byen. Systemet er lett å finne ut av, og togene går, i ett sett. Denne dagen oppsøkte vi et marked som ligger i Mauerpark. Her var det en god blanding av loppemarked og kunstmarked, et kjempesvært sted med god atomosfære.  Turistfelle eller ikke, det er uansett kjekt å ha besøkt byen og sett alle disse kjente gatene, bygningene og annet med egne øyne. Lurer du på å besøke Berlin for førte gang? Ikke stuss, det var verdt det, og jeg må tilbake for det er mye vi ikke fikk med oss.

Tusen takk Solveig, Hildegunn og Elisabeth for at dere gjorde denne helgen så fantastisk! Bedre venninner å reise på tur med finnes ikke - gleder meg til neste gang :)

Jeg måtte bare ha med denne:

Et av de sterkeste "statements" på Berlinmuren - riv flere murer!!!