torsdag 2. januar 2014

Mine nominerte til Bokbloggerprisen 2013 er sendt inn


Tidligere i høst laget jeg meg en side på bloggen min med Bokbloggerprisen 2013
i bakhodet. Her har jeg samlet på norske utgivelser anno 2013, etterhvert som jeg har lest dem. Norske forfattere må gni seg i hendene, når noen lyse hoder kom på å lage denne prisen, for det har fått meg, og sikkert mange andre også, til å lese mye mer norsk litteratur, enn jeg ville gjort ellers.

Jeg har lest 200 bøker i 2013 og 43 av dem kommer innunder Bokbloggerprisen sitt krav om å være skrevet av en norsk forfatter og lansert i 2013. Det er mye å velge i, men heldigvis kan vi nominere 7 bøker i hver av de to kategoriene romaner og åpen klasse.
Flere blogger skriver om prisen, blant andre Rose-Marie, hvor du kan lese om hva som skal til for å være med å nominere.

Det var fryktelig vanskelig å velge, men etter mye grubling kom jeg frem til følgende liste:

Mine nominerte romaner er:

Wassmo, Herbjørg: Disse øyeblikk (Gyldendal)
Bjørnstad, Ketil: Ensomheten (Aschehoug)
Takle, Dan: Sjiraffen (Comino)
Flatland, Helga: Det finnes ingen helhet (Aschehoug)
Stave, Kari-Grethe: Den som synder sover sjelden (Commentum)
Fjell, Jan-Erik: Hevneren (Juritzen)
Sørensen, Roar: Smertens aveny (Commentum)

Mine nominerte i åpen klasse er:

Larssen, Vetle Lid: 1001 natt (Cappellen Damm)
Sigvart, Anne: Som avtalt med legen (Nova)
Rasmussen, Gunvor: Sagnet om Trollveggen (Frittgående fruers forlag)
Tronstad T. Tyra/Bjørn Sortland: Det blir pinlig uansett (Aschehoug)
Lauritzen, Per Roger m.fl: Norges beste toppturer (Gyldendal)
Lee, Irina: Shoppingfri
Larssen, Erik Bertram: Helvetesuka (Stenersens forlag)


Nå er gjenstår det bare å heie på mine utvalgte, 
for å se hvem som går av med seieren :)

11 kommentarer:

  1. Interessant liste, Tine og jeg har kun lest en av de du har nominert,Shoppingfri og den kom ikke på listen min. Det er flere bøker her jeg kunne tenkt meg å lest, Disse øyeblikk, 1001 natt,Det finnes ingen helhet blant annet. Vi går spennende tider i møte, det er helt sikkert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kunne ikke annet enn å ta med Shoppingfri, når jeg har kastet meg over konseptet, og er nå selv shoppingfri på, emmm... andre dagen. Ikke mye å skryte av, men foreløbig er jeg fornøyd. Takk for tipset, det var hos det jeg leste om boken :)

      Slett
  2. Enig med Beathe; interessant liste. Har faktisk berre lest tre av "dine" - og to av dei - Det finnes ingen helhet og Smertens Aveny - kjem nok til å bli nominert av meg og.

    SvarSlett
  3. Ojj; ikke mange jeg hadde lest av disse gitt... Bare Disse øyeblikk- men til gjengjeld er den veldig bra da! Ser det er mange som har nominert den, så tipper den kommer med på kortlista. Jeg har ikke helt bestemt meg for hvem jeg vil nominere, grubler videre så får vi sjå hvor dette ender!

    SvarSlett
  4. Tenkte jeg skulle være med jeg også, men latskapen tok dessverre overhånd. Sliter med formen atpåtil så man kan ikke være med på alt;;;;(

    SvarSlett
  5. PS: Jeg klarte ikke å lese 100 bøker i år heller, mens du leser 200. Jeg blir flau på min vegne. Jeg må skjerpe meg:)

    SvarSlett
  6. Har Disse øyeblik enda ulest, kanskje jeg rekker å starte på den i helga, nok til å vurdere nominasjon.. ellers henger også Hevneren høyt hos meg.

    SvarSlett
  7. Ser vi har Wassmo og Sigvard, avtalt med legen høyt oppe begge to. Min liste finner du
    her:http://kleppanrova.blogspot.no/2014/01/min-nominasjons-til-bokbloggerpris-2013.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg spurte om vi kunne blogge og fikk ja, så da gjorde jeg det. At de skiftet mening etterpå var jo litt dumt for meg, men jeg lar blogginnlegget stå. Skal titte på ditt den 7`ende :)

      Slett
  8. 200 bøker? Hvordan er det mulig?
    , og for meg som har sullet rundt på amazon, far removed fra norske utgivelser er det enda mer utrolig at du har rukket over 43 kvalifiserte. Det sier seg selv at jeg ikke har lest en eneste av din nominerte. Sørensen er den som kom nærmest.
    Spennende dette!

    SvarSlett
  9. Du er en ihugga lesehest Tine :) Ikke alle bøkene på listen som jeg har lest. Jeg digger derimot Bertrand. Skal på foredrag med han i april, og det gleder jeg meg til :)

    SvarSlett