onsdag 29. januar 2014

Lanseringsfest for Monika N. Yndestad sin Gapestokk

Fredrik S. Fotland, Jan Ove Hansen og Monika N. Yndestad
BarBarista i Øvregaten huset i dag begivenheten, for en begivenhet vil vi kalle det, vi som har lest Monika Yndestad sin første krim. "Jentene fra balletten" kom ut i 2012, hvorpå forfatteren mottok Maurits Hansen prisen for beste nykommer. Og siden da har vi ventet, og endelig er boken her.

I dag ble hennes andre krim om Alice Bratt lansert. Flankert av gode støttespillere fra forlag og vennekrets, ga de alle de fremmøtte en morsom kveld. Monika vaglet seg opp på en taburett, og svarte etter beste evne på spørsmålene som Fredrik fyrte mot henne. Han som selv er krimforfatter viste nok godt hvor han skulle lete for å finne spørsmål til en kriminell aften, men både sms og facebook ble tatt i bruk, så publikum kunne delta.
Det var poeten Jan Ove Hansen som satte igang ballet med et helt nytt dikt kalt "Kriminelle følelser", kan ikke si annet enn at det slo an tonen for kvelden.
Både diktet og spørsmålene fra Fredrik inviterte til løs snipp, så det var mye latter i salen. Det aner meg at Monika er en smule mer komfortabel bak pc`en hjemme hos seg selv, enn i alles søkelys på denne måten, men hun er en tøff, sporty dame som klarte seg godt gjennom brasene.
Fredrik griller Monika uten nåde

Hun kunne fortelle at noe av inspirasjonen til Gapestokk var Kate Winslet sin hytte, et sted på den engelske kysten. Hun har det selv med å trekke seg tilbake til disse traktene, og er fascinert av denne hytten. Om sin skriving kunne hun fortelle at hun begynner med et tema, skriver gjerne slutten først for så å fylle i midtpartiet. Deretter er det omskriving, omskriving, omskriving. Alt foregår i et dokument, ingen post-it lapper eller notater liggende å slenge her nei.
Skrivingen hennes er inspirert av blant andre den amerikanske forfatteren Michael Connelly, og herfra kom også ideen om å skrive en krimserie, en bok for hver av de 7 dødssyndene. Dette er jo gode nyheter for oss som gjerne vil lese mer om Alice Bratt. Jentene fra balletten representerer dødssynden begjær mens Gapestokk er vrede. Hva blir den neste synden hun tar for seg? Latskap, fråtseri, hovmod?  Hun holdt kortene tett til brystet, selv Fredrik klarte ikke lure ut av henne noe om den neste boken, men den er bygget rundt, eller inspirert av en gammel kriminalsak hun dekket for BA, som hun aldri fikk hull på. Så da er det bare å gå i arkivet da, og leite...

Takk for en kriminelt morsom aften! Det var kjempegøy å hilse på både forfattere og forlagsfolk, og også kjekt at de har lest blogginnlegget mitt om Gapestokk og ville referere noen av mine bevingede ord. Bare så det er sagt en gang for alle, denne boken du få med deg. Er du nøye på å lese serier i rekkefølge, så kan jeg glede deg med å si at Jentene fra balletten har kommet i pocket!

2 kommentarer:

  1. Artig å lese om slike arrangementer, gøy å være på dem også.:) Jeg har ikke lest innlegget ditt av Gapestokk enda, fordi jeg vil lese boka selv først. Den ventes snart i min postkasse.:)

    SvarSlett
  2. Åh, kan ikke tro at jeg klarte å forsove meg til dette! Høres ut som en fin kveld som jeg mer enn gjerne skulle vært med på.

    SvarSlett